توضیحات

ویرایش
در دشت آزادگان در خوزستان در میانةراه سوسنگرد به بستان، در روستای بردیه بنایی متفاوت و باشکوه از نی ساخته شده که به آن «مُضیف» میگویند,مضیف بردیه با طول11متر و عرض3متر و نیم و ارتفاع 4متر ساخته شده است.
در زمان قدیم 99 درصد خانه‌های عرب ها، محلی مخصوص برای پذیرایی از مهمانان خود داشتند. به همین دلیل خوزستانی‌ها همواره درصدد ساخت مکانی خنک در تابستان و گرم در زمستان بودند تا از مهمانان خود پذیرایی ویژه ای کنند.
مضیف همان اتاق پذیرایی عربی نشیمنگاه مردمان عرب در روزگاران قدیم است که امروزه جایگاه خود را به اتاق پذیرایی‌های مدرن و به روز داده است.
مضیف در میان مردمان عرب از احترام و جایگاه خاصی برخوردار است .مضیف مثل مکان‌های مقدس داری آداب مخصوض خود می‌باشد .
این مکان تنهاترین سازه ای است که از یک نوع مواد و آن هم نی ساخته می‌شود.تا حدی که ستونهای مضیف را با هر نوع بند دیگری نمی‌توان بست ، زیرا پس از مدتی باز خواهد شد یعنی حتی بندهای استفاده شده در مضیف هم باید از نی باشد.
در مضیف ...مشاهده کامل متن در هنگام ساخت باید رو به قبله محل باشد و ارتفاع درب ورودی آن باید ارتفاع کمی داشته باشد و این هم بخاطر اینکه فردی که قصد ورود به مضیف دارد در برابر کسانیکه داخل نشسته اند خود را به نشانه احترام و ادب خم کرده و سپس وارد شود و از اولین شخصی که در کنار ورودی نشسته شروع به سلام و روبوسی میکند و سپس جایی برای نشستن خود تعیین می‌کند.
پس از نشتسن ، حاظرین شروع به وقت بخیر و خوش آمد گویی به شخص تازه وارد میکنند.و پس از آن ساقی مضیف به شخص تازه وارد قهوه تعارف میکند که قهوه خوری در میان مردمان عرب نیز آداب و آیین خواص خود را دارد.
مضیف دیگری نیز در ایران وجود دارد که در شادگان توسط شهرداری در یکی از پارکهای شهر بنا شده است.
ثبت ملی مضیف خوزستان را در رده‌ی تورهای گردشگری این استان قرار دهد.

منبع :
http://roostayeman.com/index.php
مضیف

مضیف

در دشت آزادگان در خوزستان در میانةراه سوسنگرد به بستان، در روستای بردیه بنایی متفاوت و باشکوه از نی ساخته شده که به آن «مُضیف» میگویند,مضیف بردیه با طول11متر و عرض3متر و نیم و ارتفاع 4متر ساخته شده است. در زمان قدیم 99 درصد خانه‌های عرب ها، محلی مخصوص برای پذیرایی از مهمانان خود داشتن...

اطلاعات | نقشه

مضیف و آداب آن
سازه ای که این روزها در ورودی شهرهای خوزستان به نام مضیف عربی به شدت مورد استقبال قرار گرفته چیست؟ در واقع مضیف در میان مردمان عرب از احترام و جایگاه خاصی برخوردار است به گونه ای که این مکان همانند مکان‌های مقدس داری آداب خود است. مضیف، سازه ای است که از یک نوع مواد و آن هم نی ساخته ... ادامه مطلب

شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

روستای بردیه خوزستان جهانی شد
داستان احیای سازه اقامتی موسوم به مضیف متعلق به روستای بردیه استان خوزستان در کتاب "داستان‌های گردشگری" سازمان جهانی گردشگری ملل متحد(UNWTO) به چاپ رسید.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ لادن جعفری تهرانی، مدیرکل ... ادامه مطلب

شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

بیتا صالحی

بیتا صالحی چهارشنبه 25 شهریور 94 - 13:43

تبریک به آقای حیدری عزیز

اطلاعات بیشتر...

نظر شما درباره مضیف

برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب