شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

سفری به دومین بنای خشتی بزرگ جهان!
از جنوب کرمان 100 کیلومتر را که طی کنید به راین می‌رسید. این‌جا تاریخ ایستاده است، در ارگ راین که در دامنه هزار کوه قرار دارد. لابه‌لای برج‌ها و بارو‌های خشتی، و میان کنگره‌هایی که آسمان آبی را نقش می‌زند.ارگ راین با 20 هزار متر مربع مساحت دومین بنای خشتی جهان، بعد از ارگ بم است و از نظر معماری بسیار شبیه به آن و بسیار باشکوه.
می‌گویند « راین» از «رائین» می‌آید و رائین یعنی «راه این است». از تنها دروازه ارگ، در ضلع شرقی‌‌اش وارد می‌شوید و به محوطه داخلی پا می‌گذارید. بنایش مربعی شکل است، با برج‌هایی در اطراف و حصاری که دورتا دور ارگ را دربرگرفته. ارگی با مساحت بیش از 20 هزار متر مربع که با حصاری به ارتفاع ده متر محافظت می‌شود. از کوچه‌های خشتی و کاه‌گلی می‌گذری و در راه، کوشک هشت‌ضلعی را می‌بینید و به بنایی می‌رسید که اعیان‌نشین ارگ بوده است.
اگر‌چه جز رنگ خشتی خاک و کنگره‌های منظم چیز زیادی نیست، اما کافی است که چند لحظه سکوت کنید. سکوت ارگ با شما از تاریخ دیرینه‌‌اش و روزگار شکوهش حرف‌ها دارد.در این‌جا می‌توان نمونه‌ای از ارگ‌های مسکونی گذشته را دید. اعیان‌نشین و عامه‌نشین و نیز فضاهایی برای زندگی روزمره مردم؛ اسطبل و زورخانه و مسجد و...
راین برخلاف آن‌که در کرمان کویری قرار گرفته، شهری است سرسبز و پردار و درخت، با باغ‌های میوه، آبشار و چشمه آب معدنی و معدن مرمر. وجود آبشاری زیبا در نزدیکی شهر ، کوه زیبای هزار به ارتفاع 4501 متر ، باغ‌های فراوان میوه ، معادن مرمر سبز ، صورتی، سولفات سدیم و چشمه‌های آب معدنی غیر خوراکی ، توانسته این منطقه را به عنوان یک منطقه جذاب گردشگری معرفی کند.
گذر کوتاهی در کوچه‌ها و خیابان‌های این شهر کوچک شما را به زیبایی‌های زیادی می‌رساند. در کوچه خان‌ها خانه‌ای قدیمی است از دوره زندیه که در باغی زیبا قرار گرفته. کوچه‌ها را که ادامه بدهید، به مسجد جامع شهر می‌رسید و درخت چنارش. چناری بیش از هزار ساله که فکر می‌کنید چه آرامش زیبایی دارد. چنار کهن را که دیدید، به سراغ سرو چهارصد ساله بروید که در کنار حرم امام‌زاده زید قرار دارد.

شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه
شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]