توضیحات

ویرایش
رودخانه زرقان از جاذبه‌های گردشگری شهرستان جغتای می‌باشد، این رودخانه از ارتفاعات جغتای سرچشمه گرفته و با جهت جنوبی شمالی به طول 40 کیلومتر جریان می‌یابد و دارای دو انشعاب بنام هادی و چراغ است که در فاصله دو روستای حطیطه وزرقان به هم می‌پیوندند.
این رودخانه از ارتفاعات جنوبی دشت سپیدار سرچشمه گرفته است سیلاب‌های آن به دشت جوین رسیده و سفره‌های آب تحت الارضی راتغذیه می‌کند وسعت حوضه آبریز آن 93 کیلومتر مربع تامحل ایستگاه حطیطه است.
رودخانه زرقان درمسیر خودبستر خود را فرسایش داده و دره عمیقی به وجود آورده , حفره‌های متعدد درطرفین دره ایجاد شده که بصورت غاردرآمده است یکی ازاین غارها درمحل به نام سیاه تاریکی معروف است این دره یک پدیده جغرافیایی منحصر به فرد است که هربیننده خوش ذوقی رابه وجد می‌آورد.
روستای زرقان درمسیر رودخانه، به دلیل شرایط طبیعی وچشم اندازهای بسیارزیبایی که دارد به عنوان یکی ازمناطق ییلاقی جغتای محسوب می‌شود.
این روستا دره‌های زیبا وسرسبز باارتفاعات بلند وآب وهوای معتدل کوهستانی دارد که خستگی را از جسم و روح هر انسانی دور میکند.
رشته کوه‌های جغتای برروی ...مشاهده کامل متن مخروطه افکنه قرار دارد وجود بند‌های خاکی وانشعاب رودخانه طبیعت دل پذیری را در اطراف روستای زرقان فراهم نموده است علاوه بر دره‌های اطراف روستا در مسیر رودخانه زرقان به طرف شمال به دلیل تغییرجنس خاک و وجود مارن‌های آهکی رودخانه در بسترخود با فرسایش و انحلال زمین طبیعت زیبایی رابه نمایش گذاشته که درنوع خود بی نظیر است.
درگذشته بعلت شرایط مناسب بندی روی این رودخانه به نام بند الهیارخان با ساروج احداث شده بود که تاقبل ازاحداث سد (کمایستان) همچنان در مسیر رودخانه وجودداشت که امروز بعلت احداث سد بروی آن این بند زیرآب رفته وسدبتنی باظرفیت 6 میلیون مترمکعب آب ایجاد شده است که توانایی خوبی برای جذب گردشگر دارد

منبع:
http://www.zarghan20.ir
http://www.burzinmehr.blogfa.com/post/30
http://www.zarghan20.loxblog.com
http://www.zarghanziba.blogfa.com
http://www.khorasannews.com
رودخانه زرقان ( کمایستان )

رودخانه زرقان ...

رودخانه زرقان از جاذبه‌های گردشگری شهرستان جغتای می‌باشد، این رودخانه از ارتفاعات جغتای سرچشمه گرفته و با جهت جنوبی شمالی به طول 40 کیلومتر جریان می‌یابد و دارای دو انشعاب بنام هادی و چراغ است که در فاصله دو روستای حطیطه وزرقان به هم می‌پیوندند. این رودخانه از ارتفاعات جنوبی دشت سپیدا...

اطلاعات | نقشه
روستای زرقان

روستای زرقان

روستای زرقان با بیش از ۷۰۰خانوار و دارا بودن جمعیتی بالغ بر ۲۰۰۰نفر ،یکی از بزرگترین روستاهای جغتای محسوب می‌گردد، شغل اغلب اهالی کشاورزی ودامپروری به شکل سنتی و درآمد اهالی این روستا از همین راه تامین می‌شود. اما چرا نام روستا زرقان شده ؟معنی زرقان چیست ؟کلمه زرقان در اصل زرگان بوده ،...

اطلاعات | نقشه
سد کمایستان ( زرقان )

سد کمایستان ( ...

سد کمایستان در ۱۴ کیلومتری شمال شرق شهر جغتای روی رودخانه کمایستان در پایین دست روستای زرقان احداث شده است. هدف احداث این سد توسعه بخش کشاورزی از طریق انتقال آب به زمینهای کشاورزی واقع در سمت چپ رودخانه ,ایجاد مرکز تفریحی و گردشگری و پرورش آبزیان می‌باشد. سد کمایستان به دلیل نزدیکی به...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب