توضیحات

ویرایش

در پشت قلعهٔ لافت و در داخل گودال مجاور قلعه، به تعداد روزهاى سال کبیسه، ۳۶۶ چاه کم عمق براى جمع‌آورى آب باران حفر شده‌اند. برخى از محققین معتقدند این چاه‌ها به دوران هخامنشى و ساسانى مربوط هستند.
چاه‌هاى کنده شده در بندر لافت که در سنگ سیست کوه و در مکانى گود حفر شده‌اند و به مثابه ”آرتزین“ عمل مى‌کنند. بعضى نوشته‌اند آب آنها از باران و سرریز تل و صخره بالادست تأمین مى‌شده است به همین دلیل ”تل آو“ نامیده شده‌اند و به مرور به ”طلا“ شهرت یافته‌اند.
تعداد چاه‌ها بیش از 50 الى 60 حلقه است که عموماً آب دارند مگر آنها که از گل و لاى انباشته شده و بایستى لاى‌روبى شوند. چندین درخت کهور کهن، ساقه‌هاى پیچ در پیچ و گره خورده و قطور خود را درون سنگ فرو برده‌اند تا ریشه‌شان را به آب برسانند.
مردم منطقه این چاه‌هاى آب و درختان را مقدس مى‌شمارند و در کنار چاه‌ها و زیر سایه درختان قربانى مى‌کنند و بر شاخه‌هاى کهن‌ترین درخت با پارچه‌هاى سبز دخیل بسته‌اند.
مردم بومى معتقدند که این درخت‌ها حافظ و نگهبان آب چاه‌ها هستند و سرسبزى آنها نشان‌دهنده وجود آب شیرین در محل است. آب شیرین و زلال در سفره زیرزمینى و در سنگ شیست جریان دارد که در گودى‌ها تا 10 متر و در بلندى‌هاى در عمق بیشترى به آب رسیده‌اند.
مردم معتقدند که در قدیم تعداد چاه‌ها 366 حلقه (طبق روزهاى سال کبیسه) بوده که هر چاه به مصرف یک روز در طى سال مى‌رسیده است. از این چاه‌ها امروزه نزدیک به 70 حلقه باقى‌مانده است.
در فاصله ای ۷۶ کیلومتری از قشم چاه‌های تل آب یا طلا قرار دارد و این مکان را می‌توانید حتی به عنوان آخرین مکان دیدنی مورد بازبینی قرار دهید چرا که تا فرودگاه فقط ۳۰ کیلومتر فاصله دارد.
روستای بافت که محل این مکان است می‌توانید منزل‌های روستایی زیادی را ببینید . وقتی به روستای بافت رسیدید وارد روستا بشوید و قلعه نادری را ببینید. درست در کنار این قلعه تاریخی چاه‌های تل آب یا طلا وجود دارد.
چاه‌های آب این مکان نشان از نحوه ذخیره آب در دوره هخامنش و زرتشت بوده است.غار نمکدان در قشم هم یکی از جمله آثار باستانی زیبا و دیدنی در قشم است که باید آن را ببینید.
مردم در این مکان در دل سنگ‌ها چاه هایی را به سختی برای جمع آوری آب ایجاد کرده اند. روند کار این چاه‌ها به این صورت است که تل بالای این چاه‌ها که جنس مرجانی دارد آب را به این گودال‌ها روانه می‌کند و کف چاه که گچی مانند هست مدتها آب را سالم و خنک نگه می‌دارد.
این مکان نه تنها یک مکان تاریخی است بلکه می‌توانید آثار باستانی مربوط به قرن ۱۷ ام هم به صورت مجزا در بالای تل مشاهده کنید. تعداد چاه‌های تلا حدود ۳۶۶ تاست که به تعداد روزهای سال است مردم در هر روز از سال درب یکی را باز می‌کرده اند و از آب آن استفاده می‌کرده اند.
در بالای چاه‌های طلا دو اثر تاریخی برج دیده بانی بازمانده از قرن هفدهم وجود دارد. اما بیش از همه بادگیرهای خانه‌های روستای لافت در دو جبهه خیره کننده است.
این آثار از نظر فناوری تهویه هوا در نقاط گرمسیری در نوع خود بی نظیر اند.
چاههای طلا لافت مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در جزیره قشم، روستای لافت واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۱۹۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منابع :http://www.qeshmonline.com/
http://fa.wikipedia.org/
www.laft.blogfa.com/
film.tebyan.net
qeshm3000.blogfa.com

جنگل حرا

جنگل حرا

در حوالی جزیره قشم، بندرپل، جزیره هرمز و بندرخمیر مجموعه‌ای از درختان سر سبز حرا به چشم می‌خورد که با آبراهه‌هایش با پرندگان زیبا و طبیعت بکر وحشی اش از منابع توریستی و دیدنی استان می‌باشد . و هر ساله افراد زیادی را برای تماشا به سوی خود جلب می‌کند . این جنگل‌ها یکی از نقاط دیدنی استا...

اطلاعات | نقشه
دره ستارها قشم

دره ستارها قشم

دره ستاره‌ها با قدمت حدود 2 میلیون سال،که بر اثر فرسایش خاک، سنگ و ماسه ناشى از باد و باران و رگبارها به وجود آمده است، شاهکار کم نظیر طبیعت در جزیره زیباى قشم است. قدمت دره ستاره‌ها مربوط به دوره زمین شناسى سنوزوئیک (حدود 2 میلیون سال) است. ضلع شمالى جزیره قشم در نزدیکى روستاى برکه ...

اطلاعات | نقشه
قلعه پرتغالی‌ها قشم

قلعه پرتغالی‌ه...

قلعه پرتغالی‌ها در ضلع شمالی جزیره قشم و در ساحل دریای خلیج فارس قرار دارد. این قلعه در سال 1507 میلادی به فرمان " آلفونسو آلبرکرک " دریانورد پرتغالی در جزیره قشم احداث شد. آلبوکرک، جزایر دهانه خلیج فارس را تصرف کرده و از این طریق بر راه بازرگانی دریایی بین هند و اروپا تسلط یافت، چیرگی...

اطلاعات | نقشه
تپه کولغان قشم

تپه کولغان قشم

تپه کولغان قشم واقع بر فراز دره کولغان در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. کولغ در زبان محلى به معنى چاله است که در زمین مى‌کنند و در آن هیزم آتش مى‌کنند و زغال به دست مى‌آوردند. این نام به چاله‌هاى سنگى دست‌کنده که براى جمع‌آورى و حفاظت آب...

اطلاعات
آب انبار بی بی

آب انبار بی بی

آب انبار یا برکه بی بی که اولین آب انبار شهر قشم به شمار می‌رود این آب انبار که از آثار تاریخی و دیدنی قشم به شمار می‌رود،معماری جالب توجهی دارد و داخل آن نیز مخزن بزرگی جهت تمیز نگه داشتن آب وجود دارد. آب انبار بی بی در سال ۱۲۰۲ ه.ق توسط زنی نیکوکار به نام صوغیه که همسر شیخ عبدالله ح...

اطلاعات
غار  خربس

غار خربس

یک رشته‌کوه طولانى در پانزده کیلومترى شهر قشم، در مسیر راهى که به منطقهٔ باستانى خربز یا خربس و سپس به بندر سوزا منتهى مى‌شود، وجود دارد که در دل آن معمارى صخره‌اى شگفتى قرار دارد. ورود به این فضاى صخره‌اى از طریق روزنه‌هاى غار مانندى ممکن است که تعداد آن‌ها به نُه روزن در سه ردیف مى‌ر...

اطلاعات | نقشه
تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه

در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم مکانی بسیار دیدنی به نام تنگه یا دره چاهکو قراردارد که از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. تنگه چاهکوه،پدیده ای شگفت از فرسایش سنگ‌های رسوبی زمین،در جزیره قشم واقع شده که کمتر معرفی شده و به همین دلیل کمتر مورد بازدید گردشگران قرار گرفته است....

اطلاعات | نقشه
خاک سرخ هرمز ( گلک )

خاک سرخ هرمز (...

جزیزه زیبای هرمز که بر اساس تحقیقات انجام شده طی میلیون‌ها سال از دریا خارج شده و به صورت کنونی در آمده است.در ورودی خلیج فارس در ۸ کیلومتری بندرعباس قرار دارد.و جزو شهرستان قشم بشمار می‌رود. در مسیر دریایی قشم به جزیره هرمز کوه هایی به رنگ زرد، سفید و قرمز دیده می‌شود. در میان این ک...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری

چاه‌های لافت

در بندر تاریخی لافت و در جوار قلعه نادری حلقه‌های چاه آب فراوانی (حدود ۶۰ حلقه) به چشم می‌خورد که مردم سخت کوش این منطقه با زحمت فراوان در دل سنگ‌های شیستی کفه انتهای محوطه حفر کردن. تل مشرف بر این چاه‌ها با سطح سنگی مرجانی آب باران رو به گودال محل چاه‌ها هدایت می‌کنه و چون کف جاه‌ها به لایه‌های گچی ختم شده، آب برای مدتی طولانی نسبتا سالم و خنک در آن می‌مونه. می‌گن که تعداد این چاه‌ها به تعداد ایام سال کبیسه ۳۶۶ حلقه بوده و مردم در هر روز از سال دهانه یکی از آنها رو باز می‌کردن و از آن استفاده می‌کردن. بعضی به غلط و به دلیل ارزش بسیار زیاد آب در جزیره این واژه رو طلا می‌نویسن و می‌گن در حالی که صحیح آن تل آو (تل آب)، به معنی آب برگرفته شده از شیب تله.
گذشته از این چاههای طلا(تل آو) یک آب انبار بزرگ سنتی، مساجد، خانه‌های بومی با بادگیر‌های بزرگشان، درخت نیاز و باز مانده قلعه نادری ( در جوار چاه ها) از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه ست. ... ادامه مطلب
چاه‌های لافت

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب