توضیحات

ویرایش
منطقه حفاظت شده آینالو از توابع بخش خداآفرین شهرستان کلیبر و در ناحیه شمال غربی شهرستان کلیبر و در فاصله 55 کیلومتری شهر کلیبر و در 15 کیلومتری روستای عاشقلو (ساحل ارس) واقع گردیده است و زیر نظر سازمان محیط زیست شهرستان کلیبر قرار دارد.
این محدوده حفاظت شده از شمال غربی به روستای وایقان و از جنوب شرقی به روستاهای بالان و بهروز محدود می‌شود و به دلیل دارا بودن شرایط اقلیمی و آب و هوای معتدل کوهستانی دارای پوشش گیاهی و جنگلی بسیار انبوه و منحصر به فرد است.
ارتفاع آن از سطح دریا در حدود 1500 متر است و اقلیمی معتدل و کوهستانی دارد.
آب و هوای آن در فصل بهار و تابستان مطبوع و دلپذیر و زمستان آن سرد است و طبیعت این محدوده بسیار زیبا و سحرانگیز است و هر بیننده‌ای را بر سر ذوق می‌آورد که نخستین ویژگی برجسته‌اش دست‌نخوردگی و بکر بودن طبیعت آن است و قدمت آن به پیش از عصر یخبندان می‌رسد و یکی از چند زیست بوم غنی بر روی کره زمین است.
این منطقه پوشیده از جنگل ، استیپ و سایر پوشش‌های گیاهی است. آینالو منطقه کوهستانی و جنگلی سر سبزی است که طبیعت زیبایی دارد و دور تا دور ده‌ها هکتار از جنگلهای واقع در این منطقه توسط سازمان ...مشاهده کامل متن حفاظت از محیط زیست تور سیمی کشیده شده که به محلی برای نگهداری چندین گوزن جهت دید عموم و تکثیر و رها سازی در کل منطقه تبدیل شده است.
هر چند جاده منتهی به آینالو پر پیچ و خم بوده و برای رانندگان وسایل نقلیه همیشه خطرآفرین است، اما طبیعت بسیار زیبای آن که در میان کوههای سربه فلک کشیده و مملو از درختان وحشی قرار دارد، خستگی راه پر پیچ و خم را کاهش می‌دهد.
منطقه جنگلی آینالو در حقیقت منطقه نگهداری مارال‌ها و آهوهای وحشی است که از چند سال پیش به این منطقه آورده شده اند تا جنگلهای ارسباران میزبان و حافظ امن مارال باشند.
با گذشت حدود 20 سال این سالها از آغاز طرح احیای نسل مارال در جنگلهای حفاظت شده‌ی آینالو هم اکنون این گونه‌ی جانوری هم به لحاظ تعداد و هم از نظر احیای ژنتیکی شرایط قابل قبولی یافته است.
همچنین این منطقه دارای پوشش جنگلی و مرتعی فراوانی بوده که از جمله آنها می‌توان به: بلوط، ممرز، افرا، گیلاس وحشی، سرخدار، بارانک، نارون، ارس، گردو، گلابی وحشی، زالزالک، انار و ... اشاره کرد. در این منطقه گونه‌های جانوری دیگری که در تبعیت از کل اکوسیستم ارسبارانی است زیست می‌کنند که شاخص آنها: شوکا ، پلنگ، خرس قهوه ای، گربه وحشی و جنگلی و سیاه گوش، کل و بز وحشی است.

در مسیر رسیدن به آینالو بر بالای کوه عمارتی زیبا به نام ساختمان تومانیاس بنا شده است که با توجه به نوع معماری و شیوه ساختمان‌سازی آن می‌توان گفت که به دوره قاجار مربوط است.
. در حال حاضر تنها دیوارهای عمارت سالم مانده است.این عمارت قدرت معماری و هنر ایرانی را در دوره قاجار نشان می‌دهد که چگونه با استفاده از ابزار ساده و مصالح ساختمانی ساده در بالای کوه چنین عمارتی را بنا کرده‌اند.
نام روستای آینالو از نام بنایی گرفته شده است که توسط تاجر معروف ارمنی دوران قاجار به نام طومانیاس و همزمان با عمارت وینق در سال 1907 میلادی ساخته شد.
ظاهراً قصر به خاطر سقف فلزی مانند آینه‌ای نور را منعکس می‌کرده است و مردم، که برای اولین بار شاهد چنین سقفی می‌شدند، آن را آئینه لو نامیده اندسه مکان گردشگری، که در مجاورت جاده کلیبر - عاشقلو (مسیر عباس آباد- آینالو - وایان) قرار گرفته‌اند، عبارتند از قلعه بابک، دره مکیدی و آینالو.
آنچه در منطقه حفاظت شده آینالو اهمیت فراوانی دارد ایجاد امکانات مناسب برای گردشگران است. از جمله این امکانات وجود کانکس‌های اقامتی است. سه چهار عدد کانتینر توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به اینجا آورده شده که به صورت رایگان جهت استفاده در اختیار مسافران قرار میگیرد.
در این رابطه یکی از کارشناسان محیط زیست می‌گوید: با توجه به اینکه منطقه آینالو محل اجرای طرح احیای نسل مارال است همواره مورد بازدید گردشگران زیادی قرار می‌گیرد.
متاسفانه این گردشگران به خاطر عدم رعایت اصول بهداشتی منطقه آینالو را به مرحله تخریب رسانده اند.
یکی از راه‌های دسترسی به آینالو از طریق جاده پارس آباد - جلفا می‌باشد. راه‌های منتهی به منطقه حفاظت شده آینالو نواری سبزرنگ از درختان و درختچه‌های بلند قامت می‌باشد.
جاده آینالو از طرف عاشقلو تماماً آسفالت هست فقط مسیر فرعی به خود آینالو که حدود یک و نیم کیلومتر است خاکی است ولی از طرف کلیبر تا روستای اسکلو آسفالت و بقیه مسیر خاکی است.
لازم به توضیح است که روستای تاریخی وایقان هم در همسایگی این منطقه قرار دارد.متاسفانه سرویس بهداشتی موجود در این مکان چندان مناسب نمی‌باشد.
این محدوده بخش بسیار کوچکی از منطقه حفاظت شده ارسباران است. منطقه حفاظت شده ارسباران با وسعت 72 هزار هکتار در کناره‌های جنوبی رود ارس در شهرستان کلیبرواقع شده وبه عنوان مکان ذخیره‌ی بیوسفردریونسکو به ثبت رسیده است و از ارزشهای خاص گیاهی و جانوری برخوردار بوده و جاذبه گردشگری طبیعی ، تفریحی و آموزشی ویژه ای دارد.

منابع:
http://www.farsnews.com/printable.php?nn=13930101001190
http://anaj.ir/news/pages/26386
http://nasrnews.ir/news/tabid/243/ArticleID/13881
http://www.negahmedia.ir/media/show_video/5328
http://bahare-tabiat.blogfa.com/post-35.aspx
http://arasvt.ir/MainFa.aspx?p=69&tiuid=0468289f-87b8-40c7-b6cc-08a0225b625b
http://bollour.blogfa.com/cat-5.aspx
http://tabrizoffroaders.blogsky.com/1393/02
قلعه بابک ( بذ - دژ بابک - قلعه جمهور )

قلعه بابک ( بذ...

این قلعه اقامتگاه و مرکز فرماندهی بابک خرمدین بر علیه خلافت عباسی بوده است. دژ جمهور یا قلعه بابک از زمان‌های دور بر بلندپایه‌ترین قله‌های آذربایجان خودنمایی می‌کرده و هنوز هم به عنوان جایگاه بابک خرم‌دین ، یکی از نمونه‌های استقامت و پایداری آذربایجانیان و ایرانیان برابر عرب‌ها و جزو ب...

اطلاعات | نقشه
منطقه حفاظت شده ارسباران

منطقه حفاظت شد...

منطقه حفاظت شده ارسباران با وسعت ۸۰۶۵۴ هکتار در شهرستانهای کلیبر و خداآفرین قرار داشته و از سال ۱۳۴۶ به عنوان منطقه شکار ممنوع، در سال ۱۳۵۲ به عنوان منطقه حفاظت شده ارسباران و از سال ۱۳۵۵ به عنوان ذخیرگاه زیستکره تحت مدیریت قرار گرفته است. پارک ملی ارسباران با وسعت ۸,۹۴۱ هکتار بخشی از...

اطلاعات | نقشه
آبگرم قلعه‌کندی

آبگرم قلعه‌کند...

آب گرم قلعه کندی در استان آذربایجان شرقی شهرستان کلیبر واقع شده است. قلعه کندی داری اهالی خونگرم و مهمان نواز است و فرهنگ مردم آن زبانزد کلیه اهالی منطقه می‌باشد. آبگرم قلعه کندی به دلیل قرار گرفتن در منطقه گردشگری و جنگلهای ارسباران و نزدیکی به رود مرزی ارس و سد خدافرین گردشگران زیاد...

اطلاعات | نقشه
درهٔ پیغام

درهٔ پیغام

دره پیغام دره وسیعی است که از شمال تا جنوب شهرستان کلیبر گسترده شده و محل عبور رودخانه پیغام است. این دره کشتزارها ومراتع وسیع و درختان میوه زیادی دارد که از ویژگی‌های برجسته این دره محسوب می‌شود. در کنار دره پیغام قلعه تاریخی پیغام قرار دارد,این قعله در معبر رودخانه دره قرار دار...

اطلاعات | نقشه
جنگل و منطقه حفاظت شده آینالو

جنگل و منطقه ح...

منطقه حفاظت شده آینالو از توابع بخش خداآفرین شهرستان کلیبر و در ناحیه شمال غربی شهرستان کلیبر و در فاصله 55 کیلومتری شهر کلیبر و در 15 کیلومتری روستای عاشقلو (ساحل ارس) واقع گردیده است و زیر نظر سازمان محیط زیست شهرستان کلیبر قرار دارد. این محدوده حفاظت شده از شمال غربی به روستای وایق...

اطلاعات | نقشه
عمارت آینالو

عمارت آینالو

در مسیر رسیدن به آینالو بر فراز کوهی، عمارتی زیبا بنا شده که با توجه به شیوه معماری و ساختمان سازی آن به عهد قاجار مربوط است. شکوه و زیبایی ساختمان معماری و هنر اصیل ایرانی در امر ساختمان سازی را به نمایش می‌گذارد که چگونه سال‌ها پیش با آن وسایل و ابزار ساده اینچنین بنای باشکوه و با عظم...

اطلاعات | نقشه
دره و پارک جنگلی مکیدی

دره و پارک جنگ...

دره مکیدی که با نام مکیدی دره‌سی نیز خوانده می‌شود دره‌ای جنگلی و سرسبز است که در میان جنگل‌های ارسباران در شمال استان آذربایجان شرقی و در شهرستان کلیبر واقع شده‌است. هر چه از شرق شهرستان کلیبر به غرب یا شمال نزدیک شویم به انبوهی جنگل افزوده و نواحی استپی جنگل کاسته می‌شود. دره مکیدی ...

اطلاعات | نقشه
قلعه دره سی

قلعه دره سی

قلعه دره سی در سه کیلومتری جنوب غرب شهرستان کلیبر و در جوار قلعه بابک قرار دارد، این مکان علاوه بر سرسبزی و خرمی آبشارهای بلندی از آب چشمه‌های کوهستانهای جمهور وجود دارد که بر زیبایی طبیعی قلعه دره سی افزوده است. در ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیر ماه طبیعت زیبایی و توانایی خود را به نمای...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
زغال اخته کلیبر

زغال اخته کلیب...

کلیبر شهر زغال اخته است. البته فصل این میوه خوشمزه مرداد و شهریور است، اما انواع فرآورده‌های متنوع آن در تمام مغازه‌های شهر به فروش می‌رسد. کلیبر، به خاطر قرار گرفتن در میان کوه‌های بلند، دارای آب و هوای خاصی است که مشخصا برای بار آوری زغال اخته مناسب می‌باشد. به دلیل نبود صنایع صنعتی ...

اطلاعات

منطقه حفاظت شده آینالو؛منطقه ای بکر در آذربایجان

منطقه حفاظت شده آینالو، از توابع بخش خداآفرین شهرستان کلیبر و در ناحیه شمال غربی شهرستان کلیبر و در فاصله ۵۵ کیلومتری شهر کلیبر و در ۱۵ کیلومتری روستای عاشقلو (ساحل ارس) واقع شده و زیر نظر سازمان محیط زیست شهرستان کلیبر قرار دارد.
این محدوده حفاظت شده، به دلیل دارا بودن شرایط اقلیمی و آب و هوای معتدل کوهستانی، پوشش گیاهی و جنگلی بسیار انبوه و منحصر به فرد دارد. ارتفاع آن از سطح دریا، در حدود ۱۵۰۰ متره و اقلیمی معتدل و کوهستانی دارد.
آب و هوای آن در فصل بهار و تابستان مطبوع و دلپذیر و زمستان آن سرد و طبیعت این محدوده بسیار زیبا و سحرانگیزه و هر بیننده ای را به ذوق می‌اورد. نخستین ویژگی برجسته اش دست نخوردگی و بکر بودن طبیعت آن است و قدمت آن به پیش از عصر یخبندان می‌رسد و یکی از چند زیست بوم غنی بر روی کره زمین است. این منطقه پوشیده از جنگل ، استیپ و سایر پوشش‌های گیاهی ست. ... ادامه مطلب
منطقه حفاظت شده آینالو؛منطقه ای بکر در آذربایجان

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب