توضیحات

ویرایش
پاده، روستایی در شهرستان آرادان است، روستای پاده، در منطقه کویری استقرار یافته و اقلیم نیمه‌بیابانی دارد. آب و هوای آن در تابستان گرم و در زمستان سرد است.
وجود تونل‌های بزرگ نمک در این منطقه سفر به روستای پاده را از بقیه جاذبه‌های گردشگری منطقه متمایز کرده است
دسترسی به روستای پاده، از طریق جاده ترانزیت تهران ـ مشهد، در 16 کیلومتری شرق گرمسار قابل دسترسی است.
روستای پاده مابین دامنه‌های جنوبی کوه‌های البرز و دشت کویر پوشش گیاهی بوته‌زارها، درختچه‌ها و برخی از گیاهان بیابانی مانند شوره گز، خارشتر، اسپند، گون و درمنه بسیار جالب توجه است.
مراتع اطراف روستا، با وجود خشکی هوا و کمبود رطوبت، در اوایل بهار سرسبز و زیباست. قلمرو این روستا زیستگاه پرندگان و جانورانی مانند کبک، شاهین، کفتار، جوجه تیغی، گرگ و روباه است.
مردم روستای پاده با گویش ...مشاهده کامل متن الیکایی ـ پاده‌ای سخن می‌گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.
صنیع -الدوله در خصوص وجه تسمیه این روستا می‌نویسد: "اصل اسم این ده، پایین ده است چون از سمت مغرب از این ده که می‌گذرد، خاک خوار است. ولی آبادی نیست، جز ده نمک، آن هم جمع دیوانی ندارد.
بعلاوه جدید است ز این جهت اینجا را پائین ده نامیده اند".
همچنین برخی نقل می‌کنند چون زمین‌های این روستا بسیار حاصلخیز بوده و بهره فراوانی می‌داده است به" بهره ده" موسوم شده که به تدریج به پاده تغییر نام یافته است.
نظریه دیگری بیان میکند که در گذشته پاده شامل دو قسمت بوده یکی حصار بالا و دیگری حصار پائین که مرکز روستا بود و حمام، آسیاب، مسجد و ... در این قسمت قرار داشت.
با توجه به اینکه مرکز اصلی جمعیت و سکونت،" حصار پائین" بوده، نام آن کم کم به" پایین ده" و سپس به " پاده" تغییر یافته است.
نی، ساز محلی روستای پاده و اشکنه از رایج‌ترین غذاهای محلی روستای پاده است
امامزاده سلطان ابوسعید، حسینیه، مسجد، قلعه، حمام، آب انبار، حوض آب، ساختمان‌های مسکونی قدیمی مهم‌ترین آثار تاریخی این روستا هستند
بارگاه امامزاده سلطان فاقد شجره‌نامه، گنبد جالبی با قدمتی 200 ساله دارد.
این بنا، که از مصالح خشت و چینه ساخته شده، طاق‌های جناغی و گنبد مخروطی دارد.
ساختمان بقعه معماری کویری و داخل گنبد آن نیز گچبری‌های جالب توجهی دارد. ارتفاع گنبد از داخل صحن در حدود 10 متر است. ورودی داخل صحن از شبستانی می‌گذرد که ابعادی به طول 8 متر و عرض 4 متر دارد.
در حال حاضر شکاف‌های عمیقی (بر اثر زلزله‌) در ضلع غربی، گنبد و ایوان‌های آن، پدید آمده است و بنا روی به تخریب دارد.
قلعه پاده در میان روستا قرار دارد و از آثار تاریخی روستاست که قدمتی طولانی دارد. تاریخ بنای قلعه پاده، به پیش از اسلام می‌رسد.
تکیه آرادانن کمی پایین‌تر از بقعه متبرکه امامزاده شاه نظر واقع شده و دو در ورودی دارد. تکیه شامل حجره‌ها و طاق‌نماها و چندین اتاق و یک صحن رو باز و بزرگ است.
صحن تکیه در ماه محرم، با پارچه‌ای ضخیم برای مراسم عزاداری مسقف، پوشیده می‌شود. قدمت تکیۀ آرادان به دورۀ قاجاریه می‌رس

منبع:
http://www.asriran.com/fa/news/107761
http://salamhamnavard.ir/index.php
http://dalahoo.com/news/news.cfm?id=2073
http://padeh.ir/http:/
http://unes.blogfa.com/post-53.aspx
بازار آرادان

بازار آرادان

بازار سرپوشیده آرادان از قدیمی‌ترین بازارها می‌باشد که در آرادان سمنان واقع شده که اکنون به بازار دوم مشهور است. این بازار جزء آثار باستانی بشمار می‌آید و اکنون در این بازار مغازه‌های زیادی وجود دارد که بکار مشغولند. ابعاد بنا حدود 55/70×40/22 می‌باشد، این بنا که در اوایل قاجار با خشت...

اطلاعات | نقشه
روستای رامه

روستای رامه

کلمه رامه یا (رومه) از رابند گرفته و وجه تسمیه کلمه رابند بدلیل ریزش کوه چهل تن است که در ابتدای روستای چهار طاق واقع شده است. با ریزش این کوه راه ارتباطی و رودخانه بسته شده و دریاچه ای در پشت این کوه ایجاد شد واهالی روستا راه دیگری را که معروف به دیرند بود و دورتر و صعب العبور نیز بود ...

اطلاعات | نقشه
روستای پاده

روستای پاده

پاده، روستایی در شهرستان آرادان است، روستای پاده، در منطقه کویری استقرار یافته و اقلیم نیمه‌بیابانی دارد. آب و هوای آن در تابستان گرم و در زمستان سرد است. وجود تونل‌های بزرگ نمک در این منطقه سفر به روستای پاده را از بقیه جاذبه‌های گردشگری منطقه متمایز کرده است دسترسی به روستای پاده، ...

اطلاعات | نقشه
امامزاده علی اکبر

امامزاده علی ا...

آرامگاه امامزاده علی اکبر در روستای امامزاده علی اکبر گرمسار قرار دارد و قدمت تاریخی این بقعه به حدود هشتصد و پنجاه سال قبل می‌رسد. گنبد اصلی این بنا ایلخانی و رواق‌های پیوست و هشتی ورودی آن به‌دوره قاجار مربوط است‌. بقعه و بارگاه بانمای آجری ساخته شده است,گنبد بنا دو پوششی است و بصو...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب