توضیحات

ویرایش
دهانه دورودخانه حرا وگز تواماً یک تالاب ساحلی را به طول 40 کیلومتر درامتداد شمال وجنوب درسواحل شرقی تنگه هرمز تشکیل داده اند این تالاب شامل مجموعه ای ازآبراهه‌های جزرومدی ، کفه‌های گلی ، جنگل حرا ، سواحل شنی وچندین جزیره کلی پست می‌باشد.
رودخانه‌ها دربیشتر ماه‌های سال خشک هستند وتنها بعدازبارش سنگین مخصوصاً درزمستان جریان می‌یابند.
منطقه حفاظت شده حرا رود گز با مساحت 27 هزار و 827 هکتار واقع در حوزه شهرستان سیریک به عنوان تالاب بین المللی و منطقه حفاظت شده معرفی شد ه است.
این تالاب ساحلی-دریایی هم سطح دریا متشکل از جنگلهای حرا،سواحل شنی و کفه‌های گلی است دارای اقلیم فرا خشک گرم است .توده‌های جنگلی حرا به مساحتی حدود 900 هکتار به همراه تک درختان چندل پوشش گیاهی عمده این ناحیه را تشکیل می‌دهند .این تالاب داری جنگل‌های منحصر بفرد مانگرو است.
20 هزار هکتار وسعت جنگلهای حرا در استان هرمزگان است که از نظر تعداد رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.
به عقیده کارشناسان، ارزش جنگلهای کشور برابر نفت بوده و هر هکتار جنگل می‌تواند بیش از 50 تن از رسوبات که طوفانهای گرد و خاک به همراه خود می‌آورند در خود جای دهد و موجب تلطیف ...مشاهده کامل متن هوا می‌شود.
اقلیم ایــــن منطقه حاره ای تا نیمه حاره ای است ودمای هوا درتابستان به 45 درجه سانتی گراد می‌رسد . متوسط بارش سالانه 100 تا300 میلیمتراست، که عمدتاً درماه‌های آبان تا فروردین می‌باشد.
این منطقه به عنوان یک اکوسیستم نمونه ماندابی از میان اکوسیستم‌های جنگل‌های حرا ایران می‌باشد. وجه تمایز این رویشگاه با سایر رویشگاه‌های ماندابی واقع در سواحل جنوبی ایران حضور دو گونه گیاهی حرا و چندل در کنار یکدیگر است.
حرا گیاهی است به صورت درختچه یادرخت با اندازه‌های متفاوت بین 6-3مترکه شاخ وبرگ سبز روشنی دارد . اجتماع این درختان تاج پوشش فشرده و انبوهی به وجود می‌آورند.
تنیدگی شاخه‌ها در یکدیگر طوری است که دسترسی به درون آنرا تقریباً غیرممکن می‌سازد. ریشه اصلی حرا بسیار کوتاه است ولی ریشه‌های فرعی وبلند زیادی ازآن منشعب می‌شودکه درلایه سطحی خاک گسترش پیدامیکند .
ازاین ریشه‌ها رشته‌های عمودی به طول 20 تا30 سانتی متر از سطح خاک خارج می‌شود که پنوماتوفر نامیده می‌شود.
این ریشه‌ها عمل تهویه وتنفس ریشه‌ها را درشرایط غرقابی وبی موازی انجام می‌دهند. برگ درختان حرا دائمی بوده واین جنگلها را همیشه بهار نیز می‌نامند درخت حرا درخردادماه به گل می‌نشیند وگلهای زرد رنگ آن درزمینه بسترشاخ وبرگ آن بسیار زیباست .
دانه درختان حرا بررروی درخت جوانه می‌زند وسپس از پایه مادری جداشده و درگل ولای پای درختان فرومی رود ونهال جدیدی رابه وجودمی آورند.
با توجه به گرمسیر بودن آب و هوای استان کاهش دما، کاهش طوفانهای دریایی و تعدیل هوا را از دیگر دلایل حائز اهمیت این جنگلها بیان کرد.
حرا رود گز محل مناسبی برای زمستان گذرانی بسیاری از پرندگان مهاجر محسوب میشود .
از جمله گونه‌های جانوری منطقه می‌توان به:خرگوش،خدنگ،صدف خور،گیلانشاه حنایی،گیلانشاه بزرگ،عقاب ماهی گیر،عقاب دریایی دم سفید و حواصیل هندی .
سواحل و جنگلهای زیبای حرا و پرندگان متنوع زمینه فعالیتهای گردشگری را در منطقه فراهم ساخته است.
توده جنگلی از درختان حرا به همراه معدودی از تک درختان چندل در دهانه رود حرا که احتمالا یکی از شاخص‌ترین توده درختان از نظر بلندی وتراکم درختان حرا در ایران محسوب می‌شود.
بر اساس تحقیقاتی که پس از وقوع سونامی در جنوب شرق آسیا انجام شد دریافتند مکانهایی که دارای جنگلهای مانگرو بود به دلیل تعدیل انرژی امواج از جانب این جنگلها دچار خسارت کمتری شد.

منبع :
http://www.jamejamonline.ir/
http://fa.journals.sid.ir/
http://sirikcity.ir/
http://sirikenvironment.blogfa.com/
قلعه شاداب ( کلاگت )

قلعه شاداب ( ک...

در 45 کیلومتری مرکز شهرستان و بر فراز صخره‌های بلند روستای کنارجو از توابع بخش بمانی قلعه ای تاریخی منحصر به فردی به نام قلعه شاداب یا کلاگت قرار دارد، که می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری شهرستان شناخته شود . زیارت گاه،ورودی قلعه وخروجی آن،چاه‌های موجود تمام سنگی،قنات ها،تنوری...

اطلاعات
منطقه حفاظت شده حرا رود گز

منطقه حفاظت شد...

دهانه دورودخانه حرا وگز تواماً یک تالاب ساحلی را به طول 40 کیلومتر درامتداد شمال وجنوب درسواحل شرقی تنگه هرمز تشکیل داده اند این تالاب شامل مجموعه ای ازآبراهه‌های جزرومدی ، کفه‌های گلی ، جنگل حرا ، سواحل شنی وچندین جزیره کلی پست می‌باشد. رودخانه‌ها دربیشتر ماه‌های سال خشک هستند وتنها...

اطلاعات | نقشه
روستای کوهستک

روستای کوهستک

روستای نمونه گردشگری کوهستک که این روزها به شهر تبدیل شده در شهرستان سیریک واقع شده است این بندر قدیمی سواحل شنی زیبایی دارد و یکی از مناطق گردشگرپذیر منطقه است ایجاد پناهگاههای صیادی ،وجود شناورهای صیادی و تجاری از مزیت‌های این منطقه میباشد. روستای کوهستک از شرق به تپه کلات و از شمال ...

اطلاعات | نقشه
گرگوربافی

گرگوربافی

گرگور قفسی توری است برای صید آبزیان که با بند، آن را به ته دریا می‌فرستند و به سر بند یک قطعه چوب پنبه می‌بندند تا محل قرارگرفتن گرگور را گم نکنند. ماهی‌ها از یک دریچه وارد شده و راه برگشت را پیدا نمی‌کنند و درون قفس محبوس میشوند. گرگور، از محدود صنایعی است که کاربرد فراوان در صیادی دا...

اطلاعات
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب