1 1

توضیحات

ویرایش
نیمه دوم سال فصل طبیعت گردی در استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود به گونه ای که هر منطقه از استان چهارمحال و بختیاری به بهشت کوچکی تبدیل می‌شود که هر بازدید کننده ای را مجذوب خود می‌کند.
استان چهارمحال و بختیاری با دارا بودن بیش از ۲۵۰ جاذبه شناخته شده طبیعی تاریخی و مذهبی از مهمترین مناطق کشور برای جذب گردشگر به شمارمی‌رود.
فرونشست‌های بوجود آمده همزمان با حرکات زمین ساختی زاگرس و آب حاصل از ذوب برف کوههای بلند جاذبه‌های گردشگری بی بدیلی را در مناطق مختلف استان ایجاد کرده است و وجود این مواهب خدادادی، گردشگری طبیعی استان را از پتانسل بسیار بالایی برخوردار ساخته است.
دره عشق یکی از زیباترین مناطق گردشگری استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود که هر ساله مسافران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند.
این دره محل گذر مهمترین رودخانه استان یعنی کارون است. در این دره روستاهای زیبایی دارای خانه‌های روستایی با معماریهای قابل توجه بسیاری وجود دارند که در کنار جاذبه‌های طبیعی به منطقه زیبایی قابل توجه ای بخشیده است.
روستاهای مهم این دره عبارتند از گل سفید، جوزستان، پوراز، برنجگان، دورک، دره عشق، سرکون بالا و سرکون پایین، دره بید، دره یاس، سررک، گل کله و معدن.
دره عشق منطبق بر گسل اصلی زاگرس است و در واقع این دره محل برخورد ...مشاهده کامل متن دو صفحه بزرگ تکتونیکی در گذشته زمین شناسی است. کوه‌های مملو از درختان بلوط به همراه صخره‌ها و پرتگاه‌های فراوان در جنوب غرب جلوه گری می‌کنند.
ارتفاع کم کناره‌های رودخانه و تغییر بسیار زیاد بلندی در فاصله خیلی کم سبب تنوع‌های گوناگون شده و به همین خاطر از آب و هوای گرم تا تا آب و هوای سرد در منطقه وجود دارد.
این تنوع و گوناگونی را در جنس سنگها ، شیب دامنه ها، شکل دامنه‌ها پوشش گیاهی و ... می‌توان دید.
در حقیقت ترکیب شکل‌ها و تنوع جاذبه‌ها چشم اندازهای بسیار شگفت انگیز و رویایی را بوجود آورده است، به ویژه در آغاز فصل بهار که انسان را به وجد می‌آورد و عاشق این همه زیبایی می‌کند.
هنگامی که از طریق جاده از سمت اردل به سمت ناغان وارد دره می‌شویم و به سمت داخل دره حرکت می‌کنیم روستاهای بکر و طبیعی با پشت نمایی از آبشار و جنگل‌های گسترده مشاهده می‌کنیم که این زیبایی‌ها در هیچ کجای دنیا قابل مشاهده نیست.
آبشار زیبای دره عشق در نزدیکی روستای دره عشق یکی از جاذبه‌های مهم این منطقه به شمار می‌رود. این آبشار در دل جنگلهای منطقه حفاظت شده هلن و در منطقه مشایخ قرار داشته و منظره ای زیبا و دیدنی را برای علاقه مندان به طبیعت رقم زده است.
این آبشار با سرعت زیاد از دل کوه بیرون می‌جهد و بیش از یکصد متر ارتفاع دارد. در کنار این آبشار رود کارون به آرامی جاری است و در ترکیب با انارستان‌ها و شالیزارهای روستاهای دره عشق و دورک شاهپوری، فضای شگفت انگیزی را به وجود آورده است.
گردشگران یک طبیعت وحشی را در منطقه نظاره می‌کنند.
محدوده طبیعت گردی دره ارمند و کارون و دره عشق به دلیل تنوع چشم انداز و دسترسی توامان به رودخانه و جنگل یک منطقه بکر دراین استان است، محدوده ابشار دره عشق یکی از زیباترین مناطق گردشگری استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.
بستر طبیعت برای زندگی گروه‌های انسانی و شکل سکونت توسعه باغات انار مبتنی بر باغداری، کوچ نشینی و دام چشم انداز فرهنگی خاص را در این منطقه فراهم کرده است.
ویژیگی خاص توپوگرافی منطقه و ارتفاعات امکان کوهنوردی، دیواره نوردی و شیب رودخانه و دبی بالا رودخانه امکان ورزش‌های آبی و رفتینگ در منطقه فراهم کرده است.
علاوه بر طبیعت بکر، گردشگران علاقمندبه طبیعت در این منطقه یک طبیعت وحشی و در عین حال حرکت انسان‌ها و دام را نظاره گر هستند.
وجود آبشار و جنگل در پشت یکی از روستاهای منطقه امکان ماهیگیری وحشی در این منطقه رونق یافته است.
در سال‌های اخیر امکان ماهگیری وحشی در این منطقه رونق یافته است توسعه ورزش‌های رفتینگ و جشنواره طبیعت گردی در این منطقه فراهم شده است.
باغات انار روستای دورک، چشمه گوگرد روستای معدن، آبشار دره عشق جاذبه‌های اصلی جذب گردشگری این منطقه است.
وجود شالیزار‌های گسترده در قسمتهای از منطقه زیبایی توصیف ناپذیری به منطقه بخشیده است به گونه ای کل منطقه را رنگ سبز فرا گرفته است.
دره عشق در منطقه مشایخ (شهرستان اردل) در فاصله ۱۱۰ کیلومتری شهرکرد قرار دارد.
منبع:
http://khabarfarsi.com/ext/7912666
http://taraz-sh.blogfa.com/post-23.aspx
http://tnews.ir/khabar/7C2423321206.html
http://www.gardeshgari-iran.ir/post/140
http://www.tamin.ir/News/Item/4265/108/4265.html
بردگوری‌‌ها ( سنگ گبری‌ها )

بردگوری‌‌ها ( ...

در خطه بختیاری در دل صخره‌ها و یا سنگ‌های عظیم،فضاهایی با متوسط طول 30/3 و عرض 2 و ارتفاع 20/1 متر ایجاد می‌کردند که دارای دریچه‌های مربع شکل با در سنگی بوده اند. بردگوری‌ها به گونه ای انفرادی و یا چند تایی حفر گردیده و بیانگر فرهنگ تدفین در طول بیش از 1500 سال در منطقه و نفوذ مذهب ز...

اطلاعات | نقشه
آبشار زرد لیمه

آبشار زرد لیمه

آبشار زردلیمه یا بوینه آبشاری بسیار زیبا و بکر است که در میان کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس و در مجاورت رودخانه بازفت در جنوب منطقه اردل چهار محال و بختیاری قرار دارد,این آبشار در مسیر کوچ عشایر واقع است. منطقه گرمسیری عشایر در پایین دست دره، در مجاورت آبشار و منطقه سردسیری آنها، در ب...

اطلاعات | نقشه
جاده پلکانی دزپارت ( دژپات )

جاده پلکانی دز...

دزپارت یا دژپارت جاده ای پلکانی است که گذشتگان با دستیابی به کوه و سنگ، آن را ساختند و معماری جاده سازی را اولین بار در سخت گذرترین تنگه‌ها و دره‌های فلات مرکزی ایران را به جهانیان نشان دادند. دزپارت (دژپارت) جاده ای است با نام جاده ابریشم کوچک که در عصر باستان،دوران مختلف تاریخی و حتی...

اطلاعات | نقشه
منطقه حفاظت شده سبزکوه

منطقه حفاظت شد...

منطقه زیبای سبز کوه با وسعتی حدود 62000 هکتار در سه شهرستان بروجن، لردگان و عمدتا" اردل گستردگی دارد و دارای اکوسیستم‌های ویژه و چشم اندازهای طبیعی، مرتعی، جنگلی و کوهستانی می‌باشد. آبشارهای پرآب و دیدنی مثل تنگ زندان و معدن زیبایی منطقه را دو برابر کرده است بلندترین ارتفاع مربوط به...

اطلاعات | نقشه
دره و آبشار عشق

دره و آبشار عش...

نیمه دوم سال فصل طبیعت گردی در استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود به گونه ای که هر منطقه از استان چهارمحال و بختیاری به بهشت کوچکی تبدیل می‌شود که هر بازدید کننده ای را مجذوب خود می‌کند. استان چهارمحال و بختیاری با دارا بودن بیش از ۲۵۰ جاذبه شناخته شده طبیعی تاریخی و مذهبی از مهمت...

اطلاعات | نقشه
منطقه مشایخ

منطقه مشایخ

مشایخ منطقه ایست در شهرستان اردل از جنوب به میانکوه و شرق آن به بروجن و غرب آن به دیناران وصل می‌شود. این منطقه در شهرستان اردل و در فاصله 130کیلومتری شهرکرد قرار دارد. مشایخ دارای خصوصیات منحصر به فرد اقلیمی وطبیعی است. طبیعت سخاوتمند این منطقه ، پوشیده از درختان بلوط، ارزن، مهلب، پ...

اطلاعات | نقشه
روستای سرپیر

روستای سرپیر

روستای زیبا و بکر سرپیر در دهستان پشتکوه از بخش مرکزی شهرستان اردل استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. این روستا در کنار تنگ قیصری، در بن بست کامل جاده ای و در میان کوهها و تپه‌ها و بر سر راه کوچ عشایر و ایلاتی نظیر شهنی، سادات سلطان ابراهیم، گله دار و سلحشور (سله چین) قرار دارد.مردمان...

اطلاعات | نقشه
امامزاده حلیمه خاتون سرپیر

امامزاده حلیمه...

در روستای زیبای سرپیر در شهرستان اردل ، بخش مرکزی ، بنای تاریخی - مذهبی امامزاده حلیمه خاتون قرار دارد این بنا مربوط به دوره صفوی - دوره قاجار است . معماری بنای شامل یک حرم، رواق، راهرو و سردابی کوچک است. این امامزاده تنها بنای سردابی استان است که دارای تاریخی ایلخانی است و در روره‌ه...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری

دره عشق قطعه ای از بهشت در چهارمحال و بختیاری

دره عشق یکی از زیباترین دره‌های استان چهارمحال و بختیاری است که در بخش جنوب غربی استان و دربخش ناغان واقع گردیده است. این دره محل گذر مهمترین رودخانه استان یعنی کارونگ شمالی است. روستاهای مهم این دره عبارتند ( از شمال غرب به سوی جنوب غرب) از گل سفید ، جوزستان ، پوراز، برنجگان ، دورک ، دره عشق ، سرکون ... ادامه مطلب
دره عشق قطعه ای از بهشت در چهارمحال و بختیاری

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب