توضیحات

ویرایش
مقبره امامزاده پیر شمس‌الدین در 22 کیلومتری غرب شهر سراب دوره و در شمال دهستان تشکن در کوهپایه سفید کوه واقع است.
در اطراف این مقبره ، آثار یک بنای سنگی دیده می‌شود که نشان می‌دهد اینجا در گذشته مقبره‌ای بوده که به مرور زمان ویران شده است. صاحب قبر ، «شمس‌الدین ابن علی ابن محمد ابن احمد» مورد احترام مردم می‌باشد.
بنای فوق به‌طور کامل تخریب شده و به جای آن ساختمانی نوساز احداث کرده‌اند.
«صاحب قبر شمس‌الدین‌بن‌علی‌بن‌محمد ابن احمد، احمد ابن رضی‌الدین معروف به حیات‌الغیب و از علمای مشهور زمان خود بوده است و از اعقاب امام موسی کاظم علیه السلام است.»
متأسفانه از بنای قدیمی مقبره تصویر یا عکسی تهیه نشده و اطلاعات در مورد این مقبره همان نوشته‌های ایزدپناه است که قبل از تخریب آن را چنین توصیف کرده است: «کاشی‌های سبز ریشه‌داری روی قبر هست که قبلا به وسیله آنها قبر تزیین شده است.» همچنین در مورد سنگ قبری که در گذشته وجود داشته است می‌نویسد سنگ قبری به خط کوفی دیده شده که خطوط آن محو شده است.
بنای نوساز این مقبره در سال 1371 هجری شمسی ساخته شده است.
این بنا بر نقشه مستطیل شکل ساخته شده که طول و عرض ابعاد آن 21 در 19 متر است و ارتفاع دیوارهای این مقبره در قسمت‌های بیرونی مقبره به چهار متر می‌رسد.
نمای درونی مقبره شامل ...مشاهده کامل متن اتاق گنبد‌دار و دو اتاق که اضلاع شمال و شرق بنا را احاطه کرده است و این اتاق‌ها هم اکنون به‌عنوان حسینیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اتاق گنبددار بر نقشه مستطیل شکل بنا گردیده و اتاقی که در ضلع شرقی اتاق گنبد‌دار ساخته شده به صورت شمالی ـ جنوبی واقع است و درون این اتاق دو قبر به فاصله دو متر از هم قرار گرفته که به گفته اهالی مربوط به فرزندان این امامزاده است.
اهالی شهرستانهای خرم آباد ، کوهدشت ،دلفان ،سلسله ، و سایرشهرستانهای استان لرستان و استانهای همجوار نیز در ایام عید وتعطیلات به زیارت این امام زاده بزرگوار می‌شتابند.
صاحب مزار مورد احترام همگان می‌باشد و مردم منطقه مراسمات مذهبی همچون عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) و لیالی قدر و ...... را در این مکان مقدس برگزار می‌کنند .
این امام زاده بزرگوار دارای کرامات و معجزات فراوانی است . این امر موجب آن شده که سالانه شیعیان و دلسوختگان فراوانی برای استجابت دعا و شفای بیماران به ایشان متوسل می‌شوند.
نقل شده است که عشایر کوچ رو در قدیم برخی وسایل خود را که بعضاً با ارزش هم بوده ودر طول سفر نیازی به آن نداشته اند را در کنار امام زاده قرار میدادند و سال بعد در بازگشت آن را بر می‌داشتند بدون اینکه کم و کاستی در آن به وجود آید .
ساختمان جدید امام زاده به کوشش مردم و خیر خرم آبادی مرحوم حاج کریم احسانی احداث شده است. مرحوم حاج کریم احسانی از جمله خیرین بزرگوار بودند که خدمات فراوانی در منطقه ( ساخت بنای مسجد سرانبار تشکن و ساختمان و مسجد امام زاده ) از خود بجا گذاشته اند.
منبع:
http://pirshamseh.blogfa.com/
http://harameyar.ir/?part=emamzade&inc=emamzade&id=5251
http://khabarchegenee.ir/
http://tashkken.blogfa.com/post/4
پل کشکان

پل کشکان

کشکان نام پلی است که بر سر راهِ باستانى و بسیار قدیمى طرهان به شهر باستانى شاپورخواست (کوهدشت - خرم‌آباد) و بر روى رودخانهٔ کشکان ساخته شده است. در پایین پل که ساختمان آن به قرن چهارم هجرى مربوط است ، پایه‌هاى دورهٔ ساسانى به جاى مانده است. در حال حاضر قسمتى از چهار پایهٔ آن دیده مى‌...

اطلاعات | نقشه
سراب ناوه کش

سراب ناوه کش

سراب ناوه کش در روستای سراب ناده کش در بیست و پنج کیلومتری غرب خرم آباد و در پنج کیلومتری شهرستان دوره چگنی در مسیر جاده خرم آباد به کوهدشت قرار دارد. سرچشمه اصلی این سراب داخل همین روستا قرار دارد. طبیعت بکر و منحصر به فرد این روستا دل هر گردشگری را می‌رباید . مردم خوب و مهمان ...

اطلاعات | نقشه
روستای چم دیوان

روستای چم دیوا...

روستای تاریخی چم دیوان در شهرستان دوره (چگنی ) واقع شده است این روستای دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی منحصر به فردی می‌باشد. شغل اغلب مردم روستا کشاورزی و دامپروری است. از جمله محصولات کشاورزی چم دیوان سیفی کاری، باغات انگور، گوجه سبز، هلو،.. یرنج چم دیوان معرف‌ترین برنج ایرانه بنام د...

اطلاعات | نقشه
امام زاده پیر شمس الدین

امام زاده پیر ...

مقبره امامزاده پیر شمس‌الدین در 22 کیلومتری غرب شهر سراب دوره و در شمال دهستان تشکن در کوهپایه سفید کوه واقع است. در اطراف این مقبره ، آثار یک بنای سنگی دیده می‌شود که نشان می‌دهد اینجا در گذشته مقبره‌ای بوده که به مرور زمان ویران شده است. صاحب قبر ، «شمس‌الدین ابن علی ابن محمد ابن اح...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب