توضیحات

ویرایش
زیبایی‌های طبیعی بخش «لاله‌زار» بردسیر به ویژه گلستان‌های گل محمدی باعث به وجود آمدن یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی شده است.
لاله زار یکی از مناطق خوش آب و هوای گردشگری استان کرمان به شمار می‌رود که در 75 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان بردسیر واقع شده است. با وجود خشکی هوا در شهرستان بردسیر، در ارتفاع 2700 متری منطقه لاله زار گل محمدی به دست می‌آید.
همچنین ارتفاع بالا در لاله زار سبب می‌شود که آب در 85 درجه به جوش آید و به همین دلیل گلاب، اسانس و عطری که از گل‌های محمدی این منطقه به دست می‌آید 25 درصد بیشتر از سایر نقاط است.
عطر گل محمدی یا عیار آن نیز از سایر کشورها 50 درصد بیشتر است و هر ساله گلاب این منطقه توسط کشورهایی چون انگلستان، آلمان، روسیه و کانادا خریداری می‌شود.
مسیر دسترسی به روستا پر شده است از بنفشه‌های وحشی‌،همچنین گل‌های خودروی زردرنگ و لاله‌های رنگارنگ، گویی تابلویی زیبا از رنگ‌ها پیش روی شماست‌. لاله زار بردسیر در اردیبهشت ماه طبیعت بسیار سر سبز و دلنشینی دارد، باغ‌ها این روزها مهمان پروانه‌اند و بر هر شاخه‌ای صدها شکوفه ...مشاهده کامل متن چراغ آویخته‌اند.
این روستا در محدوده دشتی پایکوهی استقرار یافته و بیشتر خانه‌های آن در یک طبقه با حیاط‌های وسیع ساخته شده‌اند. مصالح به کار رفته در ساخت خانه‌ها شامل سنگ، آجر، خشت، گل و شاخ و برگ درختان است.
سنگ‌ها به صورت خشکه چین استفاده شده‌اند و فضای خانه، تلفیقی از نیازهای زندگی خانوار و محل انجام فعالیت‌های اقتصادی است و بیشتر معابر روستا پهن با قابلیت تردد وسایل نقلیه است.
نسیم بهار همه گمشده‌ها را با خودش می‌آورد از بوی بنفشه تا قاصدک‌های خوش خبر ...در آستانه شکفتن گل‌های محمدی، دشت‌های سرسبز لاله‌زار کرمان به گل‌های زیبای آلاله نیز آراسته شده است، همه جویبارها و رودها انگار می‌خواهند رازی را در کاسه ذهنمان بریزند‌، چشمه‌ها آب گوارا و سرد خود به شما هدیه می‌دهند‌.
اینجا در لاله‌زار، شادابی، نشاط و جلای روح و روان را در گلستان‌های گل محمدی می‌توان به وضوح لمس کرد‌.
دشت‌های لاله‌زار مملو از گل‌های رنگین است، در کنار جلوه‌گری آلاله‌ها، گل‌های محمدی نیز که از خانواده شقایق‌ها هستند از نیمه‌های اردیبهشت به رنگ صورتی و سفید در دشت‌ها و دامنه کوه‌ها خودنمایی می‌کنند، آواز زیبای هزاران از سپیده دم کوه لاله‌زار، وزوز زنبورهای عسل با دمیدن خورشید طلایی، آواز و سرود شکر گلچین‌ها به همراه پیچیدن بوی خوش گل محمدی در کوچه باغ‌های شهر، دست به دست هم، زیبایی خاصی به لاله‌زار بخشیده و روح تازه‌ای به کالبد طبیعت می‌دمد.
ارتفاعات پیرامون روستا، فضاهای مناسبی برای کوهنوردی و صخره‌نوردی است. دره‌های سرسبز پیرامون روستا و تخت سردشتک، لاله‌زار را به بهشت گردشگران و مأمنی برای آرامش تبدیل کرده است.
زیارتگاه و آثار تاریخی روستای لاله زار نیز از جمله جاذبه‌های تاریخی این روستا به شمار می‌رود که در طول سال میزبان گردشگران بسیاری از اقصی نقاط کشور است.
امامزاده سید شمس الدین یکی از زیارتگاه‌های قابل احترام مردم روستاست که در مجاورت گورستان عمومی روستا قرار دارد.
صنعت گردشگری در لاله زار در کنار گل محمدی در حال توسعه است، به گونه‌ای که در روزهای تعطیل سال، کمتر منطقه‌ای از این بخش را می‌توان دید که خالی از گردشگر باشد.پهنه سبز دشت و دامان کوهستان‌های لاله‌زار با ورود به اردیبهشت ماه به گل‌های لاله آراسته و رنگین شده است و طبیعت پیراهنی رنگارنگ از شکوفه‌ها را بر تن نموده ، از نیمه‌های اردیبهشت نیز با شروع موسم گل‌های بی مثال گل محمدی و مراسم گلابگیری، جاذبه‌های بی‌بدیل لاله‌زار دو چندان می‌شود و مردمان مهمان‌نواز این سامان با آغوشی باز و پیمانه‌ای از اشک گل، به استقبال مشتاقان طبیعت زیبا و گل و گلاب می‌روند‌.
در این روزها اکثر زنان برای چیدن گیاهان خوراکی به دشت‌های لاله زار می‌روند و جدا از چیدن گیاهان خوراکی از طبیعت بسیار زیبای آن هم استفاده می‌کنند‌.
چادرهای عشایر نیز که به تازگی دشت‌های لاله زار را برای اقامت انتخاب کرده‌اند، زیبا و دیدنی است‌، به دامن کوه هزار که بروی، تابلوهای زیبایی از خلقت خداوند را می‌بینی و هرچه بیشتر خیره شوی، به ابعادی تازه‌تری از بهشت روی زمین می‌رسی...
منبع :http://sirjann.blogfa.com/category/9
http://www.ettelaat.com/etiran/?p=53462
http://www.irna.ir/fa/News/81208364
منطقه حفاظت شده بیدوییه

منطقه حفاظت شد...

منطقه حفاظت شده بیدئیه یکی از زیباترین مناطق استان کرمان میباشد که با مساحت 168033 هکتار در فاصله 10 کیلومتری شمال شهرستان بردسیر واقع شده است. این منطقه در سال 1375 به عنوان منطقه حفاظت شده در فهرست مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست قرار گرفت. رودخانه کبوترخان و آب بندانی به همین نام...

اطلاعات | نقشه
روستای لاله زار

روستای لاله زا...

زیبایی‌های طبیعی بخش «لاله‌زار» بردسیر به ویژه گلستان‌های گل محمدی باعث به وجود آمدن یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی شده است. لاله زار یکی از مناطق خوش آب و هوای گردشگری استان کرمان به شمار می‌رود که در 75 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان بردسیر واقع شده است. با وجود خشکی هوا در شهرستان بردس...

اطلاعات | نقشه
چشمه آبگرم لاله زار

چشمه آبگرم لال...

چشمه آبگرم لاله زار از نوع گسلی است که در جنوب شهرستان بردسیر و در شمال روستای قلعه عسگر در وسط رودخانه به صورت جوشان از زمین خارج می‌شود . مسیر این چشمه از روبروی دو راهی لاله زار (محور کرمان – بافت) جاده خاکی در حاشیه رودخانه مادون شروع و تا رسیدن به این آب گرم ادامه دارد . چشمه‌ها...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب