شاهکار معماری با قصر پوتالا

شاهکار معماری با قصر پوتالا

قصر پوتالا که به زبان سانسکزیت به معنی قصر مقدس است توسط پادشاه سنگتسن گامپو در قرن ۷ در شهر کنونی لهاسا ساخته شد. این قصر تا سال ۱۹۵۹ محل زندگی دالایی لاما (رهبر مذهبی مردم تبت) بود تا اینکه در آن سال دالایی لاما چهاردهم به هند رفت. این قصر هم اکنون تبدیل به موزه شده است.
قصر پوتالا که از جاذبه‌های گردشگری برجسته چین است ۱۳ طبقه دارد و شامل عبادتگاه ها، مدرسه‌های دینی، تالارها، خوابگاه و حیاط می‌باشد، این قصر فقط از سنگ، چوب و گرانیت (برای دیوارها) ساخته شده بود و معماری آن شامل ۳ بخش است:
قصر قرمز که در وسط این بنا قرار دارد کاملا وقف مطالعات دینی شده است و تالارها، عبادتگاه‌ها و کتابخانه‌های زیادی دارد.
یونسکو در سال ۱۹۹۴ این بنا را به عنوان میراثی ارزشمند معرفی کرد و آن را در لیست خود جای داد. از سال ۲۰۰۳ این کاخ فقط ۶ ساعت در روز باز است و به این ترتیب تعداد گردشگران این کاخ را محدود به ۱۶۰۰ نفر در روز کردند تا از ازدحام و شلوغی جلوگیری شود، البته این محدودیت در ماههای شلوغ برداشته می‌شود. بعد از تعمیراتی که در سال ۲۰۰۶ روی این بنا انجام شد بازدید از سقف این کاخ را ممنوع کردند تا از آسیب‌های بیشتر جلوگیری شود.
واقعیاتی درباره قصر پوتالا
این قصر بر روی دامنه‌های تپه ساخته شده که نشان دهنده ترکیبی از معماری تبتی و هان می‌باشد.
قصر پوتالا ۸ سالن عزاداری دارد که گنبدها و مقبره‌های دالایی لاماها در آنجا قرار دارد و این گنبدها با ورقه‌های طلا پوشیده و با جواهرات تزئین شده ا ند.
این قصر بیش از ۱۰۰۰ اتاق دارد که شامل ده‌ها هزار چهرهای مذهبی است.
در سال ۱۹۵۹ این قصر در جریان قیام تبت بر ضد چینی‌ها آسیب‌های جزئی دید و پنجره‌های آن توسط چینی‌ها گلوله باران شد، همچنین در جریان انقلاب فرهنگی در سال ۱۹۶۶ نیز آسیب هایی بر آن وارد شد و تاکنون حدود ۱۰۰,۰۰۰ جلد کتاب، مستندات تاریخی و آثار هنری بسیاری از این قصر نابود شده است.
قصر پوتالا کجاست
این قصر در مرکز دهکده لهاسا، بر روی کوه سرخ که از سطح دریا ۳۷۰۰ متر ارتفاع دارد ساخته شده است. قصر پوتالا بیش از ۱۱۰ متر ارتفاع دارد و مساحت آن ۱۳۰,۰۰۰ مترمربع است.
بهترین زمان برای بازدید از قصر پوتالا
از آنجایی که بهترین ماه‌های سفر به چین آوریل ، می، سپتامبر و اکتبر است به همین دلیل در این ماهها قیمت‌ها بالا می‌رود و جمعیت زیادی در جاذبه هایی مثل کاخ پوتالا هستند پس ما به شما مسافرت در ماه‌های دیگر را پیشنهاد می‌کنیم چون در ماههای دیگر قیمت هتل‌ها هم ارزان‌تر است.
شاهکار معماری با قصر پوتالا
شاهکار معماری با قصر پوتالا
شاهکار معماری با قصر پوتالا

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]