توضیحات

ویرایش

بابایادگار محلی زیارتی و تفریحی است که مقبره یکی از بزرگان فرقه اهل حق در آنجا قرار دارد.بابا یادگار نام یکی از یاران سلطان اسحق است.
مراسم‌ها و آیین‌های مختلفی در ایام سال در این محل انجام می‌گیرد.
مراسماتی که بیشتر شبیه مراسم درویشان با کف زدن و ذکر گفتن همراه است.
این آرامگاه در روستای «بان زرده» کرند،(استان کرمانشاه) نزدیک قلعه یزدگرد و در دامنه کوه دالاهو قرار دارد.
مقبره بابایادگار هم همچون بسیاری از بقاع دیگر بر بلندای کوهی در نقطه ای صعب العبور واقع شده بطوریکه بسیاری از گردشگران از رفتن به آن منصرف شده و در نیمه راه بازمیگردند.
این مقبره، یکی از زیارتگاه‌های مهم اهل حق به شمار می‌رود.بیش‌تر از این مشایخ در اوایل حکومت صفویان زندگی می‌کردند و در نوار مرزی ایران و عثمانی به ترویج مذهب اهل حق اشتغال داشتند.
بابایادگار برخلاف اسمش هرگز بابا نبوده و جالب اینجاست که هرگز ازدواج هم نکرده بوده. وی که از شاگردان سلطان اسحاق (پایه گذار مذهب یارسان) بوده به دستور ایشان و برای تبلیغ مذهب جدید، از عراق رهسپار هند و پاکستان بوده که در ریجاب توسط مخالفانش کشته میشود و جسدش را نیز بر بلندای کوهی دفن میکنند که بعدها توسط پیروانش بقعه ای بر روی آن ساخته میشود؛ بقعه ای که موقعیتش به گونه ایست که در کوهها مستتر شده بطوریکه از هیچ زاویه ای نمیتوان آن را به طور کامل دید و جاده منتهی به آن هم آنقدر پرفراز و نشیب و ناهموار است که بسیاری از گردشگران مجبور میشوند ماشین خود را در یکی دو کیلومتری بنا پارک کرده و پای پیاده راهی شوند.
از نظر معماری این بنا به صورت فضای مربع شکل کوچکی است و بر روی آن گنبد مخروطی شکلی قرار گرفته است. سطوح داخلی و خارجی این بنا به وسیله ملاط گچ اندود شده است.
این بقعه که تا همین چندسال پیش همانند بقاع قبرستان ابودجانه از جنس لاشه سنگ بوده،به تازگی و به مدد مرمت کنندگانش از حالت نوستالژیک خود خارج شده و به این شکل و شمایل سنگی درآمده و از جمعیت زیادی که در زیارتگاه حضور دارند پیداست که بابایادگار هنوز هم با گذشت چندین و چند قرن در بین اهالی طرفداران بسیار دارد و مورد احترام زیادی واقع است.
این مقبره، یکی از زیارتگاه‌های مهم اهل حق به شمار می‌رود.بیش‌تر از این مشایخ در اوایل حکومت صفویان زندگی می‌کردند و در نوار مرزی ایران و عثمانی به ترویج مذهب اهل حق اشتغال داشتند.
اطراف بقعه اش هم تا دلتان بخواهد سرسبز و زیباست با باغی مشجر که به رسم امامزاده ها، در آن اتاقهایی مناسب شبمانی نیز وجود دارد و برای خودش هیأت امنایی و بروبیایی و فروشگاهی و تشکیلات رفاهی...
تمیزی و فضای سبز اطراف زیارتگاه و چشمه مقدسی که در این حوالی است بر جاذبه‌های آن افزوده و آن را مکانی دوست داشتنی و مفرح ساخته باشد که با چنین استقبالی از سوی اهالی همراه است.
گویا هرساله در ایام خاصی از سال مراسم مذهبی خاصی شبیه به مراسم دراویش که با ذکر و دف زدن و کف زدن همراه است در این مکان برگزار میشود و جمعیت زیادی از اهالی حق برای شرکت در این مراسم مذهبی به اینجا می‌آیند.
بسیار مشتاق شده ام که روزی در آن مراسم آیینی حضور داشته باشم.در نزدیکی زیارتگاه بابایادگار چشمه غسلان، هفت تن، چهل تن و هانیتا از جمله زیارتگاه‌های اهل حق به شمار می‌رود.
منبع :http://fa.wikipedia.org/
http://m4taghi.blogfa.com/
http://forum.saramad.ir/
http://www.javanemrooz.com/

منطقه ریجاب و بان زرده

منطقه ریجاب و ...

یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی تاریخی و فرهنگی استان کرمانشاه منطقه ریجاب و بان زرده میباشد. این منطقه از نظر فرهنگ و تمدن دارای سابقه بسیار درخشان است که نظیر آن در سایر نقاط ایران کمتر دیده می‌شود، نشانه‌های فرهنگی و مذهبی، شعر و آداب و روسوم بجای مانده دلالت بر قدمت و دیرینگی فرهنگ...

اطلاعات | نقشه
آرامگاه ابودجانه

آرامگاه ابودجا...

قبرستان ابودجانه در شهر ریژاو شهرستان دالاهو در استان کرمانشاه قرار دارد. این قبرستان که از صدر اسلام بجا مانده، با تعدادی آرامگاه به سبک ۴ طاقی‌های دوره ساسانی طراحی شده است. در میان قبور آن، بقعه‌ای دیده می‌شود که در میان اهالی به مقبره ابودجانه معروف است و در نزد اهالی از احترام خا...

اطلاعات | نقشه
قلعه یزدگرد

قلعه یزدگرد

قلعه یزدگرد یکی از زیباترین و مهمترین نقاط باستانی کشور بر فراز یکی از بلندترین قله‌های دالاهو بنا شده است. هنگامی که از شرق روستای بان‌زرده در منطقه ریجاب استان کرمانشاه به سوی کوه‌های سر به فلک کشیده دالاهو پیش می‌روی، پس از طی جنگل‌های سرسبز بلوط و قدری کوهپیمایی در هوای تازه و فرحب...

اطلاعات | نقشه
روستای پیران

روستای پیران

در پایین دست آبشار پیران، روستای پیران و دره سرسبز و بسیار زیبای پیران قرار گرفته است که سرسبزی آن از آب این آبشار که از منطقه ریجاب می‌آید سرچشمه میگیرد . طراوت و باغ‌های انجیر، زرد آلو و انار در این منطقه بهشتی دیگر را برای انسان ترسیم می‌کند که ساعت‌ها دیدگان هر بیننده ای را خیره می...

اطلاعات | نقشه
آرامگاه بابایادگار

آرامگاه بابایا...

بابایادگار محلی زیارتی و تفریحی است که مقبره یکی از بزرگان فرقه اهل حق در آنجا قرار دارد.بابا یادگار نام یکی از یاران سلطان اسحق است. مراسم‌ها و آیین‌های مختلفی در ایام سال در این محل انجام می‌گیرد. مراسماتی که بیشتر شبیه مراسم درویشان با کف زدن و ذکر گفتن همراه است. این آرامگاه د...

اطلاعات | نقشه

بابایادگار یکی از جاذبه‌های گردشگری استان کرمانشاه

آرامگاه بابا یادگار یکی از جاذبه‌های گردشگری استان کرمانشاه در شهرستان دالاهو است.
این آرامگاه در روستای«بان زرده» شهرستان دالاهو، نزدیک مجموعه‌ی تاریخی قلعه یزدگرد و در دامنه‌ی کوه دالاهو قرار دارد.
از نظر معماری این بنا به صورت فضای مربع شکل کوچکی است و بر روی آن گنبد مخروطی شکلی قرار گرفته ... ادامه مطلب
بابایادگار یکی از جاذبه‌های گردشگری استان کرمانشاه

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب