توضیحات

ویرایش
روستای طبل در 62 کیلومتری شهر قشم، درسواحل شمالی جزیره و در کنارجنگل‌های مانگرو (حرا) قرار دارد، یکی از خصوصیات ارتفاعات روستا این است که اگر در بالای کوه‌های این روستا بایستید و به اطراف نگاهی بندازید با منظره ای خیره کننده روبرو خواهید شد و حتی می‌توانید دو طرف جزیره (سواحل جنوبی و شمالی) را به خوبی ببینید.
روستای طبل در مرکز جزیره دیدنی قشم قرار دارد طوری که فاصله این روستا (در طول جزیره) از دو طرف جزیره به یک فاصله است.
این روستا را به این خاطر طبل نامیده اند که در روزگاران گذشته در این اطراف بین دو قبیله بنی معین و قبیله ابوسعید جنگی در گرفت که در منطقه ای اشخاصیطبل را به صدا در می‌آوردند در نتیجه آن مکانی که طبل جنگ می‌زدند را طول یا طبل گذاشتند اما در زمان حال طبل را برای مراسم شادی (عروسی) مورد استفاده قرار می‌دهند.
از مهمترین آثار دیدنی و گردشگری طبل را می‌توان جنگل‌های حرا نام برد، که بیشترین مساحت این جنگل‌ها متعلق به این روستا است.
درختان سرسبز حرا با آبراهه هایش و پرندگان زیبا و طبیعت بکرش از منابع توریستی و دیدنیی است که به افتخار دانشمند مشهور ایرانی بوعلی سینا این نام را بر آن نهاده اند.
مساحت این جنگل‌ها حدود 2400 ...مشاهده کامل متن هکتار تخمین زده شده است و مهد انواع گوناگون آبزیان پرندگان و دوزیستان است.
این دختان دارای مصارف پزشکی و صنعتی هم می‌باشند که از مصارف پزشکی این نوع درختان می‌توان از پوست حرا بر باسیل‌ها نزن که موجب بیماری جزام می‌شود گذاشت و از شیره درون آوندهای آن برای بیماری خشکی که بیماری پوستی شایع در منطقه هرمزگان است استفاده نمود.
از مصارف صنعتی این نوع درختان این است که از تانن موجود در حرا برای تولید جوهر مازو، چسب تخته و خمیر چوب استفاده می‌شود.
این جنگل‌ها را می‌توان ریه‌های جزیره نام برد که از طریق اسکله ای در 2 کیلومتری به روستا متصل است که هر ساله تعداد زیادی گردشگر به این روستا از سرتاسر جهان برای بازدید از این جنگل‌ها و مناظر طبیعی این اطراف می‌آیند که همواره این روستا برای بهتر بازدید کردن از این جنگل‌ها تجهیزات و قایق‌های بهتر و بیشتر فراهم نموده.
ژئوپارک بین المللی (دره تندیس ها) از دیگر آثار گردشگری این روستا است که در 1 کیلومتری غرب طبل در بالای کوه‌های این منطقه آثاری از خانه‌های قدیمی دیده می‌شود، این دره به دلیل وجود اشکال و احجام طبیعی پرشمار این نام را به خود گرفته است.
آن چه که در این منطقه دیده می‌شود از مانده دشت مرتفعی است که زمانی به بام قشم متصل بوده است. بالا آمدگی تدریجی جزیره موجب عقب رفتن ساحل و گسترش مساحت خشکی شده است.
این بخش که اکنون دره‌ی تندیس‌ها نام دارد .
یکی از بخش هایی است که پس از بیرون آمدن از زیر آب متحمل فرسایش ساحلی و تخریب گسترده و چشمگیر شده است این فرسودگی از سمت دریا به سمت بام قشم کاهش یافته تا به جای دست نخورده یعنی بام برسد.
در این منطقه انواع احجام و اشکال جالب و شگفت انگیز دیده می‌شوند که به دست توانای طبیعت پدید آمده اند گویی یک هنرمند چیره دست سال‌ها به تراش و شکل دادن سنگ و خاک مشغول بوده است در بخش هایی از این دره می‌توان سنگواره‌های فراوانی را یافت که بیشتر مربوط به دو کفه ای‌ها هستند و در برخی نقاط به صورت توده ای زیبا تجمع پیدا کرده اند.
از دیگر دیدنی‌های قابل توجه در این منطقه وجود پدیده‌های رسوبی جالب انند ترک‌های گلی است که مناظر زیبایی در دره پدید می‌آورند و دیگر بام معروف به بام قشم که در 3 کیلومتری جنوب غرب روستا قرار دارد نام برد.
از آثار باستانی این روستا را می‌توان قات کشتاران که درآن جا از آثار و خانه‌های مسکونی قدیمی که اسکان متروکه می‌باشد و از یک راه زیر زمینیی به طول 6 کیلومتر به روستا وصل می‌باشد اشاره کرد.
نخلستانهای بزرگی دراطراف روستا وجود دارد که اهالی روستا برای گذراندن تعطیات آخر هفته و عوض کردن آب و هوای خود به آن مکان‌ها می‌روند.
این روستا دارای مکانهای فرهنگی، مذهبی شامل 14 مسجد، 6 مکتب خانه، کتابخانه عمومی، مدارسپیش دبستانی، ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و پیش دانشگاهی پسرانه و دخترانه، هنرستان، سالن ورزشی،زمین فوتبال، والیبال و غیره است.
از شیوخ این روستا را می‌توان شیخ محمد علی امینی که خود ازجمله علمای برجسته اهل سنت جنوب کشور، عضو هیئت فتوای اهل سنت و مدیرمجتمع علمی فرهنگی سلطان العلماء بندرلنگه و دیگری شیخ محمدصالح امینی که درحال حاضر رئیس شورای حل اختاف جزیره و ناظر مدرسه علوم دینی اسماعیلیه گیاهدان و همچنین شیخ عبدالجلیل امینی که عضو چند دوره شورای اسامی روستا می‌باشد، می‌توان نام برد.
جمعیت این روستا بالغ بر 3505 نفر و تعداد خانوار 819 خانوار حتی می‌توان گفت تعداد افراد دیپلم به بالا زن 134 و مرد 204 نفر بوده و شغل بیشترمردم خون گرم و مهمان نواز این روستا صیادی است.


منبع :http://www.myqeshm.ir/
http://www.taabl.ir/cat-2.aspx
www.tabl.rozblog.com
www.taabl.blogfa.com/cat-2.aspx
www.geshmesland.blogfa.com
جنگل حرا

جنگل حرا

در حوالی جزیره قشم، بندرپل، جزیره هرمز و بندرخمیر مجموعه‌ای از درختان سر سبز حرا به چشم می‌خورد که با آبراهه‌هایش با پرندگان زیبا و طبیعت بکر وحشی اش از منابع توریستی و دیدنی استان می‌باشد . و هر ساله افراد زیادی را برای تماشا به سوی خود جلب می‌کند . این جنگل‌ها یکی از نقاط دیدنی استا...

اطلاعات | نقشه
دره ستارها قشم

دره ستارها قشم

دره ستاره‌ها با قدمت حدود 2 میلیون سال،که بر اثر فرسایش خاک، سنگ و ماسه ناشى از باد و باران و رگبارها به وجود آمده است، شاهکار کم نظیر طبیعت در جزیره زیباى قشم است. قدمت دره ستاره‌ها مربوط به دوره زمین شناسى سنوزوئیک (حدود 2 میلیون سال) است. ضلع شمالى جزیره قشم در نزدیکى روستاى برکه ...

اطلاعات | نقشه
قلعه پرتغالی‌ها قشم

قلعه پرتغالی‌ه...

قلعه پرتغالی‌ها در ضلع شمالی جزیره قشم و در ساحل دریای خلیج فارس قرار دارد. این قلعه در سال 1507 میلادی به فرمان " آلفونسو آلبرکرک " دریانورد پرتغالی در جزیره قشم احداث شد. آلبوکرک، جزایر دهانه خلیج فارس را تصرف کرده و از این طریق بر راه بازرگانی دریایی بین هند و اروپا تسلط یافت، چیرگی...

اطلاعات | نقشه
تپه کولغان قشم

تپه کولغان قشم

تپه کولغان قشم واقع بر فراز دره کولغان در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. کولغ در زبان محلى به معنى چاله است که در زمین مى‌کنند و در آن هیزم آتش مى‌کنند و زغال به دست مى‌آوردند. این نام به چاله‌هاى سنگى دست‌کنده که براى جمع‌آورى و حفاظت آب...

اطلاعات
آب انبار بی بی

آب انبار بی بی

آب انبار یا برکه بی بی که اولین آب انبار شهر قشم به شمار می‌رود این آب انبار که از آثار تاریخی و دیدنی قشم به شمار می‌رود،معماری جالب توجهی دارد و داخل آن نیز مخزن بزرگی جهت تمیز نگه داشتن آب وجود دارد. آب انبار بی بی در سال ۱۲۰۲ ه.ق توسط زنی نیکوکار به نام صوغیه که همسر شیخ عبدالله ح...

اطلاعات
غار  خربس

غار خربس

یک رشته‌کوه طولانى در پانزده کیلومترى شهر قشم، در مسیر راهى که به منطقهٔ باستانى خربز یا خربس و سپس به بندر سوزا منتهى مى‌شود، وجود دارد که در دل آن معمارى صخره‌اى شگفتى قرار دارد. ورود به این فضاى صخره‌اى از طریق روزنه‌هاى غار مانندى ممکن است که تعداد آن‌ها به نُه روزن در سه ردیف مى‌ر...

اطلاعات | نقشه
تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه

در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم مکانی بسیار دیدنی به نام تنگه یا دره چاهکو قراردارد که از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. تنگه چاهکوه،پدیده ای شگفت از فرسایش سنگ‌های رسوبی زمین،در جزیره قشم واقع شده که کمتر معرفی شده و به همین دلیل کمتر مورد بازدید گردشگران قرار گرفته است....

اطلاعات | نقشه
خاک سرخ هرمز ( گلک )

خاک سرخ هرمز (...

جزیزه زیبای هرمز که بر اساس تحقیقات انجام شده طی میلیون‌ها سال از دریا خارج شده و به صورت کنونی در آمده است.در ورودی خلیج فارس در ۸ کیلومتری بندرعباس قرار دارد.و جزو شهرستان قشم بشمار می‌رود. در مسیر دریایی قشم به جزیره هرمز کوه هایی به رنگ زرد، سفید و قرمز دیده می‌شود. در میان این ک...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب