توضیحات

ویرایش
روستای بخوان یکی از خوش آب وهوا‌ترین وجذاب‌ترین روستاهای استان هرمزگان است. این روستا درکنار بلندترین کوه استان قرار داره همچنین در چهار کیلومتری بخش فارغان ودر250کیلومتری بندرعباس واقع می‌باشد.
روستای بخوان از جنوب شرقی به کوه بنه خوان، از شمال و شمال شرقی به کوه بستو و از جنوب به کوه کم پل محدود می‌شود. این روستا از سطح دریا در حدود 1600 متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن، تحت تأثیر اقلیم معتدل کوهستانی، در بهار و تابستان مطبوع و خنک و در زمستان سرد است.
تنگه بخوان، در شمال روستا واقع شده است.
در پیرامون و داخل روستای ییلاقی بخوان چندین امام‌زاده و زیارتگاه وجود دارد که قدمت بنای برخی از آن‌ها به بیش از چند سده می‌رسد. برخی از منابع محلی، قدمت این روستا را، حدود 7 قرن ذکر کرده‌اند.
روستای زیبای بخوان روزانه حدودا پنج ساعت در معرض آفتاب قرار دارد. همچنین در مکانی قرار گرفته است که فقط یک راه ماشینی وجود دارد در این روستا هر چهار فصل به معنی واقعی وجود دارد بهار خوش اب وهوا و پراز سبزه تابستان هم گرم سوزان هم خنک پاییز سرد و زرد ...مشاهده کامل متن زمستان هم سرد سوزان کوهای که از رشته کوه زاگرس ادامه دارند، از کناراین روستا میگذرد و اغلب زمستانها قله انها سفید پوش و تابستان اب وهوای خنکی به وجود می‌آورد .مردم روستای بخوان به زبان فارسی و با لهجه بندری سخن می‌گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.
اقتصاد روستای بخوان براساس باغداری شکل گرفته است. گروهی از مردم در فعالیت‌های زراعی، امور خدماتی و تولید صنایع دستی اشتغال دارند. در مزارع روستا به میزان محدود گندم و جو کشت می‌شود.
از مهم‌ترین محصولات باغی این روستا می‌توان به پرتقال، نارنگی، لیموترش، لیموشیرین، زردآلو، آلوچه، سیب، گردو، انگور، خرما و انار اشاره کرد. اقلیم منحصر به فرد این روستا، سبب کاشت و تولید انواع میوه‌ها شده است.
روستای بخوان بافت مسکونی متراکمی دارد و بر شیب تند دامنه و کوهپایه، استقرار یافته است. این روستا از یک سو به ارتفاعات بلند و از سوی دیگر به باغ‌های گسترده و رودخانه محدود شده است.
خانه‌های روستای بخوان، یک طبقه با سقف مسطح و با حیاط‌های وسیع است. اکثر خانه‌های روستا کمی بالاتر از سطح زمین و با ایوان ساخته شده‌اند.
مصالح به کار رفته در ساخت خانه‌ها از سنگ، گل، آجر، آهن و چوب است. در کنار بیشتر منازل، کپرهایی برای اقامت تابستانی وجود دارد.
جاذبه‌های گردشگری
روستای بخوان، با آب و هوای معتدل و مطبوع به خصوص در فصل بهار و تابستان، یکی از نواحی تفرجگاهی استان هرمزگان به شمار می‌رود.
استقرار روستا در دامنه کوه و محدود شدن آن به ارتفاعات بلند موجب محدودیت ساعت آفتابی و زمان روشنایی روزانه آن شده است. اقلیم مساعد و منحصر به فرد، شرایط به عمل آمدن انواع میوه‌های گرمسیری و سردسیری را در آن فراهم آورده است.
چشم‌انداز ارتفاعات صخره‌ای نیمه جنگلی، باغ‌های انبوه و پربار میوه در مسیر و در پیرامون حواشی سرسبز رودخانه پرآب و بقایای آسیاب آبی، از جلوه‌ها و جاذبه‌های گردشگری روستای بخوان محسوب می‌شوند.
جاده دسترسی به روستا بسیار باریک است و از میان ارتفاعات بلند عبور می‌کند. عبور از مسیر کوچه باغ‌های پربار و چندین روستای کوچک از دیگر مزیت‌های نسبی گردشگری این روستا است.
زیارتگاه‌های داخل و پیرامون روستا از جمله زیارتگاه قدمگاه که مورد احترام مردم بومی هستند از جاذبه‌های زیارتی - مذهبی روستاست که مراسم مختلفی نیز در آن‌ها برگزار می‌شود.
مراسم تعزیه خوانی و نخل گردانی در دهه اول محرم، صعود دسته جمعی به ارتفاعات برای زیارت امام‌زاده و اهدای قربانی و انجام نذورات، عروسی‌های محلی با آداب و رسوم ویژه و دو بیتی خوانی در باغ‌ها از مراسم معروف و رایج این روستاست.
از گذشته‌های دور، موسیقی در فرهنگ مردم روستای بخوان جایگاه ویژه‌ای داشته است. انواع سازهای کوبه‌ای و بادی مانند طبل، سنج، ربا، دمام و نی در مراسم عزاداری استفاده می‌شوند.
نی نوازی مهم‌ترین شیوه بهره‌گیری از موسیقی است. کردی خوانی، دوبیتی خوانی و نغمه سرایی به خصوص در تفرجگاه‌ها، مورد توجه و علاقه مردم بخوان است.
از ورزش‌ها و بازی‌های بومی این روستا می‌توان به زدودورو، ملابرس و هفت سنگ اشاره کرد.
مردم روستای بخوان از پوشاک بندری استفاده می‌کنند. لباس زنان مشتمل بر چادر، پیراهن (بلوز و دامن برای دختران جوان) و شلوارهای بندری است. رنگارنگی و تنوع لباس‌های زنان روستا بسیار زیبا و جذاب است.
مردان بیشتر از لباس‌های رایج در شهرها مانند کت و شلوار و پیراهن استفاده می‌کنند.
زنان و دختران روستای بخوان در تولید صنایع دستی مانند زینت‌آلات زنانه، گلیم و جاجیم تبحر خاصی دارند.
مهمترین سوغات روستای بخوان انار، خرما و مرکبات است.
از انواع غذاهای رایج در روستای بخوان می‌توان به خورشت فسنجان، گردو پلو، خرما پلو، حلوای خرما، قلیه ماهی، نان مهیاوه، میگو با گردو پلو، خورشت انار و آش انار اشاره نمود.
دسترسی: روستای بخوان از طریق شهرهای حاجی آباد و فارغان با جاده‌ای مناسب قابل دسترسی می‌باشد.
منبع :http://gapebanderi.blogsky.com/
http://dehyarihaefargan.persianblog.ir/
http://kwhajiabad.blogfa.com/
http://khalijefars.irib.ir/
روستای تزرج

روستای تزرج

یکی از روستاهای زیبای شهرستان حاجی آباد است که در جنوب غربی و 25 کیلومتری این شهرستان واقع شده است،روستای تزرج از توابع بخش مرکزی این شهرستان میباشد . این روستا دارای مردمان خونگرم و مهمان دوست که سالانه پذیرای هزاران نفر از هموطنان و گردشگرن داخلی و خارجی است. روستا تزرج از شمال به ک...

اطلاعات | نقشه
امامزاده سید محمد و امیر نظام الدین

امامزاده سید م...

امام زاده سیدمحمد(ره) امامزاده ای جلیل القدر و یکی از هزاران شهاب آسمانی از نسل کوثر فاطمی است که چون نگینی شهر حاجی آباد را در بر گرفته است. این امام زاده یکی از اولاد و احفاد امام موسی کاظم(ع) است از طریق ابو جعفر عبدالله عوکلانی فرزند امام کاظم(ع) نسب شریفش به آن امام همام می‌رسد .ب...

اطلاعات | نقشه
روستای بخوان

روستای بخوان

روستای بخوان یکی از خوش آب وهوا‌ترین وجذاب‌ترین روستاهای استان هرمزگان است. این روستا درکنار بلندترین کوه استان قرار داره همچنین در چهار کیلومتری بخش فارغان ودر250کیلومتری بندرعباس واقع می‌باشد. روستای بخوان از جنوب شرقی به کوه بنه خوان، از شمال و شمال شرقی به کوه بستو و از جنوب به کوه...

اطلاعات | نقشه
منطقه حفاظت شده کوه هماگ

منطقه حفاظت شد...

منطقه حفاظت شده کوه هماگ در استان هرمزگان و قسمت جنوبی شهرستان حاجی آباد قرار دارد. پوشش گیاهی منطقه هماگ متنوع است و در آن گونه‌های سردسیری و گرمسیری وجود دارد . در زمین‌های پایین دست منطقه بیشتر گونه‌های گرمسیری مانند کهور ، کُنار ، گیشدر ، استبرق ، خرزهره ، بید و پده و در ارتفاعات ...

اطلاعات | نقشه
آبشار تزرج

آبشار تزرج

آبشار تزرج یکی از زیباترین جاذبه‌های استان هرمزگان است که توجه گردشگران زیادی را جلب می‌کند. این آبشار در منطقه ای زیبا، سرسبز، خوش آب و هوا، در میان نخلستان‌های روستای تزرج در جنوب غربی شهر حاجی آباد واقع شده است. آبشار تزرج حاجی آباد در 175 کیلومتری شمال بندرعباس در جاده منتهی به رو...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب