توضیحات

ویرایش
موته، روستایی از توابع بخش میمه شهرستان برخوار و میمه در استان اصفهان ایران است.
روستای موته که در کنار جاده آسفالته گلپایگان قرار دارد، ۸ تا ۱۰ کیلومتر می‌باشد. ارتفاع منطقه از سطح دریا ۱۹۰۰ تا ۲۳۰۰ متر می‌باشد.
این روستا در دهستان حسن رباط قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۰۸ نفر (۲۴۲خانوار) بوده‌است
روستای موته قطب طلا و آهو ، حالا قطب پسته هم شده است.
انتهایی‌ترین روستای بخش میمه از توابع شهرستان شاهین شهر ومیمه است در 130کیلومتری مرکز استان اصفهان قرار دارد ودر 50کیلومتری میمه واقع شده است از شمال به دلیجان از مشرق به کاشان واز جنوب شرقی به میمه واز جنوب غرب به شهرستان گلپایگان همسایه است .
حدود هزار نفر جمعیت دارد که در غالب 250 خانوار زندگی می‌کنند شغل اکثر مردم در گذشته کشاورزی ودامداری بوده است اما اکنون بیشتر ...مشاهده کامل متن کارگر فصلی هستند ودر معدن موته کار می‌کنند در نزدیکی پناهگاه حیات وحش موته قرار دارد .وگونه‌های گیاهی ودارویی در اطراف ان یافت می‌شود .
موته کلمه ای است مرکب از دو کلمه فارسی وعربی مائ وته یعنی جایی که اب در پایین‌ترین نقطه آن یافت می‌شود و یا بدلیل اینکه در گذشته در آن مو زیادکاشته می‌شده به ان موته گفته اند .
زبان مردم این روستا لری وفارسی دری است . این روستا سه شهید گلگون کفن به انقلاب اسلامی تقدیم کرده است .
آب و هوای روستا نیمه خشک است که دارای تابستان‌های نسبتاً گرم و زمستانی سرد است. این منطقه بهترین زیستگاه آهو در ایران میباشد.
از جاذبه‌های منحصر به فرد روستا معدن عظیم طلای موته است.وضعیت زمین شناسی طلای موته طی چندین گزارش بصورت جامع توسط زمین شناسان ایرانی و خارجی تهیه و در آرشیو شرکت طلای ایران موجود است.
کانسارهای شناخته شده در معدن طلای موته در مجموعه ای متامور فیک و در دوره پرکامبرین تشکیل شده اند. تشکیلات پرکامبرین بصورت تپه ماهورهای رنگی در شمال روستای موته گسترش یافته است و شامل مجموعه تشکیلاتی بی و کهر است.
معدن طلای موته اغلب در امتداد شکستگی‌های مناطق دگرسان بوجود آمده‌اند، تماماً در اثر تجمع کانی‌های فلزی طلا‌دار از قبیل پیریت و کالکوپیریت‌های طلا‌دار داخل سنگهای منطقه در داخل شکاف‌های گسلهای موجود که به صورت تله‌ای برای گرفتن آنها عمل نموده است، ایجاد شده‌اند و چون فقط در حد گسترش عمقی و طولی و عرضی گسل موجود توانسته‌اند تجمع یابند، لذا اغلب دارای گسترش عمقی و عرضی زیاد نبوده و گسترش طولی آنها نیز بستگی به طول گسل مذکوردارد.
ذخیره قطعی و احتمالی معدن موته محلات، حدود ۲ میلیون تن سنگ معدن برآورد گردیده است که به طور متوسط ۷ گرم طلا در هر تن می‌باشد. تنگ زر و گل چشمه از زرخیز‌ترین معادن طلای ۹ گانه موته می‌باشند.
قرار گرفتن این روستا در منطقه پناهگاه حیات وحش موته یکی دیگر از جذابیت‌های زیست محیطی این روستا می‌باشد.
پناهگاه حیات وحش موته یکی از پر ارزشترین مناطق ایران به خصوص از نظر گیاهان منحصر به فرد و زیستگاهی مناسب برای زندگی آهو و منطقه ای برای تکثیر این گونه میباشد.
پناهگاه حیات وحش موته دارای دو بخش مختلف است، یکی بخش جلگه ای و همواری‌ها که محل زیست آهو است، دیگری مناطق کوهستانی که محل زیست قوچ و میش و کل و بز میباشد.

منبع :
http://www.iew.ir/
http://www.zar.ir/
http://isfahan.irib.ir/
fa.wikipedia.org/
www.hamasesazan.ir
http://shahinshahrmeimeh.gov.ir
مسجد جامع میمه

مسجد جامع میمه

مسجد جامع میمه متعلق به دوران زندیه است. کتیبه ای در بالای محراب مسجد به چشم می‌خورد که سال 413 ه ق و سال تجدید بنای مسجد را بیان کرده است . آنچه که در حال حاضر از این بنای تاریخی زیبا باقی مانده ضلع جنوبی مسجد و گنبد و فضاهای زیر گنبد و کنار آن است و متأسفانه دیگر ایوانهای مسجد تخریب...

اطلاعات | نقشه
غار کلهرود

غار کلهرود

غار کلهرود در مجاورت کوهی نزدیک امام‌زاده روستای کلهرود قرار دارد و به همین دلیل به این اسم نام‌گذاری شده است. این غار در میان دره کم عمق و در ارتفاع 2 هزار و 340 متری از سطح دریا قرار دارد طول غار کلهرود 1200 متر و عمق آن 50 متر است و از جمله غارهای طبیعی بوده و در گذشته در یکی از تا...

اطلاعات | نقشه
روستای موته

روستای موته

موته، روستایی از توابع بخش میمه شهرستان برخوار و میمه در استان اصفهان ایران است. روستای موته که در کنار جاده آسفالته گلپایگان قرار دارد، ۸ تا ۱۰ کیلومتر می‌باشد. ارتفاع منطقه از سطح دریا ۱۹۰۰ تا ۲۳۰۰ متر می‌باشد. این روستا در دهستان حسن رباط قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران ...

اطلاعات | نقشه
معدن طلای موته

معدن طلای موته

معدن طلای موته در 270 کیلومتری جنوب غرب تهران در رشته کوههای نسبتاٌ پست واقع در جنوب دلیجان - شمال غربی میمه و شمال شرقی گلپایگان قرار دارد. فاصله مجتمع معدنی موته از روستای موته که در کنار جاده آسفالته گلپایگان قرار دارد، 8 تا 10 کیلومتر می‌باشد. ارتفاع منطقه از سطح دریا 1900 تا 23...

اطلاعات | نقشه
پناهگاه حیات وحش موته

پناهگاه حیات و...

پس از تشکیل کانون شکار ایران در سال ۱۳۴۳، محدوده‌ای با وسعت ۳۴۳,۹۴۰ هکتار شامل دشت ها، ارتفاعات و مراتع، واقع در حوزه استحفاظی استان‌های اصفهان و مرکزی به عنوان منطقه حفاظت شده موته انتخاب و در سال ۱۳۴۶ با تشکیل سازمان شکاربانی و نظارت بر صید، به تصویب شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب