1

توضیحات

ویرایش
منطقه طسوج در سردسیرترین نقطه شهرستان چرام و در70 کیلومتری شهر دهدشت قرار دارد.
این منطقه گردشگری در قسمت جنوب شرقی شهرستان کهگیلویه واقع گردیده است منطقه گردشگری طسوج دارای طبیعت کوهستانی و زیباست همچنین دارای منابع آب فراوان، چشم انداز زیبا، طبیعتی بکر و بسیار منحصر به فرد می‌باشد.
مردم کهگیلویه، یاسوج را ”یاسیچ“ و طسوج را ”طسیگ“یا ”تسیگ“ می‌گویند. ”ایج“ و ”ایگ“ به معنی جا، مکان، شهر و محل سکونت است. پس طسوج یا تسیگ به معنای محل استقرار ”تش“ها است.
”تش“ واحدهای خاندانی طوایف بویراحمدی هستند.
منطقه طسوج دارای آب و هوای بسیار مطبوع در بهار و تابستان و همچنین دارای آبی گوارا و شفاف بوده و در تمام طول سال پذیرای گردشگران بسیار زیادی می‌باشد. که به عنوان یکی از قطب‌های مهم گردشگری در شهرستان و حتی استان محسوب می‌گردد و یکی از مناطق مهم گردشگری استان از لحاظ طبیعت و اکوتوریسم می‌باشد.
این منطقه زیبا دارای باغات سیب‌، گردو و درختان کهنسالی است که زندگی کوچ نشینی ایلات وعشایر در این طبیعت‌، زیبایی آن را دو چندان کرده است.
وجود باغ‌های زیبا ودرختان قد برافراشته بلوط ...مشاهده کامل متن همراه با آب گوارای آبشار که در کنار سایه سار دلنشین چنار و سکوهای نشیمن می‌گذرد، حال و هوای هر بیننده‌ای را دگرگون می‌کند و دل هر بیننده‌ای را به خود معطوف می‌دارد.
از جمله نقاط دیدنی این منطقه می‌توان به
1-چشمه سرکوته طسوج
2-آبشار طسوج
3-امامزاده گلبهار اشاره نمود.
وجود درختان کهن سال گردو، بلوط، و چنار موج‌های بلندقامت در کنار رودخانه پرآب که از میان دو دره با صدای گوش نوازی، موسیقی ملایمی را برای هر رهگذری به ارمغان می‌آورد.
گستردگی دره طسوج و تنوع اکولوژیکی آن بر میزان جاذبه‌های زیست محیطی و اکوتوریستی منطقه افزوده است.
رودخانه طسوج و آبراهه‌های متعدد آن و رویش لاله‌های واژگون در کناره‌های دره طسوج و جنگل‌های پوشیده از بلوط در سطح منطقه و تنوع چشم اندازهای طبیعی و ناهمواری‌های موجود، منطقه را به عنوان یک مکان زیبا و جذاب جهت بازدید گردشگران نوروزی قرار داده است.
همچنین این منطقه به واسطه تاریخی از ارزش قابل ملاحظه ای نیز برخوردار می‌باشد آنچنانکه آثار تاریخی ساختمان زندان در مجاورت چشمه کورته و همچنین سنگ نوشته متعلق به دوره ناصرالدین شاه قاجار در جوار آبشار طسوج بسیار مورد توجه می‌باشد.اما به دلیل دور افتادگی و فقدان راه و همچنین فقدان اطلاع رسانی کمتر مورد بازدید قرار گرفته اند.
آبشار و چشمه طسوج به همراه منطقه زیبای شراب گرو که در فاصله 10 کیلومتری آن قرار دارد، می‌توانند مکانی چشم نواز برای گردشگران نوروزی باشد.
آبشار زیبای طسوج منطقه‌ای زیبا و بکر آماده بازدید گردشگران نوروزی است.
عمده‌ترین قابلیت‌های گردشگری طسوج را می‌توان به شرح زیر برشمرد.
1برخورداری از جلوه‌های ویژه مناظر و چشم انداز طبیعی همانند چشم اندازهای
کوهستانی مزارع و باغات و پوشش گیاهی
2-برخورداری از چشم اندازهای فرهنگی-طبیعی همچون چشم انداز عشایری و روستایی
3-برخورداری از منابع آب فراوان و در دسترس
4-وجود جاذبه‌های زیبای آبی، چشمه ها، آبشار، کوهستان، رودخانه
5-وجود جاذبه‌های زیبای و با اهمیت تاریخی همچون سنگ نوشته دوران قاجاریه
6-قابلیت گردشگری اکوتوریسم
7-بکر بودن منطقه
8-توانایی ایجاد یک مسیر زیبای گردشگری از امامزاده گلبهار به چشمه و آبشار طسوج و منطقه شراب گرو آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد این است که منطقه گردشگری طسوج می‌تواند به عنوان یکی از مقاصد جدید گردشگری استان قلمداد گردد اگر به سطح رشد و ارتقاء قابل توجهی در زمینه گردشگری دست یابد.
چشمه و آبشار طسوج به همراه منطقه زیبای شراب گرو که در فاصله 10 کیلومتری این مقاصد جدید گردشگری و قطب آینده گردشگری استان قرار گرفته است درصورت مدیریت صحیح می‌تواند به عنوان منطقه هدف با قابلیت‌های فراوان گردشگری زمینه رشد و توسعه همه جانبه شهرستان و استان، اشتغال جوانان و سرمایه گذاری فراران و درآمدزایی را به همراه داشته باشد.

منابع :
http://isna.ir/fa/news/91122717516
http://deevanonline.com/
http://tasuj246.blogfa.com/post/575
باغ چشمه بلقیس

باغ چشمه بلقیس

باغ چشمه بلقیس در استان کهگیلویه و بویراحمد، در دشتی هموار معروف به شهرک قلعه کره شهبازی از توابع بخش چرام و در 9 کیلومتری شرق چرام و یک کیلومتری روستای شهرک در میان تپه ماهورها و کوهها واقع شده است این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۲۸۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رس...

اطلاعات | نقشه
روستای تاریخی آرند

روستای تاریخی ...

آرند ،نام یکی از تاریخی‌ترین و زیباترین روستاهای شهرستان چرام است که در 8 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. نام این روستابه دلیل آن است که در زمان ساسانیان شاهزاده‌ای به نام اورنگ (orang) شاه در اینجا زندگی می‌کرده که بعد از هجوم اعراب به این سر...

اطلاعات
منطقه گردشگری طسوج

منطقه گردشگری ...

منطقه طسوج در سردسیرترین نقطه شهرستان چرام و در70 کیلومتری شهر دهدشت قرار دارد. این منطقه گردشگری در قسمت جنوب شرقی شهرستان کهگیلویه واقع گردیده است منطقه گردشگری طسوج دارای طبیعت کوهستانی و زیباست همچنین دارای منابع آب فراوان، چشم انداز زیبا، طبیعتی بکر و بسیار منحصر به فرد می‌باشد....

اطلاعات | نقشه
روستای رودخانه سادات

روستای رودخانه...

روستای رودخانه سادات از روستاهای سردسیری و خوش آب و هوای استان کهگیلویه و بویراحمد است که دارای مناظر جذاب و طبیعی فراوانی است. روستای رودخانه سادات یکی از روستاهای سردسیری و خوش آب و هوای شهرستان چرام است که در 75 کیلومتری دهدشت و در مسیر جاده دهدشت به باغچه جلیل قرار دارد.وجه تسمیه ا...

اطلاعات | نقشه
روستای شیخ هابیل

روستای شیخ هاب...

روستای شیخ هابیل از توابع بخش سرفاریاب چرام در فاصله ۴۰ کیلومتری شمال شرق دهدشت در استان کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است.برای رسیدن به روستای شیخ‌هابیل باید از مسیر سرفاریاب عبور کرد؛ راه ارتباطی این روستا آسفالته و چشم‌اندازهای زیبای مسیر دل هر رهگذری را به خود جذب می‌کند. عبور از تنگ...

اطلاعات | نقشه
سنگ چهره

سنگ چهره

روستای زیبا و تاریخی مه گردی با طبیعتی دل انگیز و بکر در شمال شهر سرفاریاب واقع شده است.برای رسیدن به منطقه بکر مه گردی باید تنگه شاه حمزه و تنگه نادعلی سرفاریاب را با جاذبه‌های طبیعی زیبا پشت سرگذاشت.برای طبیعت دوستان و کوهنوردان مسیر دو ساعته کوهپیمایی در این مسیر مفرح و سرشار از جاذب...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب