توضیحات

ویرایش
سد تاریخی گوران در ۷۸ کیلومتری قشم در روستای گوران (روستایی از توابع بخش شهاب شهرستان قشم) قرار دارد که کارشناسان، پی نخستین این سد را از آنِ دوره هخامنشیان و تاج آن را از آنِ دوره ساسانیان می‌دانند.
گفته میشه نام گوران از گبران گرفته شده است که گویا محل سکونت زرتشتیان بوده است.
آب شیرین در قشم از ارزش والایی برخوردار است و بدین روست که از دیرباز بهره بهینه از این مایه حیات، الگوی زندگی قشمی‌ها بوده است که نمونه آن را می‌توان در سد تاریخی پی‌پشت که دریچه و حوضچه آن بر جای مانده از روزگار ساسانیان است، به خوبی مشاهده کرد.
گوران در ساحل شمالی جزیره قشم و در 80 کیلومتری شهرستان قشم واقع شده است. این روستا در منتهی الیه غربی جنگل حرا قرار دارد.
درحال حاضر بیش‌تر قایق ها، لنج‌های ماهی گیری، موتور لنج‌های باری و مسافربری مورد استفاده مردم به دست استادکاران و کارگران قشمی ساخته می‌شوند که پیشه صنعت لنج سازی از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.
مرکز اولیه ساخت لنج، در جزیره قشم ...مشاهده کامل متن از جمله روستای گوران که در 90 کیلومتری غرب جزیره قشم قرار گرفته، بوده است. که این آبادی‌ها از مراکز بزرگ تولید و ساخت لنج‌های سنتی می‌باشد .
قایق‌ها و لنج‌های ساخته شده در آب‌های دریای پاری، بین جزیره‌ها و بندرهای ایران و شیخ نشین‌ها و حتی در سفرهای دراز به هند و آفریقا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بیشتر لنج‌های ساخته شده در جزیره قشم چه از نظر حجم و چه گونه شناور توسط استادان پس پشتی طراحی می‌شود.
مواد نخستین و اصلی برای ساخت لنج‌های محلی عبارت اند از:چوب ساج، منتیگ، فینی، جنگلی و تنه درختان محلی مانند کرت، کهور، کنار و تنه درختان غیرمحلی، مانند توت و چنار.
غیر از تخته و مواد چوبی وسایل فلزی نیز مانند میخ، پیچ و مهره، در ساخت لنج به کار می‌روند که در گذشته توسط آهنگران محلی شناخته می‌شد و بخشی از نیازها را تامین می‌کرده اند در حال حاضر میخ‌های مورد نیاز از اصفهان تهیه می‌شود.
مواد تزیین و تقویت کننده ای که در ساختن لنج برای استحکام و دوام و زیبایی به کار می‌برند می‌توان از پنبه آغشته به روغن کنجد و نارگیل نام برد که در اصطلاح محلی (کلفات) گویند.
استادکاران پس از ساختن لنج ها، فتیله‌های پنبه ای را با روغن کنجد می‌آلایند و در درزهای لنج می‌گذارند و روی آن را قیراندود می‌کنند تا سوراخ‌های لنج بسته شود و آب به درون آن رخنه نکند.
زمانی که ساخت یک لنج آغاز می‌شود تا زمان اتمام کار ممکن است بین یک تا دو سال به طول بیانجامد.
سد گوران مربوط به دوره پهلوی است و در جزیره قشم، روستای گوران واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۰۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع :
fa.wikipedia.org/w
http://vazeh.com/n-7113295
http://qeshm.ir/
http://mohammad-goorani.blogfa.com/
جنگل حرا

جنگل حرا

در حوالی جزیره قشم، بندرپل، جزیره هرمز و بندرخمیر مجموعه‌ای از درختان سر سبز حرا به چشم می‌خورد که با آبراهه‌هایش با پرندگان زیبا و طبیعت بکر وحشی اش از منابع توریستی و دیدنی استان می‌باشد . و هر ساله افراد زیادی را برای تماشا به سوی خود جلب می‌کند . این جنگل‌ها یکی از نقاط دیدنی استا...

اطلاعات | نقشه
دره ستارها قشم

دره ستارها قشم

دره ستاره‌ها با قدمت حدود 2 میلیون سال،که بر اثر فرسایش خاک، سنگ و ماسه ناشى از باد و باران و رگبارها به وجود آمده است، شاهکار کم نظیر طبیعت در جزیره زیباى قشم است. قدمت دره ستاره‌ها مربوط به دوره زمین شناسى سنوزوئیک (حدود 2 میلیون سال) است. ضلع شمالى جزیره قشم در نزدیکى روستاى برکه ...

اطلاعات | نقشه
قلعه پرتغالی‌ها قشم

قلعه پرتغالی‌ه...

قلعه پرتغالی‌ها در ضلع شمالی جزیره قشم و در ساحل دریای خلیج فارس قرار دارد. این قلعه در سال 1507 میلادی به فرمان " آلفونسو آلبرکرک " دریانورد پرتغالی در جزیره قشم احداث شد. آلبوکرک، جزایر دهانه خلیج فارس را تصرف کرده و از این طریق بر راه بازرگانی دریایی بین هند و اروپا تسلط یافت، چیرگی...

اطلاعات | نقشه
تپه کولغان قشم

تپه کولغان قشم

تپه کولغان قشم واقع بر فراز دره کولغان در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. کولغ در زبان محلى به معنى چاله است که در زمین مى‌کنند و در آن هیزم آتش مى‌کنند و زغال به دست مى‌آوردند. این نام به چاله‌هاى سنگى دست‌کنده که براى جمع‌آورى و حفاظت آب...

اطلاعات
آب انبار بی بی

آب انبار بی بی

آب انبار یا برکه بی بی که اولین آب انبار شهر قشم به شمار می‌رود این آب انبار که از آثار تاریخی و دیدنی قشم به شمار می‌رود،معماری جالب توجهی دارد و داخل آن نیز مخزن بزرگی جهت تمیز نگه داشتن آب وجود دارد. آب انبار بی بی در سال ۱۲۰۲ ه.ق توسط زنی نیکوکار به نام صوغیه که همسر شیخ عبدالله ح...

اطلاعات
غار  خربس

غار خربس

یک رشته‌کوه طولانى در پانزده کیلومترى شهر قشم، در مسیر راهى که به منطقهٔ باستانى خربز یا خربس و سپس به بندر سوزا منتهى مى‌شود، وجود دارد که در دل آن معمارى صخره‌اى شگفتى قرار دارد. ورود به این فضاى صخره‌اى از طریق روزنه‌هاى غار مانندى ممکن است که تعداد آن‌ها به نُه روزن در سه ردیف مى‌ر...

اطلاعات | نقشه
تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه

در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم مکانی بسیار دیدنی به نام تنگه یا دره چاهکو قراردارد که از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. تنگه چاهکوه،پدیده ای شگفت از فرسایش سنگ‌های رسوبی زمین،در جزیره قشم واقع شده که کمتر معرفی شده و به همین دلیل کمتر مورد بازدید گردشگران قرار گرفته است....

اطلاعات | نقشه
خاک سرخ هرمز ( گلک )

خاک سرخ هرمز (...

جزیزه زیبای هرمز که بر اساس تحقیقات انجام شده طی میلیون‌ها سال از دریا خارج شده و به صورت کنونی در آمده است.در ورودی خلیج فارس در ۸ کیلومتری بندرعباس قرار دارد.و جزو شهرستان قشم بشمار می‌رود. در مسیر دریایی قشم به جزیره هرمز کوه هایی به رنگ زرد، سفید و قرمز دیده می‌شود. در میان این ک...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری

روستای گوران کجاست؟

روستای گوران کجاست؟

روستای گوران یکی از جاهای دیدنی جزیره قشم است که هنوز برای بسیاری از مسافران ناشناخته مانده است. گوران، بندری تاریخی با نخلستان‌های زیباست که در ساحل شمالی قشم قرار دارد و بخشی از دهستان صلخ است. روستای گوران از قشم حدود ۸۰ کیلومتر فاصله دارد. اسنپ‌ تریپ، سرویس رزرو هتل در این مطلب روستای گوران را به شما معرفی کرده است.

... ادامه مطلب
روستای گوران کجاست؟

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب