توضیحات

ویرایش
برج و آرامگاه‌، امامزاده اظهر بن علی، واقع در روستای درگزین در فاصلة 5 کیلومتری شرق شهر رزن و به فاصلة 85 کیلومتری شمال شرق همدان قرار دارد .
این بنا از آثار قرن هشتم هجری و متعلق به دروه ایلخانان است که بعدها در سال 1056 هجری به فرمان شاه عباس صفوی تعمیرو مرمت شده است .
بنای امام‌زاده اظهر از آجر ساخته شده‌، و بر بنیانی از سنگ استوار است‌. شالوده سنگی را تا سطح زمین برآورده‌، و پایه ۱۹ ضلعی برج را که اندازه هر ضلع آن ۲۰/۲ متر است‌، بر آن نهاده‌اند.
این پایه ۴۰/۱ متر ارتفاع دارد.
صحن داخلی برج به شکل دایره ای با قطر 12/7 متر می‌باشد که در همین دوره در مرکزآن ضریح چوبی قرار داده شده و سوره مبارکه فتح که به صورت برجسته و بخ خط ثلث بر حاشیه بالاو پایین آن نوشته شده است
صحن داخلی برج به شکل دایره ای، شکل خارجی آن ستاره‌ای ۱۸ دندانه و ارتفاع آن از سطح پایه ۲۰/۹ متر است .
در درون آرامگاه ضریح چوبی قرار داده شده و سوره مبارکه فتح که به صورت برجسته و بخ خط ثلث بر حاشیه بالاو پایین آن نوشته شده است.
ضلع نوزدهم پایه‌، ورودی برج را تشکیل داده است‌. نوک دندانه‌ها روی محل تقاطع اضلاع پایه ...مشاهده کامل متن بنا قرار گرفته است و در بالا به کمک طاق نماهایی به یکدیگر پیوسته‌اند، بندهای عمودی آجرچینی خارجی بنا پهن‌تر از معمول است‌، این فواصل به کمک توپی‌هایی تزیین شده‌است.
آجرچینی پوشش بنا از پایان گردن گنبد تا رأس مخروط دارای طرح جناغی است ارتفاع کلی بنا حدود 20متر است که 8متر ارتفاع برج و 12 متر ارتفاع گنبد مخروطی ان است.
در کنز الانساب نوشته شده است که اظهر بن امام زین العابدین (ع) در گزین شهید شده است و به این ترتیب یکی از مهمترین جاذبه‌های استان همدان و شهرستان رزن همین اثر محسوب میشود.
بر بالای برج این بنا یک قبه طلایی قرار داشت که در سالهای حدود ۱۳۵۰ بوسیله عده ای سارق آثار باستانی دزدیده شد. یکی از سارقین در هنگام سرقت از ارتفاع سقوط کرده و زخمی شده بود و برخی آن را از معجزات امامزاده تلقی می‌کردند.
منبع :http://www.wikifeqh.ir/
http://darjazinculture.blogfa.com/post-4.aspx
زیستگاه حیات وحش و ارتفاعات بقراطی

زیستگاه حیات و...

قله‌های بزرگ و کوچک به هم پیوسته ای در شمالی‌ترین قسمت استان همدان در حدود 30 کیلومتری غرب شهرستان رزن از دوردست‌ها به چشم می‌خورد که در دشتی وسیع سر بر افراشته اند بوقاتی یا بقراطی نامیده می‌شوند. زیستگاه حیات وحش و ارتفاعات بقراطی که به شکار گاه بوقاتی نیز معروف می‌باشد،در 35کیلومتری...

اطلاعات | نقشه
بنای تاریخی امامزاده اظهر بن علی

بنای تاریخی ام...

برج و آرامگاه‌، امامزاده اظهر بن علی، واقع در روستای درگزین در فاصلة 5 کیلومتری شرق شهر رزن و به فاصلة 85 کیلومتری شمال شرق همدان قرار دارد . این بنا از آثار قرن هشتم هجری و متعلق به دروه ایلخانان است که بعدها در سال 1056 هجری به فرمان شاه عباس صفوی تعمیرو مرمت شده است . بنای امام‌ز...

اطلاعات
بنای تاریخی امامزاده هود

بنای تاریخی ام...

برج تاریخی امامزاده هود در روستای ینگه بخش قروه در جزین،در ۳ کیلومتری جنوب شرقی شهر رزن در کنار مزارع کشاورزی واقع شده‌است. بقعه این امامزاده نیز مانند اظهر بن علی دارای گنبد مخروطی بوده است که در اثر سوانح طبیعی و غیر طبیعی دورانهای مختلف فرو ریخته و اکنون گنبد گردی بر بالای آن بنا گر...

اطلاعات
روستای بابانظر

روستای بابانظر

روستای بابانظر از روستاهای شهرستان رزن است که در غرب این شهرستان واقع شده است ,این روستا دومین روستای پرجمعیت شهرستان رزن محسوب می‌شود. طبق تحقیقاتی که صورت گرفته تاسیس این روستا به قرن پنجم همزمان با زندگی باباطاهرعریان اتفاق افتاده که موسس این روستا فردی به نام ( نظر ) بوده است که به...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب