توضیحات

ویرایش
آرامگاه امامزاده علی اکبر در روستای امامزاده علی اکبر گرمسار قرار دارد و قدمت تاریخی این بقعه به حدود هشتصد و پنجاه سال قبل می‌رسد.
گنبد اصلی این بنا ایلخانی و رواق‌های پیوست و هشتی ورودی آن به‌دوره قاجار مربوط است‌.
بقعه و بارگاه بانمای آجری ساخته شده است,گنبد بنا دو پوششی است و بصورت شش ضلعی در پائین و استوانه‌ای در بالا میباشد.
در مجموعۀ امامزاده ، کتیبه یا سنگ نبشته ای که مربوط به بنای اولیۀ آرامگاه و اصل و نسب مدفون در آن باشد وجود ندارد ،ولی طبق شواهد قدمت تاریخی این بقعه به حدود هشتصد و پنجاه سال قبل می‌رسد .
گنبد اصلی این بنا ، ایلخانی و رواق‌های پیوست و هشتی ورودی آن مربوطه به دوران قاجار است .
در سالهای 69 ـ 68 تعمیرات اساسی قسمت‌های مختلف بقعه و گنبد توسط سازمان میراث فرهنگی استان و با همکاری ادارۀ اوقاف شهرستان گرمسار اقدام شده است . گنبد دارای دو پوشش بوده و به سبک معماری سنتی و به شکل شش ضلعی قسمت تحتانی و قسمت فوقانی استوانه ای بازسازی شده است .
حرم مطهر دارای ابعاد 8×9 و دیوار داخل آن از زمین به ارتفاع 50 سانتی متر سنگ کاری شده و بقیه تا زیر گنبد سفید کاری می‌باشد . از چهار جناح قسمت تحتانی گنبد ...مشاهده کامل متن مشرف به حرم ، نورگیر گچی تعبیه شده است .
ضریح چوبی مشبک به طول 60/2 و عرض 20/2 در وسط حرم بر روی قبر گچی وجود داشته و نسبت به ساخت ضریح مطلا و تعویض آن اقدام گردیده است . قبر فاقدهر گونه سنگ قبر و کتیبه بوده و دارای ابعادی به طول 30/2 و عرض و ارتفاع 20/1 می‌باشد.
صحن حرم در سال 68 با سنگ گوهری فروش شده است .
ابعاد صحن امامزاده (مساحت عرصه) 64×58 و سطح آن در قسمت غربی با آجر چهار گوش به صورت حصیری مفروش شده و قسمت باقیماندۀ حریم امامزاده ، که اخیراً تسطیح شده ، در حال حاضر قسمتی از آن به صورت قبرستان عمومی استفاده می‌شود و محل دفن شهدای گرانقدر و دفن اموات است .
درب اصلی و تنها درب ورودی بقعه به حرم در آن است ، به طور کامل سفیدکاری شده و هیچ گونه تزیین و کاشیکاری در آن مشاهده نشده است و توسط دو پلۀ موجود می‌توان از حیاط وارد ایوان شد .
در وسط ایوان دو ستون آهنی کار گذاشته شده است ، در جلوی درب ورودی امامزاده فضای بزرگی وجود دارد که در طرفین آن تعدادی مغاذه ساخته شده که در حال حاضر مورد استفاده آنچنانی نبوده و فضایی از آن به عنوان مسجد مورد استفاده قرار می‌گیرد
در وسط آن درب نسبتاً بزرگی وجود دارد که محوطه را به صحن امامزاده ارتباط می‌دهد که در مدخل آن هشتی جالبی به چشم می‌خورد که مربوط به دوران قاجار است .
در سمت راست هشتی یک مسجد وجود دارد و در کنار آن یک پله است که به پشت بام مسجد مردانه متصل می‌شود . کف هشتی ، که نیاز به تعمیرات جزیی دارد ، با قلوه سنگ مفروش شده است .
در قسمت داخل سمت چپ حیاط ، نیز مسجد زنانه وجود دارد .
همه ساله در 21 ماه مبارک رمضان و 28 صفر المظفر این روستای کم جمعیت مملو از جمعیت می‌شود و زائران از شب قبل به محل بقعه متبرکه عزیمت نموده و تمام راههای ارتباطی اطراف امامزاده بسته و از ورود خودروها به این مکان مقدس جلوگیری می‌شود .
در داخل حیاط و در ضلع شرقی سرویس هایی ساخته شده است . ادارۀ امور امامزاده با هیئت امناء منتخب است که زیر نظر ادارۀ اوقاف و امور خیریۀ گرمسار انجام وظیفه می‌نمایند .

منبع:
http://semnan.awqaf.ir/news/view-23735.aspx
http://bogha.ir/
http://www.nividar.com/
بازار آرادان

بازار آرادان

بازار سرپوشیده آرادان از قدیمی‌ترین بازارها می‌باشد که در آرادان سمنان واقع شده که اکنون به بازار دوم مشهور است. این بازار جزء آثار باستانی بشمار می‌آید و اکنون در این بازار مغازه‌های زیادی وجود دارد که بکار مشغولند. ابعاد بنا حدود 55/70×40/22 می‌باشد، این بنا که در اوایل قاجار با خشت...

اطلاعات | نقشه
روستای رامه

روستای رامه

کلمه رامه یا (رومه) از رابند گرفته و وجه تسمیه کلمه رابند بدلیل ریزش کوه چهل تن است که در ابتدای روستای چهار طاق واقع شده است. با ریزش این کوه راه ارتباطی و رودخانه بسته شده و دریاچه ای در پشت این کوه ایجاد شد واهالی روستا راه دیگری را که معروف به دیرند بود و دورتر و صعب العبور نیز بود ...

اطلاعات | نقشه
روستای پاده

روستای پاده

پاده، روستایی در شهرستان آرادان است، روستای پاده، در منطقه کویری استقرار یافته و اقلیم نیمه‌بیابانی دارد. آب و هوای آن در تابستان گرم و در زمستان سرد است. وجود تونل‌های بزرگ نمک در این منطقه سفر به روستای پاده را از بقیه جاذبه‌های گردشگری منطقه متمایز کرده است دسترسی به روستای پاده، ...

اطلاعات | نقشه
امامزاده علی اکبر

امامزاده علی ا...

آرامگاه امامزاده علی اکبر در روستای امامزاده علی اکبر گرمسار قرار دارد و قدمت تاریخی این بقعه به حدود هشتصد و پنجاه سال قبل می‌رسد. گنبد اصلی این بنا ایلخانی و رواق‌های پیوست و هشتی ورودی آن به‌دوره قاجار مربوط است‌. بقعه و بارگاه بانمای آجری ساخته شده است,گنبد بنا دو پوششی است و بصو...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب