توضیحات

ویرایش
در ۱۷کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب و ۳ کیلومتری شرق روستای بدرلو ، " تالاب چملی " قرار دارد.
بر روی این تالاب ، یکی از شگفتی‌های ایران و جهان به نام چمن متحرک چملی وجود دارد. " چملی " در زبان محلی منطقه ، به معنای " جزیره ای از چمن بر روی برکه " می‌باشد.
چمن متحرک ، از قطعه بزرگی " نی " با ریشه‌های به هم پیوسته و چسبیده و بدون ارتباط با زمین بر روی آب شناور مانده ، تشکیل شده است. این چمن دارای پوشش گیاهی کاملا مطلوب و مناسب است که به صورت معلق و شناور بر روی این برکه قرار دارد و در سرمای هوای فصل زمستان هم سرسبزی خود را از دست نمی‌دهد.
گذشته از چمن متحرک این تالاب که منظره ای بسیار زیبا دارد ، تالاب چملی با مساحت یک هکتاری خود همراه با نیزار اطرافش ، نمایی بسیار زیبا را دارا می‌باشد.
جالب است که بدانید عمق این برکه هنوز مشخص نشده است اما براساس سنجش اولیه 8 تا 15 متر تخمین زده می‌شود. آب این تالاب پرُ رمز و راز با جوشیدن از عمق تالاب تأمین می‌گردد.
درست است که آب چند چشمه کوچک اطراف ، به این تالاب سرازیر می‌شود ، اما امکان ندارد که این مقدار زیاد آب تالاب چملی ، از این چشمه‌های کوچک ...مشاهده کامل متن تأمین شود و مطمئناٌ چشمه ای در عمق این تالاب جوشش دارد.
از جمله موجودات و حیوانات این تالاب نیز می‌توان به ماهی و مرغابی‌های وحشی اشاره کرد.
چملی از از سطح دریا حدود 2340 متر ارتفاع دارد. این تالاب به شکل بیضی در ابعاد نسبی۱۰۰ متر در ۵۰ مترمی باشد و در داخل دره سرسبز و درختان چنار و بید و نیزار ، خود نمایی می‌کند.
همچنین ساحل کناری دریاچه حدوداً 5/1 متر و در بعضی جاها حدوداً 7 الی 8 متر فاصله دارد که محل شنای بازدیدکنندگان می‌باشد.
گفتنی است بر اساس بررسی‌های به دست آمده این منطقه ، تالاب چملی آذربایجان غربی متعلق به دور سوم زمین شناسی است .
منبع :
http://www.delgarm.com
http://www.naghdonline.ir
http://www.iranview.com

[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب