توضیحات

ویرایش

رود میناب یکی از پرآب‌ترین رودهای جنوبی ایران است که دارای آب شیرین بوده ودر انتها به شمال تنگه هرمز می‌ریزد این رود از دو رودخانه سرچشمه میگیرد که بنام رودان وجغین مشهورند.
رودخانه میناب از کوههای کهنوج سر چشمه می‌گیرد و در تنگه هرمز به دریای می‌ریزد این رودخانه از دو شاخه تشکیل شده است شاخه اول به نام رودان بطول 136 کیلو متر شاخه دوم رودخانه جغین بطول 106 کیلو متر است آب این رودخانه به حجم متوسط سالیانه 200 میلیون متر مکعب از ایستگاه برنتین عبور کرده است و بر روی آن سدی به نام سد استقلال در حومه شهر میناب احداث شده است که آب آشامیدنی بندرعباس را تامین میکند.
این دو رودخانه، در نزدیکی روستای برجگان واقع 25‏کیلومتری شمال شرقی شهر میناب به هم میرسند و رودخانه زیبای میناب را به وجود می‌آورند.
به علت شیرینی آب این رودخانه و امتیازات عمرانی و اقتصادی ناشی از آن، سد بزرگی نیز بر روی آن ساخته شده است.
‏رودخانه میناب که از کناره شهر میناب می‌گذرد، به چهره این شهرکه در ‏طرفین این رود دامن گسترده است و با سرسبزی نخلستان‌های اطراف درآمیخته، جلوه إی ویژه می‌بخشد؛ به طوری که این شهر را یکی از نقاط بسیار زیبای استان هرمزگان ساخته است.
شهر میناب را به دلیل نزدیکی با دریا و وجود رودهایی در پیرامون آن، «میان آب» نیز گفته اند که اندک‌اندک به میناب تغییر یافته است.
سد میناب در 2 ‏کیلومتری شرق میناب بر روی این رود احداث شده است. این سد همراه با دریاچه آن که مخزن آب طبیعت سرسبز دره‌های اطراف است ، فضایی با ارزش‌های توریستی و بسیار دید نی فراهم آورده است.
علاوه بر ابیاری ده هزار هکتار از زمین‌ها وباغ‌های میناب، قسمت عمدهٔ آب مصرفی شهر بندر عباس را نیز تأمین می‌کند.
منبع :http://parsology.blogfa.com/page/389.aspx
http://www.minabcity.ir/HomePage.aspx?TabID=4657&Site=douranportal&Lang=fa-IR
http://snn.ir/NSite/FullStory/News/?Serv=5&Id=301301&Sgr=19

قلعه هزاره میناب

قلعه هزاره مین...

قلعه هزاره میناب ،گویای تمدن چند هزار ساله است که قدمتی بسیار طولانی دارد به نحوی که از دوره هخامنشیان و ایلخانیان از مکان کنونی سازه باقیمانده برای حکمروایی استفاده می‌شده و تا دوران صفویه نیز پویایی آن برای کارشناسان و پژوهشگران تاریخی مسجل شده است.این قلعه واقع در بخش مرکزی شهرستان م...

اطلاعات
رود میناب

رود میناب

رود میناب یکی از پرآب‌ترین رودهای جنوبی ایران است که دارای آب شیرین بوده ودر انتها به شمال تنگه هرمز می‌ریزد این رود از دو رودخانه سرچشمه میگیرد که بنام رودان وجغین مشهورند. رودخانه میناب از کوههای کهنوج سر چشمه می‌گیرد و در تنگه هرمز به دریای می‌ریزد این رودخانه از دو شاخه تشکیل شده ا...

اطلاعات
سد استقلال

سد استقلال

سد استقلال میناب در شهرستان میناب ساخته شده است ، مطالعه اولیه در سال ۱۳۴۴ آغاز و عملیات اجرائی از سال ۱۳۵۳ شروع و در سال ۱۳۶۲ بهره برداری از آن آغاز شده است. با احداث این سد بتونی پایه دار توسط جهاد کشاورزی، از این به بعد این آب‌ها مهار می‌شود و باعث تقویت شدن سفرهٔ آب زیر زمینی شده ...

اطلاعات | نقشه
تعزیه در میناب

تعزیه در میناب

اگر چه میراث ادبی ایران به بیش از 2500 سال قبل می‏رسد و به خاطر منظومه‏های خوش ساخت ملی و تخیلی مشهور است، اما تنها نمایش واقعی آن تعزیه اسلامی است که از ظهور آن بیش از هزار سال می‏گذرد. خاصه با توجه به روابط فرهنگی و جغرافیایی ایران با یونان و هند که هر دو دارای سنن نمایشی فوق‏ا...

اطلاعات
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب