توضیحات

ویرایش
روستای گرماب در کیلومتر پنجاه و دو جاده کرج به چالوس واقع شده است.
در قدیم الایام اهالی این روستا به شغل کشاورزی و دامداری مشغول بودند و عمده محصولات کشاورزی آنها جهت رفع نیاز خانواده نظیر کاشت گندم و حبوبات بوده است، تا اینکه حدودا از سال هزار و سیصد و سی به دلیل علاقه مندی مردم و شرایط آب و هوایی مناسب این روستا و از سویی نیاز بازار گل تهران به گل‌های شاخه بریده نظیر گلایول ،روستای گرماب به عنوان قطب اصلی کاشت گل در جاده چالوس مورد توجه قرار گرفت.
همکاری و تشویق مرحوم حاج ناصر فرازیان که برادر همسر مرحوم حاج لولاگرواقف مسجد و بیمارستان لولاگر درخیابان خوش تهران می‌باشد و در این روستا منزل داشتند نقش مهمی در ایجاد و توسعه گل کاری در این روستا داشته است.
در گذشته فقط گل گلایول دراین منطقه کاشت می‌شد ولی امروزه بیشتر گلهای سرما دوست نظیر پائونیا ، مارگریت ، صدفی ، نرگس ، لیلیوم و لاله در این منطقه تولید و به بازار تهران عرضه می‌شود.
باغ لاله‌ها نیز به عنوان نمادی از توانمندی و علاقه مندی مردم روستای گرماب به گل و طبیعت از سال هزار و سیصد و شصت توسط مرحوم الهیار غلامی در ...مشاهده کامل متن این روستا ساخته شد.
این گل که بومی مناطق سردسیر فلات ایران مخصوصا ایران، افغانستان و ترکیه می‌باشد در دو نوع خودرو و پرورشی رشد می‌کند.
نام این گل ، از واژه سنسکریت لعل، به معنی سرخ گرفته شده است و تا پیش از قرن شانزده میلادی که آن را از طریق دولت عثمانی به اتریش و سپس به هلند بردند اروپائیان هیچ شناختی از این گل نداشتند.
براساس این قضیه می‌توان گفت که لاله‌های فلات ایران، مادر تمام لاله‌ها جهان می‌باشد حتی انهایی که درهلند پرورش یافته و تبدیل به نماد این کشورشده است که یکی از بزرگترین منابع صادراتی این کشور نیز به شمار می‌آید.
این گل را در اروپا تولیپ می‌نامند، که شکل تغییر یافته لغت تولبند فارسی و ترکی است که به معنی عمامه می‌باشد و بخاطر شباهتی که این گل به عمامه دارد اینگونه نامیده می‌شود.
نام این گل از هشتصد سال قبل تا کنون درسروده‌های شعرای ایران بیان شده و همچنین نقش این گل روی نقش برجسته‌ها و مهرهای پادشاهان ایرانی از دوره ایلامی تا هخامنشی و ساسانی نیز مشاهده گردیده است.
هم اکنون باغ لاله‌ها با داشتن سی و دو نوع لاله در رنگ‌های مختلف تبدیل به یکی از مراکز جاذبه‌های گردشگری در اطراف تهران و کرج شده است.
این باغ در استان البرز شهرستان کرج و درکیلومتر پنچاه و دو جاده معروف کرج به چالوس در روستای گرماب واقع است. با زدید از این باغ رایگان می‌باشد و هر ساله در این مکان جشنواره لاله هابرگزار می‌شود.
زمان بازدید از این باغ و جشنواره ، معمولا اوایل و اواسط اردیبهشت ماه است که البته سرما یا گرمای زودرس در شروع و اتمام دوره آن تاثیر می‌گذارد.
طبیعت زیبای باغ لاله‌ها را می‌توان با چشم اندازهایی چون کوه‌های البرز، رودخانه کرج و پوشش گیاهی منحصر به فرد چالوس از جاذبه‌های گردشگری کشور نام برد که مشتاقان و گردشگران ایرانی و خارجی بیشماری را به سوی خود می‌کشاند.
از جمله گل‌های لاله ای که در این باغ پرورش داده می‌شود می‌توان به انواع متنوعی از جمله : ستاره ای، حاشیه دار، پرگلبرگ، جامی، فنجانی و قدحی که در رنگ‌های زرد، قرمز، نارنجی،ارغوانی و صورتی می‌باشند ، اشاره نمود.
منابع :
http://abadgaran-iran.com/
http://mehdiht.blogfa.com/cat-12.aspx
http://danakhabar.com/
http://mahzar.loxblog.com/page.php?p=454
کاخ سلیمانیه

کاخ سلیمانیه

کاخ سلیمانیه مربوط به دوره قاجار بوده و امروزه در محوطه دانشکده کشاورزی کرج واقع شده است. این اثر در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۲۷ با شمارهٔ ثبت ۳۷۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.این بنا در دوره فتحعلی شاه قاجار و به دستور وی برای اقامت تابستانی در باغ بزرگی که هم اکنون دانشکده ک...

اطلاعات | نقشه
سد کرج ( سد امیرکبیر )

سد کرج ( سد ام...

سد امیرکبیر که سد کرج هم نامیده می‌شود، در شمال شهر کرج و در ۲۵ کیلومتری جادهٔ کرج به چالوس قرار دارد. آبهای خروشان رودخانه کرج با ترنمی دلنشین در پای سلسله کوههای پیر البرز و در پشت بلندای دیوارهای سد امیرکبیر، دریاچه ای باشکوه و خیره کننده پدید آورده که هر از گاهی قایقی روی سطح درخشا...

اطلاعات | نقشه
جاده چالوس

جاده چالوس

جاده 59، معروف به جاده چالوس یکی از مهمترین جاده‌ها برای مردم تهران و کرج است که از میان شهر کرج در استان البرز شروع و به شهر چالوس در کرانه دریای خزر وصل می‌شود. برخی این جاده را یکی از زیباترین جاده‌های جهان می‌دانند. زیبایی‌های ناشناخته با طبیعتی حیرت انگیز، وجود رودخانه‌های آب شی...

اطلاعات | نقشه
آبشار خور

آبشار خور

واژه خور مخفف خورشید است ، روستای خور با داشتن ارتفاع 2800 متری در دامنه غربی قله گندم چال که دارای 3600 متر ارتفاع از سطح دریا در شمال غرب تهران و یکی از مناطق مرتفع البرز مرکزی می‌باشد و دارای طبیعت منحصر به فرد از نظر منطقه ای است که در تابستان دارای هوای خنک و عاری از رطوبت است و م...

اطلاعات | نقشه
رودخانه شور ( ابهر رود )

رودخانه شور ( ...

رودخانه شور که با نام‌های ابهر رود یا به گفته بومیان شورکات نیز خوانده می‌شود، رودخانه‌ای است فصلی که در شمال اشتهارد و از غرب به شرق جریان دارد و تنها رودخانه ناحیه اشتهارد است. این رود از استان زنجان، کوه قره‌داغ سرچشمه مى‌گیرد و پس از مشروب کردن دشتهای ابهر، قزوین، شمال بخش اشتهار...

اطلاعات | نقشه
پل شاه عباسی کرج

پل شاه عباسی ک...

پل شاه عباسی کرج که با نام پل سلیمانیه و پل دختر هم شناخته می‌شود از سازه‌های دوره صفویه است که بر روی رودخانه کرج ساخته شده است. این پل بر بقایای پلی کهن‌تر منسوب به دوره سلجوقی ایجاد شده است و بازسازی آن در دوره صفوی به این سازه نمای پل‌های دوره صفوی را داده است. این اثر که با نام...

اطلاعات | نقشه
کاروانسرای شاه عباسی کرج

کاروانسرای شاه...

این کاروانسرا متعلق به دوران صفویه بوده و بین سال‌های ۱۰۷۸ تا ۱۱۰۹ در زمان شاه سلیمان صفوی ساخته شده‌است و یکی از ارزشمندترین آثار دوره صفویه بوده که در شاهراه ابریشم قرار داشته است. این بنا دارای معماری اسلامی - ایرانی می‌باشد و در بخش مرکزی شهرستان کرج در استان البرز و در سمت جنوب ش...

اطلاعات | نقشه
روستای ارنگه

روستای ارنگه

روستایی زیبا و خوش آب و هواوبا تاریخی کهن در 18 کیلومتری شهرستان کرج قرار دارد. ارنگه دارای باغات بسیاری میباشد که از مهمترین میوه‌های آن به سیب قرمز ، گیلاس ،گردو ،گلابی،توت میتوان اشاره کرد. ارنگه شامل روستاهای: گوراب، ابهرک، سیجان، سرزیارت جی .چاران وخور می‌باشد که به مجموعه آنها ا...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
گویش محلی مردم البرز

گویش محلی مردم...

استان البرز به دلیل مهاجرت بالای خود همواره زادگاه انواع اقوام بوده و نقطه قوت آن ترکیب قومیتی است. در طول سالیان گذشته اقوام مختلفی به این استان مهاجرت کرده‌اند که هر کدام به زبان یا لهجه خود صحبت می‌کنند، از اقوام ساکن در استان می‌توان به قوم‌های لر، کرد، گیلک، یزدی، ترک، مازندرانی ...

اطلاعات
بازی محلی آب اومد، کدوم آب

بازی محلی آب ا...

آب اومد، کدوم آب این بازى در واقع ترانه‌اى است که بین استاد و شاگرد یا شاگردان رد و بدل مى‌شود. ترانه پایان مشخصى ندارد و مى‌تواند برحسب استعداد استاد و حوصله ٔ شاگردان ادامه یابد. ترانه این‌گونه آغاز مى‌شود : آهای آهای آب اومد کدوم آب؟ آبی که تش خاموش کرد. کدوم تش؟ ...

اطلاعات
بازی‌های محلی الک دولک

بازی‌های محلی ...

بازی‌های محلی الک دولک نوع بازی : دست جمعی تعداد بازیکنان :حداقل در هردسته 10 نفر سن بازیکنان : 12 تا17 سال وسایل بازی: دوتا آجریا سنگ، یک قطعه چوب به طول 10سانتی متر به نام الک ویک قطعه چوب به طول یک متربه نام دولک محل بازی: فضای باز، زمین صاف وهموار هدف بازی: رشد مهارتهای حرکتی،...

اطلاعات
بازی محلی لی لی

بازی محلی لی ل...

ابتدا زمین مستطیل هموارى را انتخاب و آن را به شش خانه ٔ مساوى تقسیم مى‌کنند. از اولین خانه ٔ دست راست شماره‌گذارى مى‌کنند به طورى‌که خانه ە اى ۱ و ۶ ، ۲ و ۵ ، ۳ و ۴ در کنار هم قرار مى‌گیرند. در بیرون دایره با فاصله ٔ دلخواه نیم‌دایره‌اى مى‌کشند و آنجا را نقطه ٔ شروع بازى مى‌دانند. قبل...

اطلاعات

از روستای گرماب تا بازار گل تهران

روستای گرماب در کیلومتر پنجاه و دو جاده کرج به چالوس واقع شده است. در قدیم الایام اهالی این روستا به شغل کشاورزی و دامداری مشغول بودند و عمده محصولات کشاورزی آن‌ها جهت رفع نیاز خانواده نظیر کاشت گندم و حبوبات بوده است، تا اینکه حدودا از سال هزار و سیصد و سی به دلیل علاقه‌مندی مردم و شرایط آب و هوایی مناسب این روستا و از سویی نیاز بازار گل تهران به گل‌های شاخه بریده نظیر گلایول، روستای گرماب به عنوان قطب اصلی کاشت گل در جاده چالوس مورد توجه قرار گرفت.
در گذشته، فقط گل گلایول دراین منطقه کاشت می‌شد ولی امروزه بیشتر گلهای سرما دوست نظیر پائونیا، مارگریت، صدفی، نرگس، لیلیوم و لاله در این منطقه تولید و به بازار تهران عرضه می‌شود.
زمان بازدید از این باغ و جشنواره، معمولا اوایل و اواسط اردیبهشت ماه است که البته سرما یا گرمای زودرس در شروع و اتمام دوره آن تأثیر می‌گذارد.
طبیعت زیبای باغ لاله‌ها را می‌توان با چشم اندازهایی چون کوه‌های البرز، رودخانه کرج و پوشش گیاهی منحصر به فرد چالوس از جاذبه‌های گردشگری کشور نام برد که مشتاقان و گردشگران ایرانی و خارجی بیشماری را به سوی خود می‌کشاند.
از جمله گل‌های لاله‌ای که در این باغ پرورش داده می‌شود، می‌توان به انواع متنوعی از جمله: ستاره‌ای، حاشیه دار، پرگلبرگ، جامی، فنجانی و قدحی که در رنگ‌های زرد، قرمز، نارنجی، ارغوانی و صورتی هستند، اشاره نمود.
... ادامه مطلب
از روستای گرماب تا بازار گل تهران

روستای گرماب

طبیعت زیبای باغ گل‌ها با چشم اندازهایی چون کوه‌های البرز، رودخانه کرج و پوشش گیاهی منحصر به فرد چالوس را در سفری بی نظیر به روستای گرماب خواهید دید .
روستای گرماب حدودا از سال هزار و سیصد و سی به عنوان قطب اصلی کاشت گل در جاده چالوس علاوه بر تامین بازار گل تهران یکی از جاذبه‌های گردشگری ایران نیز ... ادامه مطلب
روستای گرماب

باغ لاله‌های گچسر

مجموعه باغ لاله‌های گچسر در کیلومتر 52 جاده چالوس وا قع د ر روستای گرماب است. به منظور آشنایی بیشتر مردم به چگونگی تکثیر و تولید گل لاله در ایران شرکت مهد لاله‌ها اولین باغ لاله را در سال1360 در منطقه گچسر بنا نهاد که در حال حاضر در این باغ بالغ بر 30 واریته گل لاله ویک ملیون پیاز لاله تولید و تکثیر می‌شود.
گل لاله هایی که در این باغ وجود دارد شامل انواع متنوعی از جمله ستاره ای، حاشیه دار، پرگلبرگ، جامی، فنجانی و قدحی در رنگ‌های زرد، قرمز، نارنجی،ارغوانی و صورتی است.
زمان بازدید از این باغ و جشنواره گل لاله، معمولا اوایل و اواسط اردیبهشت ماه است که البته سرما یا گرمای زودرس در شروع و اتمام دوره آن تاثیر می‌گذارد.
بازدید از این باغ رایگان بوده و محدودیت خاصی از نظر رسیدن به مقصد ندارد، هر بازدید کننده علاقمندی می‌تواند از زیبایی‌های این باغ که در محیطی در دسترس قرار دارد لذت ببرد. ... ادامه مطلب
باغ لاله‌های گچسر

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب