توضیحات

ویرایش
آدرس : استان مرکزی - 14 کیلومتری شمال شرقی اراک - جاده اراک فراهان - روستای مراد آباد
بقعه شیخ یا پیر مرادآباد بنایی در روستای مرادآباد در ۱۴ کیلومتری شمال شرقی اراک و در حاشیه سمت راست جاده اراک به فرمهین است.
ساختمان اصلی بقعه مربوط به قرن پنجم و ششم هجری قمری می‌باشد. مردم عامه معتقدند که دستور ساخت این بقعه توسط شاهپور ذوالاکتاف ساسانی(شاپور دوم) صادر گشته و نقل میکنند که زمانیکه وی برای نبرد با دشمن از منطقه فراهان می‌گذشته است از پیر آنجا درباره پیروزی یا شکست خود سوال می‌کند و پیرمرد پاسخ پیروزی به او می‌دهد، در هنگام بازگشت پیروزمندانه شاپور آن پیر مرده بوده و او همانجا دستور می‌دهد که بقعه‌ی پیرمرادآباد برای یاد و گرامیداشت وی ساخته شود، این بقعه در گذر زمان از بین رفته است، اما در دوره سلجوقیان دوباره بقعه‌ای در این مکان بنا شده است.
این بنا دارای برج و گنبد آجری زیباییست و مصالح به کار رفته در این بنا تنها آجر چهارگوش، گچ و ساروج می‌باشد. طرح بیرونی آن به شکل کثیرالاضلاع منتظم می‌باشد و از یک پایه 12 ضلعی به ارتفاع حدود 14 متر که بر روی هر ضلع آن طاقنما و در بالای آن‌ها گنبدی از نوع دوپوش با ارتفاعی حدود 5 متر وجود دارد.
تزئین آجرهای ...مشاهده کامل متن این طاقنماها با خط بنایی و به شیوه گره‌چینی انجام شده است. در مرکز این بقعه و در زیر گنبد دوپوش، دو عدد سنگ قبر کوچک و بزرگ با خط کوفی و اشکال ویژه ای روی مقبره مربع شکل نصب گشته است.
راه پله‌ای از داخل بنا به پشت بام وجود دارد که برای موارد خاص استفاده می‌شده است. ارتفاع مقبره از کف بقعه حدود یک متر می‌باشد.

این بقعه در تاریخ1 /11/ 1356 به شماره 1568 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
در کنار بقعه پیرمراد یک تپه تاریخی هم وجود دارد که هنوز کاوشی در آن انجام نشده است.
از مراسماتی که در این منطقه صورت می‌گیرد نخل برداری ست. در روز تاسوعای هر سال مردم روستای مرادآباد نخل را از حسینیه تا بقعه پیرمرادآباد حمل کرده و در آنجا به خواندن زیارت عاشورا می‌پردازند و نذورات خود را نیز پخش می‌کنند.

منابع:
http://fa.wikipedia.org
http://www.arak.ir
http://markazi.itvhe.ac.ir
http://www.mehrnews.com
http://isna.ir/fa/imageReport/92082213869
http://www.contest.parsacity.com
امامزاده هفتاد و دو تن

امامزاده هفتاد...

در روستای «کهن ساروق» فراهان در شمال غربی اراک، بقاع متبرکه هفتاد و دو تن قرار دارد که به لحاظ تاریخی و مذهبی مورد توجه و احترام عمیق مردم به ویژه اهالی منطقه فراهان است. این بقاع در میان باغ بزرگ بسیار زیبایی قرار دارند و امامزادگان طاهر و علی در آن مدفون هستند. تاریخ بنای این ساختما...

اطلاعات | نقشه
بقعه پیرمرادآباد

بقعه پیرمرادآب...

بقعه شیخ یا پیر مرادآباد بنایی در روستای مرادآباد در ۱۴ کیلومتری شمال شرقی اراک و در حاشیه سمت راست جاده اراک به فرمهین است. ساختمان اصلی بقعه مربوط به قرن پنجم و ششم هجری قمری می‌باشد. مردم عامه معتقدند که دستور ساخت این بقعه توسط شاهپور ذوالاکتاف ساسانی(شاپور دوم) صادر گشته و نقل می...

اطلاعات | نقشه
آتشکده فردقان (فردجان)

آتشکده فردقان ...

در ایران قبل از اسلام آتشکده‌های متعددی وجود داشته است که در زمان قباد، مزدک دستور جمع آوری آنها را به قباد داد به جز سه آتشکده اصیل و قدیمی که یکی از آنها آتشکده فردجان یا فردقان بوده است.بقایای آتشکده فردقان مربوط به دوره ساسانیان می‌باشد. روستای کوچک "فردجان" در شمال غربی فراهان قرا...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب