صحرای فرافره

صحرای فرافره

فرافره شهری کوچک در کشور مصر، با چندین هزار نفر جمعیت عمدتا بادیه نشین است. این شهر در مرغزاری کویری به همین نام یعنی مرغزار فرافره واقع شده است. کویر سفید در شمال شهر فرافره قرار دارد و مهمترین جاذبه توریستی این منطقه به شمار می‌رود. در کنار بیابان‌های بی نظیر، این منطقه همچنین به دلیل فضای منحصر بفرد روستایی و چشمه‌های آب گرم طبیعی بسیار مورد توجه است.
کویر سفید در گذشته‌های دور کاملا در زیر آب قرار داشته و همین مساله دلیل سفید بودن شن‌های این منطقه است. پس از عقب نشینی آب از این منطقه، اجساد جانوران دریایی به مرور زمان لایه‌های رسوبی مختلف را ایجاد کردند. از شواهد امر چنین پیداست که پس از خشک شدن آب و پیش از تبدیل شدن این منطقه به کویری وسیع، پستانداران و دیگر گونه‌های حیوانی در آن می‌زیسته‌اند.
تشکیل صخره‌های گچی نامعمول در کویر سفید یادآور نمونه‌های مشابه آن در دیگر سیارات است. این سازندها حاصل فروپاشی یک فلات در اثر توفان شن است که منجر به از میان رفتن لایه‌های نرم‌تر و باقی ماندن لایه‌های سخت‌تر می‌شود. این صخره‌ها اسامی مختلفی دارند که برگرفته از اشکال آنهاست همانند: اینسلبرگ، بستنی مخروطی، جیرجیرک‌ها و قارچ.
در یکی از مناطق بسیار زیبا و حفاظت شده کویر سفید که با نام پارک کویر سفید شناخته می‌شود، مسیرهای خاصی برای استفاده خودروهای چهار چرخ متحرک (خودروهای بیابان) تعبیه شده‌اند و تنها برای این خودروها قابل استفاده هستند. می‌توانید با خودروهای معمولی از قسمت قدیمی کویر سفید که بخش خارجی آن و نزدیک به جاده می‌باشد، دیدن کنید. رانندگانی که قوانین استفاده از جاده‌های مذکور را زیر پا بگذارند جریمه خواهند شد.
تفریحات مختلفی را می‌شود در این منطقه کویری زیبا و بی نظیر تجربه کرد. تورهای مختلف این منطقه که معمولا یا از شهر فرافره و یا از بحریه آغاز می‌شوند انتخاب‌های خوبی هستند. البته باید حداقل یک شب را در کویر بگذرانید. گذراندن شبی در دل کویر سفید آن هم با امکان دیدن غروب و طلوع آفتاب در منطقه زیبای کویری تجربه‌ای فراموش نشدنی را برای شما رقم خواهد زد. شب‌های این کویر حیرت انگیز، بر خلاف شب‌های پر هیاهوی فضاهای شهری بسیار آرام هستند. برخی از صخره‌ها در طول شب بدلیل انعکاس درخشش نورهای کم بیابانی شبح وار بنظر می‌رسند که منظره‌ای خارق العاده را برای بازدید کنندگان خلق می‌کنند.
کویر سفید بجز آنچه گفته شد در فضای وسیع اطراف خود نیز جاذبه‌های قابل توجهی دارد. یکی از این جاذبه‌های پرطرفدار، قصر فرافره است. در گذشته، این قلعه خشتی برای مردم نقش جان‌پناه را در هنگام جنگ ایفا می‌کرده است. با وجود اینکه چیز زیادی از این قلعه باقی نمانده است، اما بقایای روستای قدیمی تبدیل به یکی از پربازدیدترین اماکن کشور مصر شده است. از جمله دیگر جاذبه‌های قابل توجه این منطقه می‌توان به نخلستان ها، باغ‌های درختان زیتون و پرتقال و صد البته چشمه‌های آبگرم طبیعی در مجاورت کویر سفید اشاره کرد. در میان این چشمه‌های آبگرم پرطرفدار، بیرسیتا (چشمه شماره شش)، بیرسبا (چشمه شماره هفت) و Bir Ithnian wa ishrin (چشمه بیست و دوم) از بقیه شناخته شده‌تر هستند.
صحرای فرافره
صحرای فرافره
صحرای فرافره
صحرای فرافره
صحرای فرافره

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]