توضیحات

ویرایش

چشمه آب معدنی گراب بهبهان در روستای گراب یا گراو در 200 کیلومتری شهرستان اهواز و 16 کیلومتری شهرستان بهبهان واقع گردیده است.
این چشمه بنا به آزمایشات صورت گرفته، جزو چشمه‌های ممتاز آب درمانی می‌باشد.
وجود دو آسیاب قدیمی در پایین دست چشمه، نخلستانها، کوه، مزارع کشاورزی، آداب و رسوم مردمی و... از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه است.
جوبیاری‌های این چشمه از این روستا و روستاهای پایین دست آن گذشته و نخلستان‌های آن‌ها را سیراب می‌کند. در نتیجه این روستا منظره زیبایی را ایجاد کرده که مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار است.
این چشمه واقع در بهبهان ونام این چشمه از دوکلمه گر و آب تشکیل شده وبه معنی آب درمان، کچلی است. بیمارانی که در گذشته دچار عارضه‌ی قارچهای پوستی یا به تعبیری کچلی می‌شدند به کمک استحمام در این آب درمان می‌شد.
چشمه آب گوگردی گراب کنار رشته کوه بربل از امتداد رشته‌کوه خوئیز با نخلستان‌های زیبا و آسیابهایی از دوران مختلف اشکانی، ساسانی و اسلامی قرار گرفته که از نظر زیبایی و گردشگری از اهمیت خاصی برخوردار است.
اگر آبان و بهمن و دی به خورستان سفر کردید حتما فرصت بازدید از نرگس زار و گراب و مابقی جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهر را از دست ندهید.
این چشمه در نتیجه نفوذ آب‌های ناشی از بارندگی به درون گسل ارجان در مجاورت این گسل به وجود آمده است و حاوی موادگوگردی فراوان است ، آبهای گوگردی حاوی مقادیری یونهای سولفید هیدروژن ،هیدروژن آزاد ویونهای سولفید بیش از یک میکروگرم درلیتر است .این ترکیبات گوگردی قابلیت جذب توسط پوست بدن را دارند.
استحمام در آبهای گوگردی برای تحمل دردهای رماتیسمی وعفونتهای پوستی توصیه می‌گردد. بوی هیدروژن سولفوره شبیه بوی تخم مرغ گندیده است.
چشمه آب معدنی گراب به لحاظ دسترسی از موقعیتی مناسب برخوردار است.
درصورت توجه ازیک طرف از سود آوری اقتصادی مناسبی برای سرمایه گذاری دارد واز طرف دیگر به ایجاد اشتغال کمک فراوانی می‌نماید. ضمن این که می‌تواند به الگویی مناسب برای توسعه مناطق مشابه تبدیل شود.
سه مجموعه‌ی بسیار مهم در این روستا قرار دارد که با بذل توجه می‌تواند موقعیت خوبی را برای آن رقم زندکه عبارتند از :
1-چشمه آب معدنی گوگردی گراب که یک مکان تفریحی- درمانی مهم برای بیماران پوستی به شمار می‌آید.
2-مجموعه‌ی آسیابهای قدیمی که در گذشته‌های دور مورد استفاده اهالی این روستا وروستاهای دورتر قرار داشته است.
3-غار چاه بادی که یکی از در دسترس‌ترین غارهای منطقه‌ی بهبهان می‌باشد و در شمال شرق این روستا در طاقدیس خاییز قرار دارد و محل بسیار خوبی برای گردش گران علمی است .
ضمنا آثاری از سکونت گاه‌های انسانی ادوار گذشته با سفالینه‌های بسیار در نزدیکی این روستا قرار دارند که نیازمند تحقیق و بررسی‌های بیشتر باستان شناسی است.

منابع :
http://n3-geo.blogfa.com/post-31.aspx
http://shooshan.ir/fa/news/10360
http://www.khouznews.ir/fa/news/14636
http://www.wikipg.com

چشمه آب معدنی گراب

چشمه آب معدنی ...

چشمه آب معدنی گراب بهبهان در روستای گراب یا گراو در 200 کیلومتری شهرستان اهواز و 16 کیلومتری شهرستان بهبهان واقع گردیده است. این چشمه بنا به آزمایشات صورت گرفته، جزو چشمه‌های ممتاز آب درمانی می‌باشد. وجود دو آسیاب قدیمی در پایین دست چشمه، نخلستانها، کوه، مزارع کشاورزی، آداب و رسوم م...

اطلاعات | نقشه
روستای پشکر

روستای پشکر

روستا پشکر در شمال بهبهان و در اطراف سد مارون در پای یکی از کوه‌های رشته کوه تنگ تنکاب، میان کوه و دره‏ هایی به عمق ۴۰ متر که رودخانه زیبا وخروشان مارون در آن می‏گذرد، واقع شده است. در این روستا، باغ‏ هایی از لیمو و نخل و نارنج در دو بخش شرق و غرب وجود دارد. امامزاده و گورستان پشکر ک...

اطلاعات | نقشه
قلعه ارجان

قلعه ارجان

قلعه ارجان بهبهان در زمان ساسانیان و برای دفاع در برابر هجوم اقوام عرب در قسمت شمال غربی بهبهان توسط آریابرزن که در زبان رومی آریوبرزن گفته می‌شود ساخنه شد. قلعه ارجان در شهرستان بهبهان واقع شده است. «پل آمیر» نویسنده کتاب خداوند الموت دربارهٔ ارجان مى‌نویسد: «قلعه ارجان بالاى کوهى سن...

اطلاعات | نقشه
سد مارون

سد مارون

بر روی رودخانه مارون در فاصله 19 کیلومتری شمال شرق بهبهان سد عظیم مارون احداث گردیده است . رودخانه مارون که طاب هم نامیده می‌شود سرحد جغرافیایی فارس و خوزستان بوده و امروز از میانهٔ خاک کهگیلویه و سپس بهبهان گذر می‌کند. سد مارون از نوع سنگ‌ریزه‌ای شنی با هسته رسی می‌باشد و هدف از اجر...

اطلاعات | نقشه
آتشکده خیرآباد

آتشکده خیرآباد

آتشکده خیرآباد در 50 کیلومتری شمال غرب شهرستان گچساران در کنار جاده ارتباطی گچساران به دهدشت و در سمت چپ رودخانه بزرگ خیرآباد واقع شده است , این بنا که به نام چهارطاقی یا آتشکده خیرآباد شهرت دارد ساختمانی مربع شکل با اضلاع 11 متر است. این بنای تاریخی در چهار جانب اصلی دارای چهار طاق بو...

اطلاعات | نقشه
دریاچه چاه ماری

دریاچه چاه مار...

چاه ماری (بهبهان)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بهبهان در استان خوزستان ایران است. در نزدیکی این روستا دریاچه ای زیبا وجود دارد، که دارای بند میباشد. این بند با 10متر ارتفاع مفید و 12 متر ارتفاع نهایی توانایی ذخیره سازی بیش از هفتصد 700 هزار متر مکعب آب را داراست که جهت اهدافی ...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب