توضیحات

ویرایش
غار کلهرود در مجاورت کوهی نزدیک امام‌زاده روستای کلهرود قرار دارد و به همین دلیل به این اسم نام‌گذاری شده است.
این غار در میان دره کم عمق و در ارتفاع 2 هزار و 340 متری از سطح دریا قرار دارد
طول غار کلهرود 1200 متر و عمق آن 50 متر است و از جمله غارهای طبیعی بوده و در گذشته در یکی از تالارها آب وجود داشته و در حال حاضر خشک است
شهرت این غار طبیعی که یکی از غارهای غیر آهکی معروف استان اصفهان است بیشتر به خاطر گلی بودن آن است و ظاهرا این غار در اثر نفوذ آب رودخانه در زمانى که بستر آن پنجاه متر بالاتر از مسیر امروزیش بود، زایش یافته باشد.
این غار طبیعی است , در گذشته در یکی از تالارها آب وجود داشته و در حال حاضر خشک می‌باشد , نوع پوشش غار سنگ‌های گل کلمی و چکیده‌های مخروطی دانه انگوری است
این غار با دهانه‌ای حدود 5/1 متری به‌صورت شکافی در بین سنگ‌ها در دامنه کوه بعد از روستا به‌وجود آمده‌است.
نوع و جنس این غار غیر آهکی است. درون غار مرطوب و خاک آن قرمز رنگ است.
این غار از تالارهای مختلف تشکیل شده که با شیبی تند و پرتگاه مانند ادامه یافته و به همین دلیل کم‌نظیر و دیدنی به حساب می‌آید.
سقف و دیوارهای این غار پوشیده از سنگ‌های گل کلمی و کف آن پوشیده از چکیده‌های مخروطی ...مشاهده کامل متن دانه انگوری که مانند چکیده‌های تالار غار رود افشان است.
2 جهانگردسالها پیش به داخل این غار رفتند و 15 روز در داخل آن سر در گم بودند تا اینکه نوری از قسمتی از غار نظر آنها را جلب کرد و از آن طریق مسیر خروج را پیدا کردند و جان خود را نجات دادند.
پس از ورود به داخل غار برای رسیدن به داخل اولین تالار باید از شیب تندی به مسافت حدود 60 متر پایین رفت که در برخی از بخش‌ها به صورت پرتگاه در می‌آید، اما بدون تجهیزات هم می‌توان پایین رفت.
ورودى غار دالان‌ماننداست و داراى سقفى کوتاه است که حداکثر پهناى آن20 متر و حداقل آن چهار متر مى‏باشد که با شیبى تند که در برخى از بخش‏ها حالت پرتگاه پیدا مىیکند ادامه یافته و پس از طى حدود 60 متر به تالار کوچکى مى‏رسد.
تالار کوچک بیضى شکل بوده و ابعادى حدود30 در40 متر دارد و بلنداى آن به حدود شش متر مى‏رسد.
تالار کوچک با دالانى کوتاه به تالارى بزرگ یا وسیع‏ترین فضاى غار متصل مى‏گردد، این تالار از تالار قبلى کمى بزرگ‏تر بوده و ابعادى در حدود 30 متر در 50 متر دارد، این تالار از پدیده‏هاى زیبا و کم‏نظیر این غار به حساب مى‏آید، سقف و دیوارهاى این بخش پوشیده ازغارسنگ‏هاى گل‏کلمى و کف آن پوشیده از چکیده‏هاى مخروطى دانه انگورى است.
سمت راست این تالار بازدیدکنندگان را به انتهاى غار که فضایى گرد با سقفى کوتاه دارد مى‏برد.
این محل احتمالاً قرارگاه افرادى بوده که در کوتاه مدت در آن سکونت میکردند زیرا گذران زندگى در بلندمدت و افروختن آتش در اعماق غارها به علت دود حاصل از سوختن آتش امرى محال است.
براى مطالعه زندگى انسان‏هاى غارنشین فقط باید بخش‏هاى ابتدایى غارها را مورد مطالعه قرار داد حتى اگر آثارى از این نوع زندگى در اعماق غارها یافت شود.
از سمت راست این تالار دو دهلیز جدا مى‏شود که یکى به اعماق غار رفته و کور مى‏گردد و دهلیز آب‏رو است و دیگرى با شیبى تند و چاه مانند به سوى دهانه غار رفته و ورودى دوم یا چاه مانند غار را تشکیل مى‏دهد.
مجموعه کلیه دهلیزهاى قابل عبور و تالارها و دالان‏هاى غار درازایى در حدود هزار و دویست متر دارد.
ژرف‏ترین بخش غار انتهاى چاه و تالار بزرگ حدود یک‌هزار و چهارصد متر از سطح دریا ارتفاع دارد. ژرفاى دهانه غار تا پست‏ترین نقطه آن حدود پنجاه متر است.
تاکنون در این غار هیچ حیوانی مشاهده نشده است و نکته قابل تأمل این است که برای کاوش در کل غار بهتر است از تجهیزات کامل استفاده شود.
منبع:
http://forum.ghoghnous.ir/showthread.php?t=687
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13911229000413
http://golgashtetabiatt.blogfa.com/post-21.aspx
http://www.irancaves.com/fa/reportdetail.aspx?ID=118
http://www.hamshahrionline.ir/details/117061
http://www.irancaves.com/fa/cavedetail.aspx?ID=150
مسجد جامع میمه

مسجد جامع میمه

مسجد جامع میمه متعلق به دوران زندیه است. کتیبه ای در بالای محراب مسجد به چشم می‌خورد که سال 413 ه ق و سال تجدید بنای مسجد را بیان کرده است . آنچه که در حال حاضر از این بنای تاریخی زیبا باقی مانده ضلع جنوبی مسجد و گنبد و فضاهای زیر گنبد و کنار آن است و متأسفانه دیگر ایوانهای مسجد تخریب...

اطلاعات | نقشه
غار کلهرود

غار کلهرود

غار کلهرود در مجاورت کوهی نزدیک امام‌زاده روستای کلهرود قرار دارد و به همین دلیل به این اسم نام‌گذاری شده است. این غار در میان دره کم عمق و در ارتفاع 2 هزار و 340 متری از سطح دریا قرار دارد طول غار کلهرود 1200 متر و عمق آن 50 متر است و از جمله غارهای طبیعی بوده و در گذشته در یکی از تا...

اطلاعات | نقشه
روستای موته

روستای موته

موته، روستایی از توابع بخش میمه شهرستان برخوار و میمه در استان اصفهان ایران است. روستای موته که در کنار جاده آسفالته گلپایگان قرار دارد، ۸ تا ۱۰ کیلومتر می‌باشد. ارتفاع منطقه از سطح دریا ۱۹۰۰ تا ۲۳۰۰ متر می‌باشد. این روستا در دهستان حسن رباط قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران ...

اطلاعات | نقشه
معدن طلای موته

معدن طلای موته

معدن طلای موته در 270 کیلومتری جنوب غرب تهران در رشته کوههای نسبتاٌ پست واقع در جنوب دلیجان - شمال غربی میمه و شمال شرقی گلپایگان قرار دارد. فاصله مجتمع معدنی موته از روستای موته که در کنار جاده آسفالته گلپایگان قرار دارد، 8 تا 10 کیلومتر می‌باشد. ارتفاع منطقه از سطح دریا 1900 تا 23...

اطلاعات | نقشه
پناهگاه حیات وحش موته

پناهگاه حیات و...

پس از تشکیل کانون شکار ایران در سال ۱۳۴۳، محدوده‌ای با وسعت ۳۴۳,۹۴۰ هکتار شامل دشت ها، ارتفاعات و مراتع، واقع در حوزه استحفاظی استان‌های اصفهان و مرکزی به عنوان منطقه حفاظت شده موته انتخاب و در سال ۱۳۴۶ با تشکیل سازمان شکاربانی و نظارت بر صید، به تصویب شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب