جزیره مارتینیک

جزیره مارتینیک

م مارتینیک جزیره‌ای در دریای کارائیب در آمریکای مرکزی، جنوب دومینیکا، شمال سنت لوسیا و ۴۸۳ کیلومتری شمال شرق ونزوئلا .
مارتینیک یکی از ۴ ناحیه‌های ورا دریای فرانسه به شمار می‌آید.
مارتینیک در سال ۱۵۰۲ میلادی توسط کریستف کلمب دریانورد اسپانیایی کشف کشد، او این نام " مارتینیک " را برای جزیرهٔ تازه کشف شده انتخاب کرد .
جزیره نشینان بومی کارائیب به این جزیره، مادیانا ( Madiana ) یا مادینینا ( ( Madinina به معنی جزیرهٔ گلها " می‌گفتند، که این نام به صورت غیر رسمی در ترانه‌ها و اشعار استفاده می‌شد .
بیشتر بومیان جزیرهٔ مارتینیک به هنگام ورود مهاجرین فرانسوی قلع و قمع و نابود شدند .جمعیت فعلی مارتینیک نیز آمیزش فرانسویان مهاجر و بردگان سیاه آفریقایی است .
مارتینیک در سال ۱۶۳۵ توسط فرانسه تسخیر شد، مارتینیک در سال ۱۶۷۴ به صورت بخشی از قلمرو پادشاهی فرانسه درآمد و در سال ۱۹۴۶ به صورت یکی از مستملکات ماوراء بحار فرانسه در منطقهٔ کارائیب شناخته شد .
در سال 2000 میلادی میشل کادوت به عنوان حاکم جزیرهٔ مارتینیک از جانب دولت فرانسه انتخاب شد .
پایتخت مارتینیک شهر فور دو فرانس ( Fort-de-France ) با نزدیک به ۹۰,۳۴۷ هزار نفر جمعیت می‌باشد
مساحت مارتینیک ۱٬۱۲۸ کیلومتر مربع و جمعیت آن ۴۰۲٬۰۰۰ نفر می‌باشد .
از مهمترین شهرهای مارتینیک می‌توان به لمانتن Le Lamentin ۳۹,۸۴۷ نفر، شلشر Schoelcher ۲۱,۴۱۹ نفر و سنت ماری Sainte-Marie, Martinique ۲۰,۰۹۸ نفر اشاره کرد .
۹۵ % نژاد مارتینیک را، دورگهٔ سیاه و سفید ، ۵ % را سفید و کمتر از ۵ % را نیز هند شرقی و چینی تشکیل می‌دهند.همچنین دین ۹۵ % مارتینیکی‌ها کاتولیک ، 1 و 5 % نیز هندو هستند .فرانسوی زبان رسمیست اما صحبت به زبان کرئول بسیار رایج است.
جزیره مارتینیک
جزیره مارتینیک
جزیره مارتینیک
جزیره مارتینیک

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]