1

توضیحات

ویرایش
آدرس : استان مرکزی – 5 کیلومتری شمال آشتیان
"روستای نمونه گردشگری آهو" از غرب به گَرَکان و از شمال به تفرش و از شرق به روستای فوجرد منتهی می‌شود.
درغرب این روستا کوه « کله پشته» ، «همواره پنبه زار»، «کدوک راچان» و «کوه میراب» قرار دارند.
آهو نهرها وچشمه‌های زیادی دارد . باوجود اینکه باغها و زمینهای کشاورزی روستا اغلب در خارج از محدوده سکونت است، اهالی، باغچه‌ها و زمینهای کشاورزی کوچکی در کنار خانه‌های خود دارند که زیبایی این روستا را دوچندان می‌نماید.
این روستا دارای دو امامزاده به ثبت رسیده به نام‌های امامزاده عبدالله و امامزاده شهربانو می‌باشد، که به دلیل موقعیت جغرافیایی این دو مکان نسبت به روستا به امامزاده بالا و امامزاده پایین معروف است.
قنات‌های متعددی برای روستای آهو به ثبت رسیده از جمله قنات باغات، قنات گلدر و قنات سراب پایین و سراب بالا که این دو هر کدام درکنار 2 مسجد موجود در روستا واقع هستند.
خانه‌های جدیدی در حال ساخت در این روستا هستند اما هنوز خانه‌های قدیمی بسیار زیبایی در آهو به چشم می‌خورند.
در مورد نام روستا، عده‌ای اعتقاد دارند به این دلیل که در حوالی روستا، حیوان آهوی بسیاری زندگی می‌کرده، ...مشاهده کامل متن نام روستا را آهو نام نهادند. همچنین واژه «آهو» در زبان سانسکریت «آسورا» بیان می‌شود که از ریشه آسو یا آهو به معنی زندگی و توانایی می‌باشد.
آهو یکی از ایزدان آریایی نیز بوده است.
با این وجود نقل قول اهالی روستای آهو از نیاکانشان به این گونه است که نام این روستا در ابتدا سرخه ده بوده است و پس از کشف امامزاده عبدالله به آهو تغییر نام داده است و داستان آن از این قرار است:
زمانی که هنوز کسی از وجود امامزاده عبدالله در این مکان خبر نداشته است، این امامزاده در خواب یکی از اهای روستا خود را معرفی کرده و جایی که در آن دفن شده را اینگونه مشخص می‌کند که: آهویی از دل کوهی بیرون آمده و مکان امامزاده را به مردم نشان می‌دهد.
روز بعد این اتفاق می‌افتد وکوهی که نزدیک امامزاده بوده از هم باز شده و آهویی بیرون می‌آید و جای امامزاده عبدالله را نشان می‌دهد . و از آن پس این کوه به نام کمردوشاخ نام می‌گیرد که اکنون هم در شمال روستای آهو قرار دارد و به همین نام مشهور است و روستا هم به نام فعلی آهو تغییر نام می‌دهد.

طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ در ایران روستای آهو شامل ۱۱۳ خانوار می‌باشد که ۳۷۴ نفر(۱۸۱ مرد و ۱۹۳ زن) را شامل می‌شود. ۶۱.۷۴ درصد اهالی آهو باسواد هستند که ۱۴.۷۸ درصد از جمعیت باسواد کل استان مرکزی کمتر است.
شغل اکثر مردم آهو کشاورزی و باغبانی است و در کنار آن عده‌ای پرورش گوسفند نیز دارند.
کوهها و دره‌های این روستا که از قسمت شرق به شمال شرقی ،شمال وشمال غربی به غرب کشیده شده اند عبارتند از:
کوه «ساخت کمر» (به معنای کمر سخت با شیب زیاد و تند که به زبان محلی ساخت کمر می‌گویند.) و «کله ساج» در شرق روستا واقع هستند.
کوههای «سینه سیاه خانی» ، «دیزکان »،«چهل دختران» ، «کوههای خاکو» ، «کوه پشته بزرگ»، «چالکهای سفید گله»، «درش لاقک» و «دربند» به ترتیب ازشرق به سمت شمال شرقی کشیده شده اند.
قسمت شمال روستا را کوه «کمردوشاخ»، «کوه زرد» و «درۀ ملاعلی» احاطه کرده اند و «درۀ اسب گیر»، کوههای «چشمه سرخ» و «گردنۀ فوجرد»، «کوه کلاغ میز»، «درۀقاش نسار»، «تپۀ شتر پشته»، «درۀ پشت تخت وکوه پشت تخت» و «هموار تخت»، «درۀ دارک» و «درۀ احمد»، کوههای« میل دار»، دره وکوه «قاش گراز» ، دره وکوه «ازنو» ، «درۀ عضوا» و «درۀگشگاه» و کوه «چاله ذغال» درشمال وشمال غربی روستا قرارگرفته اند .


منابع:
مهرالزمان نوبان. نام مکان‌های جغرافیایی در بستر زمان. چاپ اول. تهران: انتشارات ما، ۱۳۷۶
www.fa.wikipedia.org/wiki
www.old.markazidaily.ir
www.foto.ir/gallery.aspx?id=131052
www.molkarak.blogfa.com/post-158.aspx
خانه عبدالعظیم قریب

خانه عبدالعظیم...

گَرَکان روستایی است در بخش مرکزی شهرستان آشتیان . این روستا در 76 کیلومتری اراک و در نزدیکی تفرش قرار دارد. منزل استاد دکتر عبدالعظیم قریب، که میزبان سه پدر علم ایران بوده است مربوط به دوران قاجار می‌باشد و در زمینی به مساحت ۷۱۵ متر مربع واقع شده است. علاوه بر «دکتر عبدالعظیم گرک...

اطلاعات | نقشه
منطقه شکار ممنوع کلاهه

منطقه شکار ممن...

پنج منطقه در استان مرکزی به دلیل شاخصه‌های ویژه‌ای که دارند، تحت مدیریت و حفاظت محیط زیست استان به عنوان مناطق شکار ممنوع نام‌گذاری شده‌اند که یکی از این مناطق، منطقه کلاهه آشتیان می‌باشد. زیستگاه طبیعی کلاهه در شمال شهرستان آشتیان قرار دارد و وسعت آن معادل ۱۹ هزار و ۱۲۶ هکتار می‌باشد ...

اطلاعات | نقشه
روستای آهو

روستای آهو

"روستای نمونه گردشگری آهو" از غرب به گَرَکان و از شمال به تفرش و از شرق به روستای فوجرد منتهی می‌شود. درغرب این روستا کوه « کله پشته» ، «همواره پنبه زار»، «کدوک راچان» و «کوه میراب» قرار دارند. آهو نهرها وچشمه‌های زیادی دارد . باوجود اینکه باغها و زمینهای کشاورزی روستا اغلب در خارج ...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب