توضیحات

ویرایش

دره شمخال نامی است از روستایی کوهپایه ای به همین نام که از شمال شرقی به کوه آسلمه و از جنوب شرقی به رودخانه دائمی کال شمخال محدود است، گرفته شده است
این روستا بنای تاریخی کهنی ندارد اما اقلیم مساعد، خاک مرغوب و منابع غنی آب، تاثیر فراوانی در شکل گیری روستا داشته است
دره شمخال به طول ۱۸کیلومتر، از روستای شمخال در کیلومتر ۷۰ جاده قوچان به باجگیران آغاز می‌شود و به اراضی درونگر در جاده قوچان به درگز ختم می‌شود.
شمخال نام یک نوع تفنگ قدیمی و دست ساز و قوی به زبان کردی کرمانجی بوده است.
مردم روستا کرد کرمانج و پیرو مذهب شیعه اند و عموما از طریق کشاورزی به ویژه باغداری و دامداری و عده ای هم از راه صنایع دستی معیشت می‌گذرانند.
دره شمخال شیب ملایمی دارد,در مدخل ورودی زو (دره) رودخانه ای فصلی جاری است که هنوز آب چندانی در آن دیده نمی‌شود اما هر چه به داخل دره نزدیک‌تر می‌شوید بیشتر زیبایی‌ها و آب جاری و زلال آن چشمگیر می‌شود.
دره از درون پارک ملی تندوره به پیش می‌رود و بعد از حدود 12 کیلومتر 2 آب سرد شمخال و کمی گرمتر دره دیگری با نام دره دُربادام به هم می‌رسند.
از اینجا به بعد دره کمی باز می‌شود و رود دورنگر شکل می‌گیرد.
رود درونگر با حجم آب زیاد به سمت روستای محمدتقی بیگ و شهرستان درگز سرازیر می‌شود.
شروع حرکت از روستای شمخال در نزدیکی باجگیران است. طول دره شمخال از نقطه شروع در روستای شمخال تا انتهای دره در روستای درونگر 42 کیلومتر می‌باشد. ارتفاع دیواره دو طرف دره در بلندترین نقاط تا 200 متر هم برآورد شده است.
دره شمخال دارای پیچ و خم‌های بسیار و جذابیت‌های زیاد است و در پس هر خم آن چشم اندازهای ویژه ای را به نمایش می‌گذارد، دره شبیه ماری است که باید تمام آن را گشت تا تمام زیبایی هایش را حس کرد.
رود فصلی جاری در مسیر آغاز راه چندان عمق و آب زیادی ندارد اما هر چه جلوتر بروید به خاطر چشمه سارهای زیبای مسیر و آبشارهای جاری از اطراف صخره پر آب‌تر و جذاب‌تر می‌شود و بر شفافیت آن هم افزوده می‌شود.
در فاصله 10 کیلومتری از ابتدای دره، فضایی به نام «حمام آب» وجود دارد که فضای بسیار زیبایی است و در تابستان گردشگران زیادی به این منطقه می‌آیند
دره شمخال دیواره‌های عظیم و پر صلابت صخره ای دارد اطرافش مانند دژی رودخانه را در خود گرفته اند و با سبزی سبزه و روشنی آب آمیخته شده و جلوه ای زیبا و رنگی از آثار گذر زمان را بر دیوارها می‌توان دید.
عطر درختان گردو در آغاز مسیر با بوی خوش نم و رطوبت دیواره‌های سنگی عطر دل انگیزی را همه جا پراکنده میکند,جلوتر تعداد بوته‌های تمشک وحشی کمای، موسیر، آنوخ، چریش (نوعی سبزی که در نان محلی استفاده می‌شود)، گون، درختچه‌های زرک وحشی و هزار و یک گیاه دارویی که برای مردم منطقه آشنایی دیرینه هستند، بیشتر می‌شود.
چشمه سارهای متعدد، آبشارهای زیبا، درختان سر به فلک کشیده، جریان آب زلال، دیواره‌های عظیم و پر صلابت صخره ای تنها بخشی از جذابیتهای دره است.
دالانها، حمامها و غارگونه‌ها ی بسیاری در این دره مشاهده می‌شود, خنکای دره، نوای گوشنواز آب و نسیم دل انگیز، روح را می‌نوازد؛ درون را آرام و چشم‌ها را خیره می‌کند.
پوشش گیاهی منطقه عبارت است از: گردو، انجیر، زردآلو، چنار، بید، سپیدار، تمشک، موسیر، آنوخ (کاکوتی)، چریش، هفشان، گون، ریخوک، زرشک، گژی (زالزالک) و سدها گیاه وحشی و دارویی دیگر.
زیارت امامزاده باء در نزدیکی روستای دربادام از رسم‌های ویژه مردم دره شمخال است که هر هفته به زیارت این امامزاده می‌روند و همچنین دختران دم بخت و زنان نازا نیز برای رسیدن به آرزوهای خود ضمن نیایش و دعا از زیر صخره ای در کنار امامزاده عبور می‌کنند.
مردم روستا در عروسی‌ها رقص محلی کرمانجی همراه با انواع سازهای محلی کردی و نوای سازهای محلی دوتار، دهل و سرنا زیبایی خاص به مراسم می‌بخشد که برای هر فردی بسیار جذاب و دوست داشتنی است.
مردان شمخال به ندرت پوشاک محلی می‌پوشند, اما زنان همچنان لباس محلی کرمانجی شامل پیراهنی بلند، نیم تنه و شلوار کردی با رنگ‌های سفید و سرخ و گل بوته‌های زیبا می‌پوشند روسری بلندی با طرح‌ها و نقش‌های رنگی مزین به زیورآلات سر می‌کنند.
از جمله صنایع دستی روستای شمخال گلیم، جاجیم، قالی کردی و پالاس با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و زیبا است
فطیرمسکه (نوعی نان محلی با کره تازه گوسفندی) انوان اشکنه و آش از غذاهای محلی خاص منطقه هستند.
روستا جاده ای آسفالته دارد که از طریق شهر قوچان قابل دسترس است و مردم و گردشگران از این طریق به منطقه دسترسی می‌یابند.

منبع:
http://shamkhal.blogsky.com/
http://www.meisamroudaki.ir/shamkhal.html/
http://www.gardeshgari-iran.ir/post/34
http://www.mizbanezaer.com/in

دره شمخال

دره شمخال

دره شمخال نامی است از روستایی کوهپایه ای به همین نام که از شمال شرقی به کوه آسلمه و از جنوب شرقی به رودخانه دائمی کال شمخال محدود است، گرفته شده است این روستا بنای تاریخی کهنی ندارد اما اقلیم مساعد، خاک مرغوب و منابع غنی آب، تاثیر فراوانی در شکل گیری روستا داشته است دره شمخال به طول ۱...

اطلاعات | نقشه
آبگرم شهر کهنه

آبگرم شهر کهنه

قوچان یکی از شهرهای استان خراسان رضوی است,این شهر در ۱۴۸ کیلومتری شمال غرب مشهد (مرکز استان) قرار دارد. قدمت قوچان به حدود 250 سال پیش از میلاد بر می‌گردد. از صدر اسلام تا اوایل تسلط قوم مغول به اسامی آساآک ،آشاک، آرسکا، استوا، خوجان، خبوشان یاد شده است و سلسله اشکانی از 256 سال قبل از...

اطلاعات | نقشه
موزه مردم شناسی قوچان

موزه مردم شناس...

موزه مردم‌شناسی قوچان (موزه قوچان) موزه‌ای در شهر قوچان است ,مساحت موزه حدود ۳۰۰ متر مربع است این موزه شامل بخش‌های مختلفی چون موسیقی سنتی، کُشتی چوخه، چاروق دوزی، گلیم بافی، مراسم ازدواج عشایر، آهنگری و گله‌داری است. در سال ۱۳۵۵ این موزه ابتدا به عنوان رستوران شهرداری در قوچان احداث...

اطلاعات | نقشه
منطقه حفاظت شده دربادام

منطقه حفاظت شد...

منطقه حفاظت شده «دربادام» در شمال شرقی شهرستان قوچان و در بخش باجگیران قرار دارد که از سال ۱۳۷۳ مورد حفاظت قرار گرفت. این منطقه وسعتی در حدود ۳۳۶۳۸ هکتار دارد و به دلیل همجواری با منطقه حفاظت شده تندوره و کشور ترکمنستان و داشتن زیستگاه‌های با ارزشی چون آق کمر، قاطرریش ، آسلمه، دره درب...

اطلاعات | نقشه
امامزاده سلطان ابراهیم

امامزاده سلطان...

بقعه امامزاده سلطان ابراهیم در آبادى شهر کهنه، میان قوچان و فاروج واقع شده و اکنون در مسیر اصلى جادّه شمال به مشهد قرار گرفته است. بناى اصلى حرم، اتاقى مستطیل شکل با چهار درگاه در چهار جانب آن است. در دو طرف شمالى و جنوبى بنا، دو ایوان و در جانب شرقى و غربى و دو سوى ایوان‏ها، رواق‏ها و...

اطلاعات

بهشت گمنام ایران

دره شمخال با شیبی ملایم که از روستایی با همین نام در 80 کیلومتری شمال قوچان در استان خراسان رضوی و 5 کیلومتری مرز ترکمنستان آغاز می‌شود. چشمه‌سارهای متعدد، آبشارهای زیبا، درختان سر به فلک کشیده، جریان آب زلال، دیواره‌های عظیم و پر صلابت صخره‌ای تنها بخشی از جذابیت‌های دره است. دالان‌ها، حمام‌ها و غارگونه‌ها ... ادامه مطلب
بهشت گمنام ایران

دره شمخال

دره شمخال در نزدیکی شهر مرزی باجگیران در کناره شمال شرقی ایران و در نزدیکی کشور ترکمنستان قرار گرفته است. شروع حرکت از روستای شمخال در 3 کیلومتری باجگیران است. طول پیمایش دره شمخال از نقطه شروع در روستای شمخال تا انتهای دره در در روستای درونگر 32 کیلومتر می‌باشد. دره شمخال در مجاورت پارک ملی تندوره و در منطقه حفاظت شده در بادام (Dor badam) واقع شده است. در دو طرف دره دیواره هایی با ارتفاع زیاد قرار گرفته که در برخی قسمت‌ها ارتفاع این دیواره‌ها به بیش از یکصد متر می‌رسد. هر چه درون دره بیشتر پیش می‌رویم، دیواره‌ها بلندتر و دره تنگ‌تر می‌شود. عبور از دره شمخال نیاز به ابزار فنی خاصی ندارد اما آشنایی اولیه با اصول کوهنوردی و سنگ نوردی لازم است و در قسمت‌های زیادی مجبورید که از درون آب رد شوید.به مرور چشمه‌های درون تنگه خودنمایی می‌کنند و هر چه بیشتر پیش بروید تنگه پر آب‌تر می‌شود. ما یک تیم چهار نفره بودیم .تصمیم داشتیم این برنامه را دریک روز اجرا کنیم .ساعت 5:15 دقیقه که هوا داشت روشن می‌شد استارت زدیم . در ابتدا مسیر به دلیل دسترسی زیادتر افراد عادی زباله‌های رها شده زیادی به چشم می‌خورد که در حد امکان ماسعی کردیم زباله هارا جمع آوری کرده و سوزاندیم .پس از طی حدود 7 کیلومتر به مکانی به نام حمام اول رسیدم. اینجا تورفتگی عظیمی در دل صخره ای بزرگ به وجود آمده و رد آب در بالای آن دیده می‌شود. چشمه ای پر آب، گوارا و خوش طعم در حمام اول دره شمخال می‌جوشد .در اینجا صبحانه خوردیم.45 دقیقه توقف داشتیم وپس از آن صندلهایی که با خودمان آورده بودیم پا کردیم ، و از همینجا به آب زدیم . وجود آب، سرسبزی دره را چندین برابر می‌کند به طوری که در قسمت هایی از مسیر راه عبور به سختی پیدا می‌شود. از حمام اول باید راهی حمام دوم شویم که در 12کیلومتری حمام اولی قرار گرفته است. حمام دوم آبشاری زیبا و مسیری دشوار دارد. ما حمام دوم هم توقف کوتاهی داشتیم .این منطقه بسیار زیباست وصدای پرندگان بسیار گوش نواز ، در طول مسیر پرندگان زیباوهمستر ومار دیدیم. ما در ساعت 13:45برای صرف ناهار و استراحت توقف داشتیم. پس از استراحتی کوتاه و خوردن ناهار ، به دلیل احتمال ریزش باران به سرعت به راهمان ادامه دادیم و ساعت 3:30 بعد از ظهر به روستای درونگر رسیدیم و پس از حدود 9 ساعت راهپیمایی که نزدیک به 6 ساعت آن را در آب پیمودیم با دره زیبای شمخال بدرود گفتیم . بهترین زمان عبور از دره شمخال، اواخر بهار و اوایل تابستان می‌باشد.

http://koohbekooh.blogfa.com/ ... ادامه مطلب
دره شمخال

سفر به دره شمخال 1
مسیر دسترسی به دره شمخال: دره شمخال (Shamkhaal) در نزدیکی شهر مرزی باجگیران در کناره شمال شرقی ایران و در نزدیکی کشور ترکمنستان قرار گرفته است...
طول دره شمخال از نقطه شروع در روستای شمخال تا انتهای دره در در روستای درون گر ۴۲کیلومتر می‌باشد.
وجه تسمیه دره شمخال: در مورد ... ادامه مطلب

شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب