توضیحات

ویرایش

آدرس : قلعه شاداب دزفول در فاصله 42 کیلومتری شمال دزفول در مسیر دزفول شهیون و مشرف بر دریاچه سد دز قرار دارد.
این قلعه با دارا بودن حدود 10 کیلومتر طول و 4 کیلومتر عرض یکى از بزرگترین قلعه هاى طبیعى ایران میباشد.
دیواره هاى آن در دوره چهارم زمین شناسى و به سبب ریزش یکپارچه و عمودى دیواره هاى بنا و همچنین فرسایش ناشى از طغیان رودخانه پدید آمده اند.
که ارتفاع این دیوارها در بلندترین نقطه به 700 متر و در کوتاهترین نقطه به 30 متر میرسد.
این قلعه با بسیاری دیگر از بنا‌های قدیمی که نام قلعه برخود دارند متفاوت است اول اینکه که کاملا در داخل کوه کنده شده است و دوم اینکه بناهای ساخته شده با خشت و سنگ و گل کم و محدود به یک بنای ذخیره آب است .
گفته می‌شود اینجا محلی بوده است که اهالی منطقه برای فرار از دست راهزنان به اینجا پناه می‌آورده اند ولی مطمئنا در دوره هایی نیز خود مقر جنگجویان بوده است.
قلعه از موقعیت بسیار عالی استراتژیکی برخوردار است و دسترسی به آن تقریبا غیر ممکن و تنها محدود به یک مسیر باریک و صعب العبور از دیواره شمالی می‌باشد.
این قلعه در دوره ساسانیان و قبل از آن به نامهاى "دژ انوشبرد" یا "گیلى گردا " و یا " دژ فراموشى " معروف بوده و در آن آثارى شامل آسیاب بادى ، حوض آب انبار و غارهایى که جهت زندگى و یا انبار غلات و مواد غذایى منطقه بوده وجود دارد.
از لحاظ زمین شناسی قلعه در داخل سازند بختیاری حفاری شده است که جنس آن کنگلومرایی سخت و مقاوم است.
دیواره‌های بسیار مرتفع و قائم دورادور قلعه که ناشی از مشخصه پرتگاه سازی سازند بختیاری می‌باشد حفاظ طبیعی ، غیر قابل نفوذ و بسیار مستحکم در مقابل مهاجمان بوده است.
بر بالای کوه مجموعه قلعه شامل اتاقک‌های متعددی می‌باشد که در جای جای کوه با امکانات آن روز حفر شده اند و عمقی از نیم متر تا 20 متر دارند و گاهی از یک سمت تپه‌ها به سمت مقابل وصل می‌باشند و در واقع بصورت تونلی در زیر کوه هستند .
اتاقک‌ها عمدتا در داخل کنگلومرا و در قسمتی نیز در داخل یک لایه از جنس رس به ضخامت حدود 2 متر ساخته شده اند.
اتاقک هایی که در داخل لایه رسی ساخته شده است اتاقک‌ها شکیل‌تر و زیباتر هستند ودارای تاقچه‌های چند ضلعی منظم می‌باشند.
از آنجا که اتاقک‌های داخل لایه رسی نزدیک چشمه آب هم قرار دارد به نظر می‌رسد اعیان نشین بوده و خان‌ها و روسای افراد مستقر در قلعه در اینجا مستقر بوده اند.
در مواردی اتاقک‌ها دارای یک محوطه مرکزی هستند که اتاقک‌ها در اطراف آن حفاری شده اند. در داخل هر کدام از اتاقک‌ها تاقچه هایی در نظر گرفته شده است که وسایل ساکنان در آن قرار می‌گرفته است .
از جمله نقاط دیدنى این دژ راه ورودى آن است که دروازه نام دارد و شامل پل متحرک چوبى، پلکانى با عرض حدود دومتر و ارتفاع حدود 20 سانتیمتر و دروازه میباشد.
در بالاى دروازه آثارى از سنگرهایى که محافظان دژ براى جلوگیرى از ورود دشمنان و احیاناً غارتگران درست کرده بودند هنوز برجاى مانده است .
اهمیت استراتژیکی این قلعه وجود دیواره ای قائم وانحصار مسیر ورودی قلعه می‌باشد ، با وجود این دیواره‌ها و این مسیر تنگ حضور تنها چند نفر نگهبان برای حفاظت از کل قلعه کافی بوده است و با کمترین امکانات امکان دفاع وجود داشته است .
سالانه گردشگرانى جهت بازدید از این قلعه فراموش شده به این مکان پامىگذارند. نزدیک بودن این قلعه به مسیر اصلى و آسفالته دیدن از این مکان تاریخی را آسان نموده است.
یکی از ویژگیهای قلعه مشرف بودن آن بر دریاچه سد دز است که باعث می‌شود به هنگام دسترسی به قلعه از مناظر زیبای دریاچه لذت برد.
قلعه شاداب منطقه ای حفاظت شده نیز میباشد که زیستگاه گوزن زرد ایرانی و بز و گرگ و ... و انواع قابل توجهی از پرندگان است.
مسیر دسترسی :
بعد از گذر از روستای اسلام آباد (پاقلعه) و قبل از کوهی که قلعه بر بالای آن قرار دارد قبرستانی با سنگ‌های قدیمی وجود دارد که بر روی سنگ قبر‌های ماسه سنگی که از سازند آغاجاری برداشت شده است انواع شکل‌ها از اسب و بز گرفته تا شانه ، فرش و دیگر وسایل کنده کاری شده است.
در ابتدای ورودی دروازه ای قرار دارد و دری بر آن تعبیه شده است در این قسمتی باید از مسیری دالان مانند عبور کنید.
در قسمتی از مسیر نیز پلی چوبی ساخته شده است . مسیر دسترسی که در سنگ و در دیواره کوه بصورت دستکند ساخته شده است در بخش هایی بسیار باریک و صعب العبور است بطوریکه تنها امکان عبور یک نفر وجود دارد.
مسیر ورودی قلعه از دیواره شمالی مسیری سخت و تنگ و باریک است که توسط بشر حفر شده است و از آنجا که کنگلومرای بختیاری شامل سنگ‌های گرد و صاف می‌باشد در هنگام عبور باید بسیار دقت نمود تا مشکلی پیش نیاید.

منبع :http://geoblog.persianblog.ir/post/9/
http://isna.ir/fa/imageReport/91051509330
http://dezful-village.mihanblog.com/post
http://www.dt24.blogfa.com/cat-1.aspx

خانه تیز نو

خانه تیز نو

خانه تیزنو یکی از کهن‌ترین خانه‌های شهر دزفول است. این خانه به شماره ۲۵۷۳ در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسیده و یکی از بزرگترین و زیباترین خانه‌های محله قلعه‌است که از دید شیوه مهرازی همه ویژگی‌های خانه‌های دزفول را دارا می‌باشد. این سازه در ضلع شرقی میدان اصلی محله قلعه دزفول گسترده ...

اطلاعات | نقشه
دریاچه شهیون ( دز )

دریاچه شهیون (...

دریاچه مصنوعی شیهون یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران است که در شمال غربی دزفول و پشت دو کوه شاداب و تنگوان شکل گرفته است و در کنار روستای گردشگری پامنار دزفول شکل گرفته و چهره زیبایى به منطقه شهیون داده است که از جاذبه‌های طبیعی ارزشمند و کم نظیر منطقه شهیون محسوب می‌شود. آب این دریاچ...

اطلاعات | نقشه
آبشار شوی

آبشار شوی

آبشار شوی یا تله زنگ یکی از بزرگترین و زیباترین آبشارهای ایران در رشته کوههای زاگرس است که در دهستانی به نام شوی از توابع شهرستان دزفول قرار دارد. این آبشار در نزدیکی مرز استان خوزستان و استان لرستان قرار دارد و هر دو آن را از جاذبه‌های گردشگری استان خود می‌دانند. گفته می‌شود که ا...

اطلاعات | نقشه
دریاچه تمی

دریاچه تمی

تمی یکی ازبزرگترین و زیباترین دریاچه‌های کوهستانی ایران است و در شمال استان خوزستان و ۱۴۷کیلومتری شمال شرق شهرستان دزفول در بخش کوهستانی سردشت قرار دارد.بخش کوهستانی سردشت با ‪ ۳۸۰۰‬کیلومتر مربع مساحت در ‪ ۳۵‬کیلومتری شمال شهرستان دزفول واقع است و بیش از ‪ ۳۰‬هزار نفر جمعیت دارد. این...

اطلاعات | نقشه
پارک ساحلی دز ( علی کله )

پارک ساحلی دز ...

در پایین دست سد تنظیمی دز و شمال شهر دزفول پارک ساحلی زیبا و دیدنی دز علی کله واقع شده که از مهمترین تفریح گاه‌های شهرستان دزفول و حتی خوزستان در فصول بهار و زمستان به شمار می‌رود. شهرداری دزفول در کنار ساحل زیبای دز صفه هایی سر پوشیده ساخته است که این مکان را برای شنا در فصل تابستان ...

اطلاعات | نقشه
قلعه شاداب

قلعه شاداب

این قلعه با دارا بودن حدود 10 کیلومتر طول و 4 کیلومتر عرض یکى از بزرگترین قلعه هاى طبیعى ایران میباشد. دیواره هاى آن در دوره چهارم زمین شناسى و به سبب ریزش یکپارچه و عمودى دیواره هاى بنا و همچنین فرسایش ناشى از طغیان رودخانه پدید آمده اند. که ارتفاع این دیوارها در بلندترین نقطه به ...

اطلاعات | نقشه
سد دز

سد دز

آب رودخانه دز از ارتفاعات اشتران کوه ، قالی کوه و بخشی از سلسله جبال زاگرس سرچشمه می‌گیرد و سرشاخه‌های فرعی آن را رودخانه‌های بختیاری ، تیره ، ماربوره مکن دان و سرخاب کشور تشکیل می‌دهند . با احداث سد دز ، دریاچه ای به طول 65 کیلومتر و با ظرفیت نهایی 3/3 میلیارد متر مکعب آب ، به وجود آ...

اطلاعات | نقشه
پل تاریخی دزفول

پل تاریخی دزفو...

پل قدیم دزفول نماد شکوه تاریخ ایران و مایه افتخار هر ایرانیست . این پل که بعد از شکست امپراطور روم در زمان شاپور اول ساسانی توسط مهندسان ایرانی و اسرای رومی بر روی رود همیشه جاری و زلال دز در شهر دزفول ساخته شده است با توجه به قدمت بسیار خود چند بار در دوره‌های دیلمیان ، فویه و قاجاریه ...

اطلاعات
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
کپوبافی دزفول

کپوبافی دزفول

نزدیک به شش هزار سال است که کشت خرما در ایران و در نزدیکی شوش قدیم، در زمان تمدن ایلامی‌ها رواج داشته است. کشت نخل خرما از آغاز تشکیل سلسله هخامنشی در ایران معمول بوده است و در نقوش گیاهی هخامنشی به وفور دیده می‌شود. این نقش بیشتر بر دیواره پلکان‌ها و در اطراف ابوالهول‌ها و فر ایرانی ...

اطلاعات

قلعه شاداب

قلعه شاداب یکی از بزرگترین و شگفت انگیزترین قلعه‌های طبیعی ایران می‌باشد که در شمال شهرستان دزفول و بخش شهیون واقع شده است. در کنار این قلعه دریاچه شهیون و سد دز واقع شده که بر زیبایی و شکوه آن افزوده است.
این منطقه با مساحت حدود 5000 هکتار، در 40 کیلومتری شمال شهرستان دزفول، در بخش شهیون با ارتفاع ... ادامه مطلب
قلعه شاداب

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب