1

توضیحات

ویرایش
در دامنه کوه بیستون صفحه ای تاریخی و منحصر به فرد به طول دویست و عرض سی متر در دامنه کوه بیستون و در فاصله سیصد متری جنوب نقش برجسته داریوش اول قراردارد، که در بین مردم به فرهاد تراش ، فراتاش ، فرای تاش و تخت فرهاد معروف است.
این دیواره عرضی در حدود۲۰۰ متر و ارتفاعی حدود ۳۶ متر دارد که در دامنه آن یک سکوی خاکی قرار دارد. در جلوی این سکو دیواری به طول صد و پنجاه متر و به ارتفاع چهار و نیم متر ایجاد شده است.
این دیوار با استفاده از بلوک‌های سنگی تراشیده و لاشه سنگ به همراه ملاط گچ ساخته شده است در دو طرف این صفحه تراشیده سکویی قرار دارد در جلوی این سکوی خاکی دیواری به طول یک صد و پنجاه متر ایجاد شده است.
این دیوار با استفاده از بلوک‌های سنگی تراشیده و لاشه سنگ به همراه ملاط گچ ساخته شده است. بر روی برخی از این بلوک‌های سنگی و نیز برخی از سنگ‌های پراکنده اطراف آن، علایم سنگ تراشان ساسانی به اشکال مختلف نقش شده است.
در دو طرف این صفحه تراشیده، چند سکوی پله دار خشن در سنگ کنده شده است. این سکوها برای نشستن به هنگام تراشیدن دیوار صفحه استفاده می‌شد.
بر روی این صفحه تراشیده، اثر قلم‌های سنگ تراشان و همچنین گودی‌های مخصوص قرار دادن گوه‌های چوبی جهت برش سنگ‌ها به وضوح دیده می‌شود . وجود سطوح ناصاف و سکوهای روی صفحه نشان می‌دهد که این صفحه ناتمام ...مشاهده کامل متن رها شده است، ولی بخش‌های فوقانی آن تقریباً رو به اتمام بوده است.
در دامنه این صفحه تراشیده و بر روی صفه خاکی حجم زیادی از بلوک‌های سنگی، سنگ‌های کنده شده از کوه، ساقه ستون و پایه ستون‌های نیمه کاره دیده می‌شود.
برخی از ایرانشناسان همچون هرتسفلد فرهادتراش را از آثار داریوش اول هخامنشی می‌دانند و معتقدند که داریوش قصد داشته متن وصیتنامه اش را در اینجا نقر کند.
جکسون آنرا برای ثبت پیروزی‌های بعدی داریوش مناسب‌تر دانسته است. برخی معتقدند که منظور از نقر این صفحه نوشتن و نمایاندن یک واقعه تاریخی مهم بوده که توسط خسرو پرویز پادشاه ساسانی ایجاد شده است.
اخیراً برخی از کارشناسان معتقدند که فرهاد تراش معدن سنگ و کارگاه حجاری جهت استخراج سنگ و تراش بلوک‌های سنگی بکار رفته در دیواره بناهای ساسانی بیستون بوده است.

اگر چه اهالی محل معتقدند این صفحه تراشیده اثر «فرهاد سنگ تراش» است که از عشق شیرین ملکه خسرو پرویز کوه را به همان گونه که فردوسی و نظامی گفته اند، تراشیده است؛ ولی شواهد باستان شناختی نشان می‌دهد منظور از پرداختن این صفحه، نوشتن و نمایاندن یک واقعه تاریخی مهم بوده و این صفحه توسط خسرو پرویز – شاه ساسانی – ایجاد شده است.
از سنگ‌های کنده شده برای ساختن بناهایی چون پل خسرو، کاخ خسرو استفاده کرده اند. اما در میان این صفحه بزرگ نقش بانویی دیده می‌شود که هنوز با وجود گذر قرنها دلالت بر زیبایی آن دارد.(تصویر ۲)به احتمال زیاد این نقش مربوط به شیرین است که طبق گفته نظامی توسط فرهاد بر کوه نقش شده است:
نخست آزرم آن کرسی نگه داشت
بر او تمثالهای نغز بنگاشت
به تیشه صورت شیرین برآن سنگ
چنان برزد که مانی نقش ارتنگ
همچنین در کنار صفحه بر روی تعدادی تخته سنگ اثرات تیشه مشهود است که ساکنین محلی معتقدند مربوط به فرهاد است اما صحت آن مشخص نیست.
این بنا در تاریخ ۱۳۸۰/۱۲/۱۹ به شماره ۴۴۸۷به ثبت ملی رسیده است.
منبع :http://www.memarblog.com/?p=2195
http://sid.ir/Fa/ViewPaper.asp?ID=123287&varStr
http://ichto.ir/Default.aspx?tabid=219
بنای بیستون

بنای بیستون

واژه بیستون در زبان پهلوی «بَهیستان» و سپس «بَهیستون» شد. این واژه در سده‌های نخست اسلامی «بهستون» و امروزه بیستون خوانده می‌شود. یادآوری می‌گردد شکل واژه‌ای که امروزه «بی ستون» به معنی «بدون ستون» گفته می‌شود، از گویش‌های محاوره‌ای بوده و فاقد اعتبار است. کوه بهستان یا بیستون به معنی ...

اطلاعات | نقشه
نقش برجسته بلاش

نقش برجسته بلا...

نقش برجسته بلاش، نقوش حجاری شده ایست با برجستگی کم که بر روی تخته سنگ چهار ضلعی نامنظمی به ارتفاع 5/2 متر که در دامنه کوه بیستون و در چهار صد متری شمال شرقی نقش برجسته گودرز قرار دارد. نقش میانی،«بلاش» شاه اشکانی را به حالت تمام رخ به طول 180 سانتیمتر نشان می‌دهد. او گردنبندی بر گردن...

اطلاعات
فرهاد تراش

فرهاد تراش

در دامنه کوه بیستون صفحه ای تاریخی و منحصر به فرد به طول دویست و عرض سی متر در دامنه کوه بیستون و در فاصله سیصد متری جنوب نقش برجسته داریوش اول قراردارد، که در بین مردم به فرهاد تراش ، فراتاش ، فرای تاش و تخت فرهاد معروف است. این دیواره عرضی در حدود۲۰۰ متر و ارتفاعی حدود ۳۶ متر دارد که...

اطلاعات
گوردخمه اسحاق وند

گوردخمه اسحاق ...

گور دَخمه‌‌های اِسحاق وند هرسین در استان کرمانشاه از مجموعه سه گور دخمه در کنار هم تشکیل شده است که مربوط به دوره‌‌های پیش از اسلام احتمالاً ماد ، هخامنشیان ، و یا پارتی‌‌ها است.این گوردخمه‌ها در بیست و پنج کیلومتری جنوب غربی‎هرسین،در شمال شرقی روستای « ده نو » قرار دارند .نام این گوردخ...

اطلاعات
گوردخمه برناج

گوردخمه برناج

گوردخمه‌ها مقبره‌های سنگی هستنند در دل کوه جهت خاکسپاری و یا قرار دادن استخوان و خاکستر مردگان پیشینیان، یکی از این گوردخمه ها،گوردخمه برناج در چهارده کیلومتری شمال غرب شهر بیستون در روستای برناج قرار دارد که همواره در طول سال پذیرای گردشگران مختلف از سراسر کشور می‌باشد. این گوردخمه دا...

اطلاعات
غار مرخرل

غار مرخرل

غار مرخرل، در دامنه کوه تاریخی بیستون و در فاصله 500 متری از خانه‌های مسکونی قرار دارد.این غار با طول بیست و هفت متر بردشت بیستون مشرف است. در سال 1965 م این غار توسط فیلیپ اسمیت مورد حفاری قرار گرفت. آثار به دست آمده از این غار به ترتیب قدمت عبارتند از: - تراشنده‌ها و تیغه‌های ضخیم ...

اطلاعات | نقشه
کاروانسرای شاه عباسی بیستون

کاروانسرای شاه...

کاروانسرای شاه عباسی بیستون مربوط به دوره صفوی است و در 30 کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه و در محل روستای «بیستون کهنه» و در محوطه تاریخی، فرهنگی بیستون واقع شده است. این کاروانسرا به سبک چهار ایوانی دارای 83/60 متر طول و 74/50 متر عرض است و به دستور شاه عباس اول صفوی ساخته شده است. با ...

اطلاعات | نقشه
قلعه سرماج

قلعه سرماج

قلعه سرماج یکی از آثار تاریخی استان کرمانشاه است که روزگاری مقر سلسله حسنویه کرد بوده است. بقایای قلعه بزرگ سرماج در روستای سرماج از توابع هرسین قرار دارد و امروزه خانه‌های روستائیان بر روی آن بنا شده است. آن طور که از شواهد باستان شناختی و تاریخی برمی‌آید این قلعه در دوره ساسانی بنا ...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری

محوطه موسوم به فرهاد تراش در دامنه کوه بیستون که می‌گویند مربوط به همان کوه کندن فرهاد در عشق شیرین است

فرهاد تراش ، فرهاد تاش، فراتاش، فرای تاش اثری که در جهت غربی حجاری و نقش برجسته مشهور داریوش بر سینه کوه بیستون دیواره ای عظیم به ارتفاع تقریبی ۴۵ متر و عرض حدود ۲۰۰ متر حجاری شده که مربوط به دوره ساسانیان است .
فرهاد تراش در شاهنامه:
در کتاب شاهنامه اثر فردوسی از مردی به نام فرهاد سخن به میان ... ادامه مطلب
محوطه موسوم به فرهاد تراش در دامنه کوه بیستون که می‌گویند مربوط به همان کوه کندن فرهاد در عشق شیرین است

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب