1

توضیحات

ویرایش
کاخ خسرو بنای باشکوهیست در دل نخلهای سر بلند شهرستان قصر شیرین، که خسرو پرویز، پادشاه ساسانی آن را در جوار شهر کنونی قصرشیرین برای همسرش "شیرین" ساخته است.
این بنا بر روی تپه ای به ارتفاع هشت متر و در جهت شرقی ـ غربی به ابعاد 98 در 285 متر ساخته شده که راه ورود به داخل بنا از طریق پلکان دو طرفه ای بوده است.
در قسمت شرقی این کاخ، تالار ستونی مستطیل شکلی وجود دارد که سقف آن به وسیله طاق‌های آجری پوشش داده شده و در پشت تالار، اتاق گنبد دار بزرگی ساخته شده که راه ورود به آن از طریق درگاهی است که در قسمت غربی تالار ایجاد شده است.
در دو طرف شمال و جنوب اتاق گنبددار، اتاق‌های مستطیل شکلی وجود دارد که از طریق اتاق گنبد دار قابل دسترسی بوده اند.
همچنین در پشت اتاق گنبد دار، حیاطی مربع شکل با رواق ستون دار قرار دارد که ابعاد آن 27 در 27 متر می‌باشد که دور اطراف این حیاط ستون دار را اتاق‌های متعددی فرا گرفته است.
در قسمت غربی حیاط نیز ایوانی ساخته شده است که از طریق درگاهی به حیاط دیگر کاخ منتهی می‌شود.
در اطراف این حیاط‌ها نیز مجموعه اتاق‌ها و اصطبل‌ها قرار گرفته است، در قسمت شمالی تراس، چندین خانه به صورت یک مجموعه وجود دارد.
در مورد این کاخ، مورخین و جغرافی نویسان ایرانی و عرب اظهار می‌کنند که این کاخ مجلل ...مشاهده کامل متن که شعاع برکه آب مصنوعی جلو آن چشم‌ها را خیره می‌نمود در طول شرقی و غربی بنا شده و دارای 342 متر طول و در عریض‌ترین نقطه دارای 178 متر عرض بوده است.
در سمت شرقی عمارت پلکانی دو ردیف وجود دارد که منتهی به ایوانی می‌شد که 99 متر پهنا داشته است، در این ایوان اطاق‌های مسقف طاقی چندی قرار داشته که سه طاق آن مدخل یک دهلیز طویل را تشکیل می‌دادند و اطاق‌های متعدد دیگر هم به این دهلیز راه داشته اند.
این کاخ توسط خسرو پرویز در میان باغ وسیعی ساخته شده که حیوانات وحشی با کمال آزادی در این مکان می‌زیسته اند و آب فراوانی از رودخانه الوند در جدولی مرتفع به این باغ وارد می‌شده است.
کاخ نامبرده در پارکی که محیط آن شش هزار متر می‌باشد بنا شده و در بعضی جاها ایوانش هنوز نمودار است و آن شش متر و نیم ارتفاع دارد.
در این نزهتگاه وسیع امروزه به جز ریشه‌های درختان خرما و انار چیز دیگر دیده نمی‌شود.
منبع :http://www7.kermanshah.irna.ir/fa/News/81103073
http://khabarfarsi.com/n/2283977
http://yadeghasreshirin.blogfa.com/post-55.aspx
آتشکده چهار قاپی

آتشکده چهار قا...

آتشکده چهار قاپی از جمله بناهای تقویمی ایران بوده که جهت تشخیص شروع فصول سال از آن استفاده می‌شده است. این آتشکده که دارای دالان طواف بوده و به مرور زمان رواق آن فرو ریخته است و تنها در برخی از قسمت‌ها، آثاری از آن دیده می‌شود. چهار قاپو به معنی چهار در، از جمله آتشکده‌های دوره ساسانی ...

اطلاعات
کاخ خسرو

کاخ خسرو

کاخ خسرو بنای باشکوهیست در دل نخلهای سر بلند شهرستان قصر شیرین، که خسرو پرویز، پادشاه ساسانی آن را در جوار شهر کنونی قصرشیرین برای همسرش "شیرین" ساخته است. این بنا بر روی تپه ای به ارتفاع هشت متر و در جهت شرقی ـ غربی به ابعاد 98 در 285 متر ساخته شده که راه ورود به داخل بنا از طریق پلکا...

اطلاعات
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب