توضیحات

ویرایش

درکرمانشاه یکی از زیباترین و در عین حال ناشناخته‌ترین آبشارهای ایران قرار دارد که در دامنه‌های زاگرس واقع شده است.
“آبشار ریجاب” یکی از بلندترین آبشارهای ایران است که اختلاف ارتفاع آبشار ریجاب در نقطه بالا و پایین طبقه سوم، براساس اندازه گیری GPS نزدیک به ۱۸۰ متر است.
این آبشار به آبشار پیران یا ریژاو نیز خوانده میشود.
عظمت این آبشار و دیواره‌های دره اطراف آن به گونه ایست که هر بیننده ای را مجذوب و مبهوت می‌کند.آبشارپیران آبشاری دایمی و عمودی است.
زیبایی این آبشار به دلیل صخره‌های رفیع اطراف آن بی نظیر و یا کم نظیر است.
این آبشار سه طبقه است که دو طبقه بالایی آن بسیار بلند و طبقه پایینی کوتاه‌تر است و طبقه سوم آبشار در زیر درختان قرار گرفته است و از بالا دیده نمی‌شود.
آبشار ریجاب آبشاری سه طبقه است که دو طبقه بالایی آن بسیار بلند و طبقه پایینی کوتاه‌تر است.
طبقه سوم آبشار ریجاب در زیر درختان قرار گرفته و از بالا دیده نمی‌شود.
ارتفاع بلند و دیوارمانند صخره‌ها صعود از آبشار را غیرممکن کرده است و از جمله جاذبه‌های آن، فرود کوهنوردان از بالای صخره و ارتفاعات آبشار به پایین است.
اگر معیار ارتفاع آبشار را محل فرود اولیه آب در نظر بگیریم نقطه پایانی این آبشار در انتهای طبقه دوم آن است که با کم کردن ارتفاع طبقه سوم که حدود ۲۰ متر است و ۱۰ متر اختلاف ارتفاع بالای آبشار با محل جاری شده آب، می‌توان گفت که ارتفاع آبشار ریجاب چیزی در حدود ۱۵۰ متر است.
بر این اساس “آبشار ریجاب” یکی از چند آبشار بلند ایران و شاید بلندترین آبشار ایران است.
در کنار آبشار بلند پیران، چندین آبشار زیبای دیگر وجود دارد، همچنین جنگلهای انبوه و متراکم درختان بلند و زیبای چنار، تبریزی و گردو، چشم اندازهای بسیار زیبا، زمینه‌های مساعدی برای گذران اوقات فراغت فراهم کرده اند.
مسیر دسترسی به آبشار:
برای دیدن آبشار پیران از دو مسیر میتوان استفاده نمود. مسیری که به پای آبشار منتهی می‌شود از شمال شهر سر پل ذهاب به سمت روستای پیران رفته و با دور زدن این روستا به پارکینگی در شرق آن ختم می‌شود.
از این نقطه تا پای آبشار هم مسافتی در حدود ۱۵۰۰ متر را باید با پای پیاده طی کرد که در حال حاضر حدود دو سوم از آن به صورت سنگفرش مناسبی بهسازی شده است.
مسیر دیگر از منطقه ریجاب گذشته و در کنار روستای ژالگه به بالای صخره‌های مشرف بر آبشار ختم میش ود. موقعیت مکانی این نقطه به گونه ایست که منظره و نمایی بسیار زیبا از آبشار را از روبروی آن به نمایش می‌گذارد.
پایین آبشار پیران، روستای پیران و دره سرسبز و بسیار زیبای پیران قرار گرفته است که سرسبزی آن از آب این آبشار که از منطقه ریجاب می‌آید منشامی گیرد.

طراوت و باغ‌های انجیر، زرد آلو و انار در این منطقه بهشتی دیگر را برای انسان ترسیم می‌کند که ساعت‌ها دیدگان هر بیننده ای را خیره می‌کند.
عبور نهر آب از میان کوچه‌های روستا همراه با درختان قدیمی چنار، تبریزی و گردو که روستا را در برگرفته اند، جلوه جذابی به روستا بخشیده است.

منبع :
http://www.rejawnews.ir/
http://danakhabar.com/fa/news/
http://www.rejawnews.ir/
http://www.negahmedia.ir/

نقش‌برجسته آنوبانی‌نی

نقش‌برجسته آنو...

نقش‌برجسته آنوبانی‌نی یکی از نقش‌برجسته‌های دودمان لولوبیان که از اقوام زاگروس نشین بودند که پیش از آریایی‌ها در این محل سکونت داشتند. نقش برجستهٔ آنوبانی‌نی در ۱۲۰ کیلومتری کرمانشاه و در نزدیکی سرپل ذهاب قرار دارد و در ۴۵۰۰ سال پیش تراشیده شده است. آنوبانی‌نی که الههٔ نشاط و عشق از ...

اطلاعات | نقشه
طاق گرا

طاق گرا

طاق گرا بنا زیبا و تاریخیست که کنار جاده کهن و تاریخی ابریشم و مشرف به دره پاتاق در فاصله 40 کیلومتری کرمانشاه به قصر شیرین وهمچنین ۱۵ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب قرار دارد. جاده قدیمی سنگفرشی از کنار این بنا می‌گذشته که فلات ایران را به بین النهرین مرتبط می‌کرده است. این تاق فاقد سنگ ...

اطلاعات | نقشه
گوردخمه دکان داود

گوردخمه دکان د...

گوردخمه دکان داوود مقبره سنگی است که در دو کیلومتری جنوب شرق سرپل ذهاب در مسیر اسلام آباد غرب ودر روستای کل داوود قرار دارد. در جلوی درب ورودی این گور دخمه، ایوانی که اطراف آن به وسیله قاب هایی تزئین شده، تعبیه گردیده است. بقایای دو ستون نیز در طرفین درب ورودی آن مشاهده میگردد که بدن...

اطلاعات
آبشار ریواژ ( پیران ، ریجاب )

آبشار ریواژ ( ...

درکرمانشاه یکی از زیباترین و در عین حال ناشناخته‌ترین آبشارهای ایران قرار دارد که در دامنه‌های زاگرس واقع شده است. “آبشار ریجاب” یکی از بلندترین آبشارهای ایران است که اختلاف ارتفاع آبشار ریجاب در نقطه بالا و پایین طبقه سوم، براساس اندازه گیری GPS نزدیک به ۱۸۰ متر است. این آبشار به آ...

اطلاعات | نقشه
تنگ حمام

تنگ حمام

تنگ حمام در شهرستان سرپل ذهاب قرار دارد و یکی از 50 منطقه نمونه گردشگری استان بوده که از ویژگی‌های قابل توجهی جهت سرمایه گذاری برخوردار است. محورهای گردشگری، جاذبه‌های کوهستانی، ارتفاعات زیبا و مسیر کوهنوردی از جمله ویژگی‌های بارز منطقه نمونه گردشگری تنگ حمام است. همچنین آب و هوای مطب...

اطلاعات | نقشه

نیاگارای ایران در سرپل ذهاب

سقوط 180 متری آب از بلندای آبشار "پیران"

آبشار زیبای پیران، که از دل کوهها و صخره‌های اطراف سرازیر می‌شود در زمره جاذبه‌های بسیار کم نظیر روستای شالان در شهرستان سرپل ذهاب قرار دارد و می‌توان گفت با زیبایی‌های منحصر به فردی که دارد مسافران و گردشگران زیادی را در فصول مختلف سال مجذوب خود می‌کند.

به ... ادامه مطلب
نیاگارای ایران در سرپل ذهاب

آبشار پیران

آبشار ریجاب یا آبشار پیران در قسمت شمال غرب شهرک ریجاب و در روستای ژالکه واقع شده و یکی از جمله بلندترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود. در قسمت بالای این آبشار روستایی با نام ژالکه و در قسمت پایین این آبشار با عبور از دره هونه به روستای پیران منتهی می‌شود. روبروی همین آبشار، آبشار زیبای دیگری قرار دارد.
آبشار ... ادامه مطلب
آبشار پیران

به گزارش ایسنا – منطقه کرمانشاه، داستان غم‌انگیز خشک‌شدن یکی پس از دیگری چشمه‌ها، سراب‌ها، رودها و تالاب‌های کرمانشاه آنقدر همه را مستاصل کرده که جز نشستن و غم و افسوس خوردن گویا دیگر کاری از دست کسی بر نمی‌آید.
ریجاب یا همان «ریژآو» به معنی محل ریزش آب که به عنوان یکی از بکرترین نقاط گردشگری ایران ... ادامه مطلب

شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

رویا رمضانی

رویا رمضانی شنبه 3 مرداد 94 - 13:23

خدا نظری بهمون کنه و ما هم امیدوارم بهتر رعایت کنیم

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب