توضیحات

ویرایش

توسعه کشاورزی در ایران به عنوان یکی از اهرمهای پیشرفت اقتصادی همراه با عوامل مهمی چون افزایش جمعیت بالاتر رفتن سطح بهداشت محدودیت منابع آب شیرین برداشت بیش از حد از آبهای زیرزمینی و سرانجام هجوم جبهه‌های آب شور به شیرین احداث سدهای مخزنی را در اولویت کارهای عمرانی قرار میدهد .
به همین منظور سد قلعه چای برروی شاخه اصلی رودخانه قلعه چای در 2/5 کیلومتری پایین دست روستای ینگجه به فاصله 20 کیلومتری شمال شرق شهرستان عجب شیر در استان اذربایجان شرقی قرار دارد.
دسترسی به ساختگاه سد با طی مسافتی حدود 22 کیلومتر در جاده که درشمال شرقی عجب شیر در نزدیکی روستای خانیان از محور عجب شیر بناب منشعب می‌شود میسر است این جاده که درجناح راست رودخانه قلعه چای قرار گرفته و کم و بیش به موازات آن پیش می‌رود راه دسترسی روستاهای جوانقلعه اقاجری ، گنبد، تپیک دره تجرق و ینگجه نیزهست .
این سد در 20 کیلومتری شمـال شرق شهرستـان عجب شیر قرار دارد و ساخت آن از آذر 79 آغاز شده بود.
سد قلعه چای از نوع خاکی با هسته ناتراوای رسی است که طول تـاج آن 336 متر ، عرض تاج 10 متر و ارتفاع آن از پی 85 متر، طول دریاچه سد 3/5 کیلومتر خواهد بود.
حجم مفید سد قلعه چای 40 میلیون متر مکعب است کـه قـابلیت تنظیم 55 میلیون مترمکعب را دارد.
سرریز سد از نوع آزاد و خارج از بـدنه سد و طول آن 45 متر است که می‌تواند هزار و170 مترمکعب در ثانیه سیلاب را تخلیه کند.
در حاشیه سد قلعه چای مسیر بسیار زیبایی پوشیده از درخت وجود دارد , منطقه چشم نواز بارازلو ، ارتفاعات مشرف به دریاچه واقع در پشت سد و قلعه تاریخی باعث قابلیت بالای منطقه برای جذب گردشگر شده است.

منبع :http://www.tabnak.ir/
http://www.civilica.com/

آبشار هرگلان

آبشار هرگلان

شهرستان عجب‌شیر با وسعت 738 کیلومتر مربع در 100 کیلومتری تبریز واقع شده و از سمت شمال با شهرستان‌های اسکو و آذرشهر، از سمت شرق با شهرستان مراغه، از سمت غرب با دریاچه ارومیه و از سمت جنوب با شهرستان بناب هم‌مرز است. این شهرستان در منطقه کوهستانی واقع شده و دارای تابستان‌های معتدل و زمست...

اطلاعات | نقشه
منطقه نمونه گردشگری قلعه چای عجب شیر

منطقه نمونه گر...

بخش قلعه‌چای یکی از بخش‌های تابعه شهرستان عجب شیر در استان آذربایجان شرقی در شمال غربی ایران است. قلعه چای منطقه ای زیبایی است که در روستای هرگلان عجبشیر قرار دارد. این منطقه آب و هوای کوهستانی مطلوب، مناظر طبیعی بکر و منحصر بفردی دارد. گور دخمه تاریخی نیگه چه، روستای صخره ای چهار ب...

اطلاعات | نقشه
سد قلعه چای

سد قلعه چای

توسعه کشاورزی در ایران به عنوان یکی از اهرمهای پیشرفت اقتصادی همراه با عوامل مهمی چون افزایش جمعیت بالاتر رفتن سطح بهداشت محدودیت منابع آب شیرین برداشت بیش از حد از آبهای زیرزمینی و سرانجام هجوم جبهه‌های آب شور به شیرین احداث سدهای مخزنی را در اولویت کارهای عمرانی قرار میدهد . به همین ...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب