توضیحات

ویرایش
شهرستان ملارد دارای قدمتی به وسعت تاریخ هشت، نه هزار ساله قبل از میلاد است
تپه باستانی ارسطو محوطه باستانی بزرگی است، این محوطه وسیع و در عین حال نسبتا مرتفع درست در مجاورت جاده اصلی ملارد صفادشت واقع شده است ، منطقه ای با سلسله ارتفاعات هزار و اندی متری که دشت‌های جنوب غربی تهران و دهستان اخترآباد در صفادشت را از استان مرکزی جدا می‌کند.
به گفته کارشناسان این تپه باستانی و تاریخی متعلق به جامعه انسانی کوچکی است که در افق تاریخی ۹ هزار ساله حیات بشری در این دشت زیبا سکونت داشته و به گفته دکتر پورفرج ، یکی از نخستین دهکده‌های پیش از تاریخ است که در دشت تهران شکل گرفته و براساس تکنیک و هنر سفالگری و نیز بقایای معماری به دست آمده قابل مقایسه و هم افق با تمدن سیلکIII (تپه باستانی پیش از تاریخی کاشان) است.
خشت‌های کوچک بدست آمده از لایه‌های بالای این تپه که دارای اشکال مکعب مستطیل منظم هستند، پیشرفت مهمی بعد از معماری چینه یی پیشین است و این همان دستاورد پراهمیتی است که نمونه آن از محوطه‌های باستانی ازبکی هشتگرد و ساوجبلاغ ...مشاهده کامل متن سال‌ها پیش بدست آمده بود.
وجود سفال‌های قرمز، ظروف سفالی و تنوع طرحها و نقوش روی آنها بیانگر غنای فرهنگی سفالگران ماهر آن زمان در تپه ارسطو است.
تپه دوم کوچکتری با نام تپه دوره اسلامی ارسطو که به شماره 2891 در فهرست آثار ملی قرار گرفته از دیگر محوطه تاریخی شهرستان ملارد محسوب می‌شود.
درشهرستان ملاردحدود 45 اثرشناسایی شدند که 23 اثرآنها درفهرست آثارملی به ثبت رسیده است.
نخستین بار کاوشهای باستان شناسی در این منطقه در سال 1336 شمسی در قره تپه به سرپرستی 'برتون براون' انجام شد، این نخستین فصل کاوش باستان شناسی بعد از 55سال در دشت شهریار به سرپرستی 'اکبر پورفرج' عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی است.
در برخی اتاق‌های کشف شده در این تپه نیز بقایای اسکلت انسان به دست آمده که به سنت مذهبی پیش از تاریخی در کف تدفین شده بودند. در میان بقایای خانه‌های خشتی کوچک این دهکده 9 هزار ساله یکی دو عنصر معماری جلب توجه خاص می‌کرد: یک قاب مستطیل شکل 5/1×1متری در کف خانه که فرو رفتگی مدوری نیز در وسط آن قرار داشت.
ویژگی عمده این سازه نظم هندسی و فرم و صافی و صیقلی بودن آن بود. دکتر پورفرج کارکرد آن را اجاق یا «گرم کننده» خانه، طبخ غذا می‌داند.
هرچه هست عنصر ناشناس و منحصر بفردی است و مشابه آن تاکنون در گزارش‌های باستان شناسی دشت ری و تهران دیده نشده است. در ترانشه دوم که در دامنه تپه ارسطو حفاری شده، بقایای معماری پیشرفته‌تری کشف شده است.
یک دیوار خشتی عظیم در سطح و بخش قابل توجهی از یک سازه معماری آجری در سطحی عمیق‌تر قابل مشاهده است. معماری آجری خود به معنی گذار هزاره‌ها و دورانی متاخرتر است و سرپرست هیات کاوش این لایه‌های تمدنی را به افق دوران شهرنشینی نسبت می‌دهد.
همچنین یک کاوشگر و باستان‌شناس کشور از کشف جسد مومیایی۹ هزارساله در تپه تاریخی ارسطو شهرستان ملارد خبرداده است.
جسدکشف شده مربوط به یک انسان است که قدمت آن به دوران نوسنگی می‌رسد. این جسد در کف یکی از خانه‌های تاریخی و در کنار یک اسکلت ۹هزارساله کشف شد. روی اسکلت و جسد مومیایی شده گل «اخرا» یا مومیایی طبیعی پوشانده شده بود.
گل «اخرا» به گل سرخ معروف بود که از آن برای آرایش صورت استفاده می‌شد. جسد مومیایی شده باشیوه «چمباتمه» یعنی پا‌ها به سمت شکم ودست‌ها به سمت صورت دفن شده بود.
دراین کاوش علاوه بر جسد، در داخل خانه‌های تاریخی تپه ارسطو تعدادی سفال منقش و زیبا، درفش، ابزارهای استخوانی و سردوک بدست آمده است.اشکال هندسی، بز و گیاه روی سفالهای کشف شده، نقش بسته است.
اکنون آثار دوره‌های مختلف زندگی بشری در تپه تاریخی ارسطو با بیش ار ۲۰م‌تر ضخامت و به صورت لایه لایه دیده می‌شود.
در دوره انقلاب روستانشینی انسان‌ها برای نخستین بار مردگان را در محل زندگی خود دفن می‌کردند که اجساد کشف در تپه ارسطو ملارد گویای این مدعا است.
این اثر در تاریخ ۱۲ شهریور ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۳۷۹۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
منبع:
http://aftaberey.com
http://eghtedaremalard.com/?p=24543
http://tnews.ir/khabar/623F23032860.html
http://www1.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100851639956
http://harfhaye-man.blogfa.com
http://malard.ostan-th.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=290:2011-08-16-06-32-06&catid=13:2010-11-14-07-07-56&Itemid=119
http://p-sepidar.com
http://shafaf.ir
http://fa.wikipedia.org
http://forum.iranvij.ir
http://eghtedaremalard.com/?p=24543
دشت شقایق ملارد

دشت شقایق ملار...

با رسیدن فصل بهار با کاهش دما، دامنه کوه‌ها و تپه‌های زیبای اختر آباد ملارد به وسعت چندین هکتار پوشیده از گل‌های شقایقی می‌شود که سرخی آن از دور دستها نیز قابل مشاهده است. این منطقه در 40 کیلومتری غرب شهریار و 25 کیلومتری جنوب غرب شهر صفادشت (بی بی سکینه) واقع است و می‌تواند با توجه بی...

اطلاعات | نقشه
تپه ارسطو

تپه ارسطو

شهرستان ملارد دارای قدمتی به وسعت تاریخ هشت، نه هزار ساله قبل از میلاد است تپه باستانی ارسطو محوطه باستانی بزرگی است، این محوطه وسیع و در عین حال نسبتا مرتفع درست در مجاورت جاده اصلی ملارد صفادشت واقع شده است ، منطقه ای با سلسله ارتفاعات هزار و اندی متری که دشت‌های جنوب غربی تهران ...

اطلاعات
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب