توضیحات

ویرایش
چو بینید این نامه یادم کنید به نیکی گرایید و شادم کنید
مرا چون نبوده است بر پیش دست بدانسو نیارستمی رخت بست
بدینسو فرستم پیام از کتاب ندانم شما را چه آید جواب
به هر حال سازید خوش‌حال من مگویید حرفی به دنبال من
اگر نیک و ار بد همین بوده است همه زایش طبعم این بوده است
دهقان سامانی شاعر بلند آوازه چهارمحال و بختیاری ملقب به "سیف الشعرا" یکی از شعرای بزرگ چهار محال و بختیاری است با وجود اینکه وی مردی عرفانی و شاعری توانا در دوران خود بوده است.
میرزا ابوالفتح خان سامانی، ملقب به « سیف الشعراء » و متخلص به « دهقان » ، در سال 1265 ه .ق در شهر "سامان " ( از توابع فعلی شهرستان شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری ) به دنیا آمد.
پدر او ، باباخان ، نام داشت. میرزا ابوالفتح خان سامانی ، تحصیلات مقدماتی را در مکتب خانه ای در سامان گذراند و سپس به اصفهان عزیمت و در مدرسه "جده اصفهان " مشغول فراگیری علوم زمان خویش شد.
او، مردی صوفی مسلک و عارف بود و در طول عمر خود زنی اختیار نکرد. وی ...مشاهده کامل متن که جهان را در منشور اشراق و عرفان می‌دید، زندگی پر رمز و رازی داشت.این شاعر گرانقدر، یکی از مفاخر و چهره‌های بزرگ ادبی دوران قاجاریه است که همزمان با چهره بزرگ شعر و ادب « عمان سامانی » می‌زیسته و بیشتر اشعار وی هم به سبک خراسانی سروده شده است.
مهمترین آثار دهقان سامانی عبارتند از؛ دیوان هزاردستان، الف ولیل، شکرستان، داودنامه، قطعات و رباعیات.
داودنامه و دیوان شکرستان در بمبئی و پاکستان توسط استاد حاج سلیمان خان حاکم اصفهان در 80 سال پیش بصورت چاپ سنگی نوشته شده است.
دهقان سامانی در سال 1326 ه.ق از دنیا رفت و در محلی که اشعار خود را می‌سرود و به "ایوان کیف در بند" معروف است، در شهر سامان به خاک سپرده شد.
دیوان شعر وی شامل 10هزار بیت از مثنوی و غزل و قصیده دارد و یکی از نظریه پردازان نطامی گنجوی است و هزار دستان را در نطم کتاب الف لیل و لیله" هزار و یک شب" پرداخته است.
اندکی به آثار این شاعر می‌پردازیم
1- هزار دستان: اصل داستان را یک هندی نوشته و بعد از ترجمه به فارسی دهقان آن را به نظم در آورده است دارای 72 هزار بیت که ظرف سه سال بلکه کمتر سروده شده است.
2- شکرستان: دهقان سامانی در غزلسرایی پیرو سعدی و حافظ بوده و حدود 852 غزل سرود که هر کدام از آنها همان شیرینی شکری را دارد که در شکرستان آمده است.
3- داودنامه: دهقان سامانی دو داستان حضرت سلیمان و بلقیس را به صورت مثنوی به سبک شعر فردوسی سروده است در سن 22 سالگی آنرا به اتمام رسانیده است.
4- قصاید و قطعات و رباعیات: سیف الشعرا دهقان سامانی در قصیده سرایی به خصوص در محیط بهاریه‌ی استاد قصیده- منوچهر دامغانی را تقلید کرده است.
(البته لازم به ذکر است که درباره تاریخ فوت و تاریخ تولد دهقان نظرات مختلفی گفته شده به گونه‌ای که درباره تاریخ فوت از ۱۲۴۰ تا ۱۲۶۷ قمری یعنی چیزی در حدود ۲۷ سال را گفته‌اند.
حتی از تاریخهایی که از لابه‌لای اشعار خود او به دست می‌آید نیز به یقین نمی‌توان تاریخ تولد او را مشخص کرد. با این حال، حدس زده می‌شود که در خلال سال‌های ۱۲۶۰ تا ۱۲۶۵ قمری به دنیا آمده باشد.)
آرامگاه دهقان سامانی در حدود 28 کیلومتری شمال شهرکرد و در نزدیکی پل زمانخان که بر روی رودخانه سامان ایجاد شده قرار دارد.
منبع :http://chb.irib.ir/music1/334/5709-
http://samancity.blogsky.com/
http://fa.wikipedia.org/
www.persian-man.ir
vista.ir/article/502708
پل زمان‌خان

پل زمان‌خان

پل زمانخان از بناهای با ارزش و قدیمی شهرستان سامان است,این پل دو دهانه دارد طول آن ۳۰ متر و ارتفاع آن ۱۲ متر است. پل زمانخان روی رودخانه زاینده رود بر روی سه پایه سنگی طبیعی بنا شده و در ۲۲ کیلومتری شمال شهرکرد قرار دارد. نقشه ساخت پل در این مکان به دوره ساسانیان برمی گردد. این پل به...

اطلاعات | نقشه
حاشیه زاینده رود

حاشیه زاینده ر...

زاینده‌رود بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی به ویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود ۲۰۰ کیلومتر پیش می‌رود و در نهایت به مانداب گاوخونی می‌ریزد. به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب رودخانه‌ی زاینده رود در فصول مختلف سال در است...

اطلاعات | نقشه
آرامگاه دهقان سامانی

آرامگاه دهقان ...

چو بینید این نامه یادم کنید به نیکی گرایید و شادم کنید مرا چون نبوده است بر پیش دست بدانسو نیارستمی رخت بست بدینسو فرستم پیام از کتاب ندانم شما را چه آید جواب به هر حال سازید خوش‌حال من ...

اطلاعات
روستای مارکده

روستای مارکده

مارکده روستایی تاریخی است که در پیچ و خم رودخانه زاینده رود قرار گرفته است و جانمایی آن بر روی زمین به گونه‌ای است که رودخانه زاینده رود دور آن می‌چرخد.روستای مارکده یکی از روستاهای تاریخی شهرستان سامان استان چهارمحال و بختیاری است و در کنار رودخانه زاینده رود قرار گرفته است. مارکده د...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب