1

توضیحات

ویرایش
دشت لاله‌های واژگون یکی از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری ایران و یکی از 20 اثر طبیعی ملی ایران و مورد حمایت سازمان محیط زیست است.
لاله واژگون گیاهی چند ساله با گلهای بسیار زیبا از خانواده سوسن است و برخلاف سایر گونه‌های لاله و سایر گل‌ها از ساقه به سوی زمین برگشته است و بدین سبب نامش را واژگون نامیده اند و برخی نیز به سبب آنکه درمیان گلبرگهایش همواره قطره آبی جاری است، به آن اشک مریم نیز می‌گویند.
لاله واژگون، گیاهی چندساله با گل‌های بسیار زیبا از خانواده سوسن است که گل‌دهی آن از اواسط فروردین شروع و تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد و عمر این گیاه زیبا 3 هفته بیشتر نیست.
افسانه‌هایی هم در مورد این لاله وجود دارد، نقل است هنگامیکه سیاوش به دست گرسیوز کشته می‌شد گل لاله صحرایی شاهد ماجرا بوده از همین روست که پس ازکشته شدن پهلوان، سرش را برای ابد خم کرد و هر صبح برای مرگ سیاوش اشک می‌ریزد.
لاله واژگون در برخی از سنگ نگاره‌های ساسانی مثل سرستون‎های طاق بستان نیز دیده می‎شود.
عمده‌ترین دشت‌های لاله‌های واژگون کشور در نواحی شمالی زاگرس و نزدیک کوهرنگ و فریدونشهر ...مشاهده کامل متن اصفهان از لاله پوشیده می‌شوند؛ در حالیکه در نواحی جنوبی‌تر در اوایل تابستان شاهد رویش لاله‌های واژگون هستیم.
این گل تحت تاثیر دمای هوا از اوایل بهار در نواحی شمالی زاگرس و در نزدیکی فریدونشهر شروع به شکوفایی می‌کند و در مناطق جنوبی در اواسط تابستان به گل می‌نشیند.
دشت لاله‌های واژگون فریدونشهر با وسعتی بالغ بر 30 هزار هکتار منحصر به فردترین دشت لاله واژگون در سطح استان و کشور است. اکنون دشت لاله‌های واژگون در وسعتی بالغ بر 20 هزار هکتار از اراضی این شهرستان به صورت انبوه و در 10 هزار هکتار نیز به صورت نیمه‌متراکم و پراکنده رشد و نمو دارد.
این دشت‌ها در مجاورت کوه‌های زاگرس و در دامنه‌های شاهان‌کوه و اطراف چشمه لنگان، گردنه گلونی، دره شادی، چالقو و اکثر مناطق دهستان‌های پشتکوه و پیشکوه فریدونشهر در 180 کیلومتری غرب اصفهان قابل مشاهده است.
این لاله واژگون از گیاهان علفی پیازدار و چندساله‌است که تاکنون از میان ۶۰ گونه شناخته‌شده، ۱۵ گونه آن در ایران شناسایی شده‌است و جالب توجه که این گیاه در اسطوره‌ها و تاریخ ایران نیز از جایگاه خاصی برخوردار بوده که از آن جمله می‌توان به داستان سیاوش در شاهنامه اشاره کرد.
در استان اصفهان تمرکز این دشت‌ها در فریدونشهر، دهستان‌های پشتکوه و پیشکوه ،که به بام ایران، معروف است و در فاصله 180 کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد.
با شروع فصل بهار بیشتر نقاط شهرستان فریدونشهر اصفهان (بام ایران) تابلوی زیبایی از طبیعت خدادادی را به نمایش می‌گذارد که در این میان دشت لاله‌های واژگون در رنگ‌های زرد و قرمز همچون نگینی می‌درخشد.
در این میان لاله‌های واژگون زیبایی خاصی دارد که در اکثر نقاط دهستانها مخصوصاً گلونی ،دره شادی، چالقو)پشتکوه موگویی و پیشکوه موگویی ،چشمه لنگان) به وفور و به دو رنگ زرد و قرمز یافت می‌شود.
این گل سازگاری زیادی با دامنه‌های سنگلاخی و صخره‌ای دارد و در صورت عدم تخریب به واسطه دام و انسان، حتی 100 هزار شاخه از آن را در یک دشت می‌توان مشاهده کرد.
این گل‌ها که در میان بوته‌های گز انگبین و حتی روی صخره‌ها می‌روید، خاصیت دارویی دارد و با زیبایی خود هر بیننده‌ای را مسحور می‌کند.
از مجموع 12 گونه گل تزیینی لاله، لاله واژگون گل بومی سرزمین ایران است. ارتفاع این گل‌ها به 100 تا 120 سانتی‌‌متر می‌رسد و به شکل زنگوله‌ای درشت و قرمزرنگ و گاهی نارنجی مایل به زرد دیده می‌شود.
این گل پس از چیده‌شدن 24 ساعت دوام دارد و زمان گل‌دهی لاله‌های واژگون فرصتی مناسب برای اکوتوریست‌ها و طبیعت‌گردانان است که به تماشای زیستگاه آن روی بیاورند.
آب و هوای کوهستانی، چشمه سارها و کوهساران، طبیعت بکر و دشت لاله‌های واژگون بسیار دیدنی است که هر هفته به ویژه در روزهای تعطیل هزاران گردشگر از شهر‌های مختلف برای تماشای این جلوه‌های زیبای طبیعت به این شهرستان عزیمت می‌کنند.
طبیعت بکر و دشت لاله‌های واژگون از اواخر فروردین تا اوایل خرداد بسیار دیدنی است و هر هفته هزاران خانوار از شهر‌های مختلف برای تماشای این جلوه‌های زیبا به فریدونشهر سفر می‌کنند.
طبق آمار هر سال بیش از یکصد هزار نفر در کمتر از 3 هفته به منظور دیدن لاله‌های واژگون و اشک‌های سیاوش و مریم وارد منطقه فریدونشهر می‌شوند. این گل زیبا از طریق پیاز و بذر تکثیر می‌شود و چرای احشام، تخریب زیستگاه برای ایجاد اراضی کشاورزی، برداشت مستقیم این گیاه و عرضه به بازار مهم‌ترین عوامل تهدید لاله‌های واژگون است.
متاسفانه برخی افراد سودجو آن را از ریشه کنده و در بازار می‌فروشند و باعث از بین‌رفتن آن می‌شوند.
بوته‌کنی لاله‌های واژگون و گونه‌های نادر گیاهی توسط گردشگران آن هم در فصل رویش و قبل از تکثیر و همچنین چرای بیش از ظرفیت دام، این طبیعت زیبا و کم‌نظیر را به سوی تخریب و نابودی کشانده است.
اگر به این دشت‌های زیبا سفر می‌کنید بخاطر داشته باشید که بعنوان یک گردشگر در قبال محیطی که بازدید می‌کنید وظیفه دارید آن را با جدیت مراقبت کنید، بنابراین هرگز، هرگز، هرگز این گل را از ریشه نکنید.
همچنین به یاد داشته باشید که این گل سمی است پس مراقب باشید که آن را به دهان تان نزدیک نکنید و ضمن اینکه این نکته را به همراهان تان گوشزد می‌کنید، مراقب کودکان نیز همراه تان باشید.
این گونه گیاهی برگ‌هایی کشیده و مجتمع دارد و گیاهی سمی است و گوسفندان آن را تا زمانی که نخشکیده باشد، نمی‌خورند.
در انتها به یاد داشته باشیم گردشگران یکی از عوامل مهم تخریب لاله‌های واژگون هستند . در زمان‌های نه چندان دور در تمامی مراتع و دشت‌های اطراف فریدونشهر لاله‌های واژگون به صورت انبوه در فصل بهار می‌رویید که هم اکنون دیگر خبری از آن لاله‌ها نیست.
بارگذاری اکوتوریسمی، سرازیر شدن سیل ویرانگر گردشگران ناآگاه، انفعال دستگاه‌های متولی و آماده نکردن زیرساختهای لازم برای این بارگذاری و تبدیل شدن به یک جاذبه طبیعی گردشگری سبب شده که هر ساله از شادابی و تجدید حیات طبیعی لاله‌ها کاسته شده و روند کاهش تراکم لاله‌ها و وسعت این اثر طبیعی کم همتا شدت یابد.
چیده شدن گلها و خارج کردن غده و پیاز لاله‌ها از داخل خاک توسط برخی از بازدید کنندگان ناآگاه، بیشترین نقش تخریبی را در مجموعه عوامل انسانی مؤثر در تشدید روند تخریب و رخوت دشت لاله‌ها داشته است.

منابع:
http://fa.wikipedia.org/wiki
http://irna.ir/fa/NewsPrint.aspx?ID=133024
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=2478365
http://qudsonline.ir/NSite/FullStory/News/?Id=133306
http://imnatest1.isfahan.ir/vdcd590n.yt05k6a22y.html
http://www.chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=104296&Serv=2&SGr=68
http://www1.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100809029829
آبشار پونه زار

آبشار پونه زار

شهرستان فریدونشهر با توجه به موقعیت آب و هوایی و کوهستانی بودن ، وجود چشمه سارها و انواع گیاهان و گلهای زیبای وحشی در دامنه‌ها و کوهسارها ،‌هر بیننده ای را در فصل بهار و تابستان مجذوب می‌کند. طبیعت زیبا و زاید الوصف شهرستان فریدونشهر هر ساله در ایام بهار و تابستان پذیرای خیل عظیمی از م...

اطلاعات | نقشه
پیست اسکی فریدون‌شهر

پیست اسکی فرید...

پیست اسکی فریدونشهر در ۱۸۰کیلومتری غرب استان اصفهان در منطقه‌ای کوهستانی و در پنج کیلومتری غرب شهر فریدونشهر واقع در ارتفاعات موسوم به گردنه روستای چغیورت استقرار یافته است. پیست اسکی فریدونشهرکه تنها پیست اسکی استاندارد در استان اصفهان است و دارای شیب تند و منحصر به فرد حدود ۳۵درجه ...

اطلاعات | نقشه
دشت لاله‌های واژگون فریدونشهر

دشت لاله‌های و...

دشت لاله‌های واژگون یکی از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری ایران و یکی از 20 اثر طبیعی ملی ایران و مورد حمایت سازمان محیط زیست است. لاله واژگون گیاهی چند ساله با گلهای بسیار زیبا از خانواده سوسن است و برخلاف سایر گونه‌های لاله و سایر گل‌ها از ساقه به سوی زمین برگشته است و بدین سبب نامش را و...

اطلاعات | نقشه
چشمه لنگان

چشمه لنگان

شهرستان فریدونشهر واقع در 175 کیلو متری غرب استان اصفهان ، با ارتفاع حدود 2530 متر از سطح دریا و میانگین میزان بارندگی درحدود 550 میلی متر یکی از پرجاذبه‌ترین مناطق استان و کشور می‌باشد. چشمهٔ لنگان در روستای سیبک از توابع دهستان چشمه لنگان بخش مرکزی شهرستان فریدونشهر در استان اصفهان و...

اطلاعات | نقشه
آبشار دورک

آبشار دورک

آبشار دورک فریدونشهر در موقعیت در استان اصفهان قرار دارد. آبشار دورک در نزدیکی روستای دورک از توابع پشتکوه فریدونشهر واقع شده و از یک دیواره بلند سنگی به به پایین سر ریز می‌شود. روستای دورک در کنار رودخانه آب گوکان (رودخانه دورک)، در فاصله حدود صد و چهل کیلومتر از شهرستان فریدونشهرقرا...

اطلاعات | نقشه
آبشار پشندگان

آبشار پشندگان

این آبشار در فاصله هفتاد و پنج کیلو متری جنوب فریدون شهر، در پائین دست روستای پشندگان واقع در دهستان پشتکوه فریدون شهر واقع شده است. ارتفاع آبشار پشندگان حدود چهل و پنج متر ی باشد که در فصول بهار و تابستان با حرکت آب بر روی صخره‌های پائین دست جلوه ای زیبا از قدرت آفریدگار را در این طبیع...

اطلاعات | نقشه
رشته کوه آخوره

رشته کوه آخوره

رشته کوه آخوره از مجموع کوه‌های هشتاد با ارتفاع سه هزار نهصد و چهار متر به همراه سفید کوه با ارتفاع سه هزار و پانصد و نود و نه متر در جنوب غربی آن، سیاه کوه با ارتفاع سه هزار و دویست و نود متر در جنوب آن، کوه کم ارتفاع ســیخه (زندان) در جنوب شــرقی آن، کوه ســـــنبله با ارتفاه سه هزار و...

اطلاعات | نقشه
رشته کوه فردان

رشته کوه فردان

فردان از کوه‌های مهم و مرتفع غرب استان اصفهان و شمال استان چهارمحال و بختیاری می‌باشد. این کوه در جنوب غرب شهرستان فریدن قرار گرفته است. گردنه شادی و دره کمران و زمستانه در شمال شرق، این کوه را از شاهان کوه جدا می‌کند. همچنین دره سپستان فردان را از کوه ونیزان جدا می‌سازد. دره رودخان...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب