توضیحات

ویرایش

بنای امام زاده حمزه در قبرستان متروکه زرندوئیه که گویا نام قدیم آن صَبران بوده می‌باشد. این امام زاده به «پیرسبز» معروف است.
قبلا توسط افراد خیّر بخصوص حاج سید حسین عمرانی مرمت هایی در امام زاده انجام گردیده است.
به گفته اهالی منطقه علت شهرت امامزاده به پیرسبز: در قدیم زوج‌های جوان قبل ازعروسی به این بقعه مشرف می‌شدند و درخواست سبز بختی خود را از امامزاده می‌نمودند از اینرو بقعه به پیرسبز شهرت یافته است.
وی سیدی بسیار جلیل القدر عظیم الشان و از بزرگان سادات کرمان و صاحب کرامت است. او سومین فرزند پدرش است که به زهد و تقوی اراسته بوده و تمام خصال پسندیده پدر را به ارث برده است.نام او را علامه نسابه سید ضامن بن شدقم ذکر نموده و محرابی کرمانی نیز از او به عنوان امامزاده صبران یاد می‌کند که در محله قبرستان متروک زرندوئیه مدفون است.
پدرش که از دانشمندان به نام اهل بیت (ع) و سیدی شریف ،جلیل القدر ، بزرگوار است در زهد و تقوی از سرامدان عصر خویش به شمار می‌رفت.و از او به عنوان زید الحاجی الزاهد الفاضل النسابه یاد می‌کنندو او نقابت سادات کرمان را به عهده داشته و این منصب دست به دست در میان فرزندان او چرخیده است.ارمگاه ان حضرت در شهداد زیارتگاه دوستداران اهل بیت (ع) باشد و شاه نعمت الله ولی کرمانی با پای پیاده به زیارت ان مشرف می‌شده است.
امامزاده حمزه که از بزرگان سادات کرمان بود،پس از وفات پدر به خواهش اهالی زرند به این شهر مهاجرت می‌کند که در حمله غزان سلجوقی در ربع اخر قرن ششم هجری به شهادت می‌رسد او بالغ بر هفتاد سال داشته است.متاسفانه از تعداد فرزندان و همسر او اطلاعی در دست نیست و منابع موجود سکوت اختیار کرده اند.
بنسب شریف امامزاده سید حمزه محله زرندوئیه شهرستان زرند با هشت واسطه به امام ششم(ع) منتهی می‌شود که از قرار ذیل است: سید حمزه بن زید ابی طالب الحاجی الزاهد بن علی البکر ابادی بن محمد بن علی بن محمد بن علی الخوارزمی بن قاسم الشیخ بن محمد الدیباج بن امام جعفر صادق (ع).
وی سیدی بسیار جلیل القدر عظیم الشان و از بزرگان سادات کرمان و صاحب کرامت است.

منبع :http://www.sedayezarand.ir/
http://www.emamzadegan.ir/
http://vazeh.com/

برج زرندوئیه

برج زرندوئیه

دستور ساخت برج زرندوئیه را جهت محافظت از مردم از دست راهزنان منطقه زرندیه، مرحوم حاج سید علی باغخانی که از مالکین عمده زرندوئیه به فرزندان خود سید احمد و سید جواد می‌دهد. این برج که بدون اغراق یکی از شاهکارهای هنر معماری یک قرن اخیر می‌باشد، همچنان پابرجاست. برج زرندوئیه در وسط قلعه ...

اطلاعات | نقشه
امام زاده حمزه

امام زاده حمزه

بنای امام زاده حمزه در قبرستان متروکه زرندوئیه که گویا نام قدیم آن صَبران بوده می‌باشد. این امام زاده به «پیرسبز» معروف است. قبلا توسط افراد خیّر بخصوص حاج سید حسین عمرانی مرمت هایی در امام زاده انجام گردیده است. به گفته اهالی منطقه علت شهرت امامزاده به پیرسبز: در قدیم زوج‌های جوان ق...

اطلاعات | نقشه
روستای باب ندان

روستای باب ندا...

روستای زیبا و تاریخی باب ندان از روستاهای ییلاقی دهستان جرجافک بخش مرکزی شهرستان زرند که در غرب این شهرستان قرار دارد. جمعیت این روستا بر اساس سرشماری نفوس ومسکن سال۱۳۹۰ بالغ بر ۱۹خانوار و۶۷نفر می‌باشد. روستای باب ندان دارای آب وهوایی کوهستانی است بطوری که در فصل زمستان برودت هوا به ح...

اطلاعات | نقشه
غار چاه دریا

غار چاه دریا

یکی از گودترین چاه‌های طبیعی ایران بین شهرستان‌های رفسنجان و زرند و در نزدیکی روستای داوران است و ۱۵ کیلومتری غرب داوران شکل گرفته است. این حفره‌های بزرگ که مردم از آن به عنوان چاه دریا یاد می‌کنند در واقع دریاچه ای بزرگ از مخازن آب زیرزمینی است که به اصطلاح مردم محلی دریاچه زیرزمینی ...

اطلاعات
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب