توضیحات

ویرایش
جزیره لارک حدود هفت و نیم کیلومـتر مربـع مسـاحت دارد ودر فاصـله سی و سه کیلومتری بندر عباس و یازده کیلومتری شهر بندری قشم واقع شده است .
این جزیره از نظر تقسیمات سیاسی استان جزو بخش مرکزی شهرستان قشم و یکی از دهستان‌های این بخش محسوب می‌شود.
جزیره لارک از کوه‌های آتشفشانی که اکثراً مخروطی شکل می‌باشند تشکیل شده است . بلندترین نقطه این جزیره صد و سی و هشت متر از سطح دریا ارتفاع دارد و بزرگترین قطر جزیره حدود هشت کیلومتر می‌باشد .
سطح جزیره هرمز را طبقات سازند‌های رسوبی و آتشفشانی تشکیل داده است و طبقات نمکی نیز به صورت تپه‌هایی، قسمت اعظم جزیره را پوشانده‌‌اند و اکثراً از جنس نمک طعام می‌باشند.
به دلیل بارش‌های اندک جوی و نمکی بودن خاک و شور بودن آب، هیچ نوع مرتع و گیاه در جزیره وجود ندارد .
آب و هوای لارک گرم و مرطوب و شرجی است . در این جزیره اثری از کشاورزی مشاهده نمی‌شود ولی از نظر پرورش دام بر اساس آمار سال هزار و سیصد و پانزده از حدود هزار رأس گوسفند و بز نگهداری می‌شود.
جزیره لارک از نظر پوشش گیاهی فقیر و دارای درختچه ...مشاهده کامل متن هایی از گونه‌های گرمسیری به نام اکهور و کرت می‌باشد .
اکثر اهالی این جزیره به صیادی و غواضی مشغولند .صید در این جزیره از اول مهر ماه شروع شده و در سال حدود هشتصد تن ماهی در این جزیره صید می‌شود.
از انواع ماهی هایی که در این جزیره صید می‌شوند می‌توان به : هامور ، سرخو ، سنگسر ، مقوا و میش ماهی اشاره کرد .
در این جزیره معادنی همچون : خاک سرخ در دوازده کیلومتری جنوب باختری اسکله ، سنگ آهن ، نمک ، گوگرد و سنگ سفید نیز ساخته شده است .
استخراج و صدور خاک سرخ جزیرۀ هرمز نیز یکی از مهم‌ترین منابع درآمد اهالی است. نمک آبی و سنگ لاشه از دیگر معادن این جزیره است .
جمعیت این جزیره بر اساس آمار سال هزار و سیصد و شصت و شش حدود چهارصد و بیست و هشت نفر بوده است .
در قسمتهای شمالی و در نزدیکی سواحل لارک خانه‌های مسکونی همراه با چندین خیابان و جاده شوسه به هم پیوسته اند که دو روستای لارک کوهی و لارک شهری را تشکیل می‌دهند .
آب آشامیدنی اهالی این جزیره بیشتر از طریق بندرعباس حمل می‌شود و همچنین آب برکه‌ها و چاه نسبت به میزان بارندگی هر سال مورد مصرف قرار می‌گیرد .
این جزیره درزمان پادشاهی شاه عباس همزمان با تصرف سایر جزایر تنگه هرمز تحت تسلط دولت ایران درآمد .
از نظر زمین شناسی این جزیره از تنوع زیادی برخوردار است . جزیره لارک گنبد نمکی است که در اواخر دوران سوم میشان را چین داده است و نشانه هایی از حضور خود به صورت قطعات و واریزه‌های گنبد در رسوبات سازند میشان به جای گذاشته است که مشخص می‌کند گنبد در زمان رسوبگذاری سازند میشان ، رخنمون داشته است .
شیبدار نمودن سازند میشان و آغاجاری از حاشیه جزیره ، ملایم و به سمت گنبد تندتر شده و گاه برگشته می‌نماید . رسوبات حواشی گنبد دارای چینه بندی متقاطع با زاویه بیش از 30 درجه گواه بر رسوب ماسه‌های ساحلی و تاثیر عمده باد شمال در رسوبگذاری این نوع رسوبات است .
گنبد نمکی جزیره لارک از جمله متنوع‌ترین گنبدهای جنوب کشور بوده و از ردیف H1 تا H4 سازند هرمز را به طور کامل دارا می‌باشد .
در اغلب جاهای این گنبد ردیف کامل ذکر شده حفظ شده است ونفوذ‌های ماگمایی در جای جای آن باعث ایجاد دگرگونی در ردیف‌های نمکی ، ماسه سنگ‌های خاکستری و مارنی گردیده است .
در قرن هجدهم ناحیه تنگه هرمز و جزایر آن بیشتر مورد توجه اعراب عمان و مسقط بخصوص اعراب جواسم بود . این توجه بیشتر در مورد جزایر تنگه هرمز و به ویژه جزایر لارک ، هنگام ، هرمز و .... بود، و به دلیل نزدیکی آنها به عمان و همچنین به مناسبت واقع بودن آنها در مدخل تنگه هرمز اهمیت بسیاری داشت و چون بندرعباس هم در همین ناحیه واقع شده بود در دست داشتن آن برای حفظ تنگه هرمز لازم بود .
جزیره لارک از قرن شانزدهم به بعد، مدتی در تصرف هلندیها و پرتغالیها و انگلیسیها بوده و تاسیسات قلاع نظامی با تجهیزات توپ و برج‌های دیده بانی هنوز در جزیره لارک به چشم می‌خورد که حاکی از اهمیت این جزیره درگذشته می‌باشد .
منابع:
http://www.persiangulf.tv/
http://www.geshmesland.blogfa.com/
fa.wikipedia.org
جنگل حرا

جنگل حرا

در حوالی جزیره قشم، بندرپل، جزیره هرمز و بندرخمیر مجموعه‌ای از درختان سر سبز حرا به چشم می‌خورد که با آبراهه‌هایش با پرندگان زیبا و طبیعت بکر وحشی اش از منابع توریستی و دیدنی استان می‌باشد . و هر ساله افراد زیادی را برای تماشا به سوی خود جلب می‌کند . این جنگل‌ها یکی از نقاط دیدنی استا...

اطلاعات | نقشه
دره ستارها قشم

دره ستارها قشم

دره ستاره‌ها با قدمت حدود 2 میلیون سال،که بر اثر فرسایش خاک، سنگ و ماسه ناشى از باد و باران و رگبارها به وجود آمده است، شاهکار کم نظیر طبیعت در جزیره زیباى قشم است. قدمت دره ستاره‌ها مربوط به دوره زمین شناسى سنوزوئیک (حدود 2 میلیون سال) است. ضلع شمالى جزیره قشم در نزدیکى روستاى برکه ...

اطلاعات | نقشه
قلعه پرتغالی‌ها قشم

قلعه پرتغالی‌ه...

قلعه پرتغالی‌ها در ضلع شمالی جزیره قشم و در ساحل دریای خلیج فارس قرار دارد. این قلعه در سال 1507 میلادی به فرمان " آلفونسو آلبرکرک " دریانورد پرتغالی در جزیره قشم احداث شد. آلبوکرک، جزایر دهانه خلیج فارس را تصرف کرده و از این طریق بر راه بازرگانی دریایی بین هند و اروپا تسلط یافت، چیرگی...

اطلاعات | نقشه
تپه کولغان قشم

تپه کولغان قشم

تپه کولغان قشم واقع بر فراز دره کولغان در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. کولغ در زبان محلى به معنى چاله است که در زمین مى‌کنند و در آن هیزم آتش مى‌کنند و زغال به دست مى‌آوردند. این نام به چاله‌هاى سنگى دست‌کنده که براى جمع‌آورى و حفاظت آب...

اطلاعات
آب انبار بی بی

آب انبار بی بی

آب انبار یا برکه بی بی که اولین آب انبار شهر قشم به شمار می‌رود این آب انبار که از آثار تاریخی و دیدنی قشم به شمار می‌رود،معماری جالب توجهی دارد و داخل آن نیز مخزن بزرگی جهت تمیز نگه داشتن آب وجود دارد. آب انبار بی بی در سال ۱۲۰۲ ه.ق توسط زنی نیکوکار به نام صوغیه که همسر شیخ عبدالله ح...

اطلاعات
غار  خربس

غار خربس

یک رشته‌کوه طولانى در پانزده کیلومترى شهر قشم، در مسیر راهى که به منطقهٔ باستانى خربز یا خربس و سپس به بندر سوزا منتهى مى‌شود، وجود دارد که در دل آن معمارى صخره‌اى شگفتى قرار دارد. ورود به این فضاى صخره‌اى از طریق روزنه‌هاى غار مانندى ممکن است که تعداد آن‌ها به نُه روزن در سه ردیف مى‌ر...

اطلاعات | نقشه
تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه

در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم مکانی بسیار دیدنی به نام تنگه یا دره چاهکو قراردارد که از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. تنگه چاهکوه،پدیده ای شگفت از فرسایش سنگ‌های رسوبی زمین،در جزیره قشم واقع شده که کمتر معرفی شده و به همین دلیل کمتر مورد بازدید گردشگران قرار گرفته است....

اطلاعات | نقشه
خاک سرخ هرمز ( گلک )

خاک سرخ هرمز (...

جزیزه زیبای هرمز که بر اساس تحقیقات انجام شده طی میلیون‌ها سال از دریا خارج شده و به صورت کنونی در آمده است.در ورودی خلیج فارس در ۸ کیلومتری بندرعباس قرار دارد.و جزو شهرستان قشم بشمار می‌رود. در مسیر دریایی قشم به جزیره هرمز کوه هایی به رنگ زرد، سفید و قرمز دیده می‌شود. در میان این ک...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری

سواحل آبی رنگ و شگفت انگیز در جزایر خلیج فارس

این دریای شگفت‌انگیز مانند آینه‌ای است که تصویر آسمان پرستاره را منعکس می‌کند. موجودات شب‌تابی که در آب وجود دارند و در دل شب چون ستاره می‌درخشند، گونه‌ای از میکروب‌های دریایی هستند که فیتوپلانکتون نام دارند.
شبیه منظره‌ی شگفت‌انگیز ساحل چشمک‌زن این دریا را فقط در فیلم‌های تخیلی می‌توانید ببینید. ... ادامه مطلب
سواحل آبی رنگ و شگفت انگیز در جزایر خلیج فارس

ساحل فسفری جزیره لارک

در نشریه National Geographic، هر روز عکسی بعنوان عکس روز از سرتاسر دنیا انتخاب می‌شود که می‌تواند با مضمونی کلاسیک، عجیب و همچنین دارای داستانی برای گفتن باشد. امسال این نشریه از روی تعداد لایک‌ها و نظرات افراد در شبکه‌های اجتماعی، عکس‌هایی که بیشترین طرفدار را در این شبکه‌ها داشتند، انتخاب می‌کرد.
یکی ... ادامه مطلب
ساحل فسفری جزیره لارک

پیشنهاد سفر نوروزی ، جزیره زیبای لارک

نام لارک را کمتر شنیده‌ایم و به تنهایی هم مقصد سفر نبوده است، اما می‌توان آن را به عنوان یک پیشنهاد در کنار سفر به جزایر قشم یا هنگام در انتخاب‌های سفر نوروزی خود گنجاند. این جزیره سواحل شنی و مرجانی زیبایی دارد و سفر به این جزیره می‌تواند تجربه‌ای نو و متفاوت باشد.
لارک که بیشتر و پیش‌تر یک جزیره ... ادامه مطلب
پیشنهاد سفر نوروزی ، جزیره زیبای لارک

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب