توضیحات

ویرایش
روستایی در استان اصفهان با نام «مشهد آهنگران» یا «مشهد کاوه» وجود دارد که با توجه به نام روستا زادگاه کاوه آهنگر است و آرامگاهی در این روستا وجود دارد که آرامگاه کاوه آهنگر و فرزندانش است.
کاوه آهنگر قهرمان اساطیری ایران باستان است که نامش بارها در شاهنامه فردوسی و قیام او بر علیه ضحاک آمده است.
بنای ساختمان آرامگاه نوساز و مربوط به دو دهه‌ی اخیر است و طبق گزارش افراد محلی بر آثار به جا مانده از یک بنای قدیمی‌تر تجدید بنا شده است.
در داخل ساختمان آرامگاه ، همه جا تصاویر امامان دوازده گانه شیعه و زیارت نامه‌ی آن‌ها و شعارهای مذهبی و اسلامی و تصاویر سردمداران حکومتی به چشم می‌خورد
در درون ساختمان آرامگاه که حدود بیست سال پیش بر روی ساختاری کهن بازسازی شده است چهار مزار وجود دارد.
یک ضریح چوبی با سه سنگ.
قبر میانی که بلندتر و بزرگتر از بقیه بود بنا به گفته افراد محلی متعلق به پسر کاوه بود که اگر این نظر درست باشد این قبر باید متعلق به کارن (قارن) پسر کاوه باشد که در شاهنامه‌ی فردوسی از او به نام «کارن کاوگان» نام برده می‌شود.
مردم محل قبر سمت راست را متعلق به دختر کاوه می‌دانند. مزار کاوه آهنگر ...مشاهده کامل متن هم در خارج این ضریح قرار دارد.
رزم آرا در کتاب جغرافیای نظامی ایران اشاره می‌کند : گروهی از مردمان منطقه‌ی فریدن که در روستاهای مشهد کاوه، جمالو ، اورگان و بردشاه زندگی می‌کنند، خود را فرزندان کاوه آهنگر می‌دانند.
آرامگاهی هم در روستای مشهد کاوه در جنوب داران (فریدن) برپاست که مردم محل آن را آرامگاه کاوه آهنگر می‌دانند.
برای بازدید از این مزار ابتدا باید در جاده اصفهان به داران به سمت شهر چادگان تغییر مسیر داد و پس از گذر از چشم انداز زیبای دریاچه چادگان که در مجاورت دهکده تفریحی و گردشگری زاینده رود قرار دارد وارد شهر چادگان شد.
سپس با گذر از چند خیابان به روستای مشهد کاوه که در کنار این شهر قرار دارد، وارد شد و از تپه باستانی روستا بالا رفت تا به بنای آرامگاه کاوه آهنگر رسید.
منابع:
http://ostoreha.persianblog.ir/post/6
http://citoz.blogfa.com/post-625.aspx
http://www.noonoab.com/post/23714
http://banki.ir/ads/12453
http://www1.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100893890772
http://parskoroosh.blogfa.com/post/347
دریاچه سد زاینده رود

دریاچه سد زاین...

«سد زاینده رود» بر زاینده بر رود در استان اصفهان ساخته شده است. در 110 کیلومتری غرب اصفهان در کنار شهر «چادگان» قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا 2000 متر است. سرچشمه زاینده رود به شکل حوضی مدور با مساحت سیصد زرع است که به «چشمه جانان» معروف است. زاینده رود نام‌های دیگری هم دارد از جم...

اطلاعات | نقشه
دهکده تفریحی زاینده رود

دهکده تفریحی ز...

«دهکده تفریحی زاینده رود» در کنار سد زاینده رود و در فاصله 15 کیلومتری دریاچه پشت سد قرار دارد. این دهکده فرهنگی- تفریحی وسعتی در حدود 138 هزار هکتار دارد. در چادگان خانه تاریخی دکتر صالحی، در فاصله 5 کیلومتری از دهکده فرهنگی تفریحی زاینده رود قرار گرفته است. این دهکده دارای ویلاه...

اطلاعات | نقشه
آرامگاه کاوه آهنگر

آرامگاه کاوه آ...

روستایی در استان اصفهان با نام «مشهد آهنگران» یا «مشهد کاوه» وجود دارد که با توجه به نام روستا زادگاه کاوه آهنگر است و آرامگاهی در این روستا وجود دارد که آرامگاه کاوه آهنگر و فرزندانش است. کاوه آهنگر قهرمان اساطیری ایران باستان است که نامش بارها در شاهنامه فردوسی و قیام او بر علیه ضحا...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب