توضیحات

ویرایش
روستای "گرسماسر" از توابع بخش مرکزی شهرستان رامسر می‌باشد که در چهل کیلومتری جنوب غربی این شهر واقع شده است . این روستا، از شمال و جنوب به رشته‌کوه البرز، از شرق به روستای بزشی محله و از غرب به روستای رستم‏سر منتهی می‌شود.
گرسماسرحدود دو هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد و تحت تأثیر اقلیم کوهستانی، زمستان‏هایی نسبتاً سرد و تابستان‏های معتدل دارد. میانگین بارندگی سالانه آن نهصد و هشتاد و سه میلی‏متر گزارش شده است.
روستای گرسماسر یکی از زیباترین نقاط رامسر و در حقیقت یکی از شاهکارهای جهان هستی می‌باشد . هوای آن در فصل تابستان بسیار خنک و گاهی سرد است. دشت‌های بسیار زیبا، کوه‌های بلند و چشمه سار‌های بسیار خنک، این ییلاق را از دیگر روستا‌ها متمایز کرده است .
دزکول نیز در این ییلاق قرار دارد که بسیار زیبا و بلند است. از روی این کوه تمام نقاط رامسر و تنکابن را در زیر پای خود مشاهده می‌کنید . گردشگاه‌های این ییلاق، رستم سر، تله بن، راه کنار، ...مشاهده کامل متن مسجد آبجی, دزکول, فولاد چشمه و... می‌باشند که هر یک زیبایی خاصی دارند.
برای رفتن به این روستا بایداز جاده تنکابن به رامسر وارد جاده هریس شوید و به طرف کوه‌های سر به فلک کشیده، حدود یک ونیم تا دو ساعت حرکت کنید.از آنجا تا گحدود پنجاه و پنج کیلومتر تا گرسماسرراه است و مسیر از جنگل زیبا و بکر دال خانی می‌گذرد.
نام این روستا، از قلعه "گرزمان سر" گرفته شده است که به معنی مکانی در بالای بهشت می‌باشد و قلعه‌ای هم به همین نام در این روستا وجود دارد و بقایای این قلعه در اطراف روستا به جا مانده است .
گرزمان سر به معنی مکانی در بالای بهشت است که از موقعیت طبیعی محل استقرار این قلعه برداشت‌شده و گرزمان سر به مرور زمان، به گرسماسر تغییر یافته است. به احتمال زیاد، این قلعه از آثار تاریخی دوره حسن صباح می‌باشد .
قدمت این روستا به حدود هزار سال می‌رسد ،" رابینو " نیز، در سفرنامه خود، از این قلعه باستانی و روستای گرسماسر یاد کرده است.
بر اساس آمار در سال هزار و سیصد و هشتاد و پنج جمعیت روستای گرسماسر دو هزار نفر گزارش شده است. اکثر اهالی این روستا به فعالیت‏های زراعی، باغ داری، دام داری و صنایع‌دستی مشغول می‌باشند.
محصولات عمده زراعی گرسماسر گندم، جو، سیب‌زمینی و سبزیجات است و همچنین از محصولات باغی این روستا هم می‌توان : گردو، سیب و فندق را نام برد.
گیاه دارویی گل گاوزبان در مراتع اطراف روستا به وفور یافت می‏ شود و از منابع درآمد مردم روستا به شمار می‌آید. به دلیل وجود مراتع غنی، دامداری هم در روستای گرسماسر رونق دارد و عمده دام آن، گوسفند می‌باشد.
پرورش زنبور عسل و طیور خانگی در این روستا رواج دارد.
زنان روستا، در کنار فعالیت‏های کشاورزی به تولید انواع صنایع‌دستی مانند چادر شب، نمد، جاجیم، سبدهای چوبی، چوخا، شولا، کوشیر، سفره، زنبیل، ظروف چوبی مثل لاک و کوزه‏گری نیز مشغول هستند .
این روستا کوهپایه ای بود و بافتی مسکونی پراکنده دارد و در شیبی ملایم قرار گرفته است. کوچه‌های پیچ در پیچ روستا و خانه‏‌های قدیمی آن با سقف‌های شیروانی و دیوارهای گل‌اندود، جلوۀ زیبایی از معماری سنتی و ساده روستا را به نمایش می‏ گذارند.
خانه‏‌های قدیمی این روستا، بر اساس نوع معیشت و فعالیت خانوارهای کشاورز، دام دار ساخته‌شده‌اند، ولی خانه‌های جدید، بیشتر به صورت ویلایی می‌باشد که صاحبان آن‏‌ها معمولاً در تعطیلات تابستان و ایام فراغت به روستا مسافرت و در آن اقامت می‏ کنند.
مصالح به‌کاررفته در بناهای قدیمی غالباً گل، سنگ، خشت و چوب بوده ، ولی در خانه‏‌های جدید از آجر، سیمان، سنگ تزئینی، گچ و آهن استفاده شده است.
دسترسی به این روستا از رامسر با جاده‌ای مناسب امکان‌پذیر است. از میدان اصلی رامسر، میدان سیمرغ یا شهید خلعتبری که به سمت هریس حرکت کنید، بعد از هفت کیلومتر به دو راهی می‌رسید که با نصب تابلویی مسیر رسیدن به گرسماسر را مشخص کرده است.
از آنجا تا گرسماسر پنجاه و پنج کیلومتر راه است و مسیر از جنگل زیبا و بکر دال خانی می‌گذرد.
از مکان‌های دیدنی این روستا می‌توان به : کوه سماموس ، آب معدنی سرد چشمه امیرخانی ، قلعه گرزمان سر و بقعه امام‌زاده رستم اشاره کرد .
منابع :
http://websavar.ir/
alamehasti.tebyan.net
http://www.telecabinramsar.com/
http://puzkhand.blogsky.com/
چشمه‌های آب گرم رامسر

چشمه‌های آب گر...

این چشمه‌‌ها چندین رشته را تشکیل مى‌دهند و به چشمه‌هاى گوگردى گازدار معروف هستند. این چشمه‌ها در نقاطى مانند جواهرده ، کتالم ، سادات محله و خود شهر رامسر قرار دارند. در حال حاضر از بیشتر این چشمه‌ها به صورتى ابتدایى ، به طور عمومى و یا خصوصى استفاده مى‌شود ، ولى مجموعهٔ هتل‌هاى رامسر ...

اطلاعات | نقشه
روستای جواهرده

روستای جواهرده

جواهرده رامسر مقصد بسیاری از گردشگران شمال کشور است. این روستا دارای طبیعتی مثال زدنی و آب و هوایی بی نظیر است. با وجود حجم بالای گردشگر در جواهرده، مردم این روستا همچنان سنت‌های بومی و محلی خود را حفظ کرده اند. روستای جواهرده از توابع بخش مرکزی شهرستان رامسر در 25 کیلومتری جنوب غربی ر...

اطلاعات | نقشه
قلعه مارکوه

قلعه مارکوه

قلعه مارکوه در جاده بین رامسر - تنکابن و در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد و از بناهای دوره اسلامی به حساب می‌آید. این قلعه بی نظیر به دلیل ارتفاع و چشم انداز بی مانندی که به دریای خزر دارد، مزارع برنج، مرکبات و باغ‌های چای ، اشراف به تپه‌ها و ارتفاعات سرسبز البرز و روستاهای اطرا...

اطلاعات | نقشه
آبشار سیاسرت

آبشار سیاسرت

آبشار سیاسرت( سیاسورت )در 35 کیلومتری جنوب شهر رامسر در کنار جاده منتهی به منطقه جنت رودبار و سیصد متر پایین‌تر از جاده اصلی قرار دارد. جنت رودبار دهستانی بسیار زیبا و جذاب از توابع بخش مرکزی شهرستان رامسر در استان مازندران است و یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری رامسر محسوب می‌شود. یک...

اطلاعات | نقشه
جنت رودبار

جنت رودبار

جنت رودبار دهستانی بسیار زیبا از توابع بخش مرکزی شهرستان رامسر در استان مازندران است و یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری رامسر محسوب می‌شود. ییلاق‌های دهستان جنت رودبار مانند اکراسر، چاک، چرته، نمکدره، ایزکی و جیررود مناطقی بسیار زیبا و آب و هوای دلنشینی دارند. این منطقه آبشار‌های بسیار ...

اطلاعات | نقشه
جنگل دالخانی

جنگل دالخانی

دالخانی نام روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رامسر است و در 30 کیلومتری جنوب شرقی رامسر و در دهستان چهل‌شهید قرار دارد. نزدیک بودن جنگل‌های 600هزار متر مربعی رامسر به آن، باعث شده این جنگل‌ها به نام دالخانی شناخته شوند. جنگل دالخانی در مسیر رامسر به تنکابن قرار دارد و برای رسیدن به ...

اطلاعات | نقشه
سد مجیران

سد مجیران

این سد اولین سد مخزنی کشور از نوع خاکی با هسته ای آسفالتی می‌باشد که عملیات اجرایی آن در اسفند ماه سال هزار و سیصد و هشتاد و دو به پایان رسید . این سد پس از گذراندن برنامه زمان‌بندی سه‌ساله برای آبگیری با وجود بارندگی‌هایی که در غرب استان اتفاق افتاد به طور کامل آبگیری شد و هم‌اکنون سر...

اطلاعات | نقشه
تله کابین رامسر

تله کابین رامس...

این تله کابین در پنج کیومتری غرب رامسر و فاصله ده دقیقه ای از رامسر به سمت چابکسر واقع شده است که از مبدا ساحل تا فراز کوه ایلمیلی ادامه دارد و دارای محیطی هیجان انگیز می‌باشد که با توجه به وجود پیست کارتینگ ، مراکز خرید ، کافی شاپ و مراکز تفریحی، محیطی مفرح را برای بازدید کنندگان فراهم...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
جشنواره بهارنارنج

جشنواره بهارنا...

رامسر را عروس شهرهای ایران لقب داده‌اند و این شهر مرکز شهرستان رامسر است. شهرستان توریستی رامسر در دامنه‌های جنگل و کرانه‌های دریای مازندران در فضایی رویایی و سرسبز واقع شده و از قدیمی‌ترین و زیباترین نواحی شمال کشور و استان مازندران به شمار می‌رود. رامسر تلاقی زیبایی هاست ودر مرکز ثق...

اطلاعات
گل گاوزبان

گل گاوزبان

گاوزبان گیاهی است علفی و یکساله که ارتفاع ساقه آن تا ۶۰ سانتیمتر می‌رسد ساقه آن شیاردار و خاردار می‌باشد. برگ‌های این گیاه ساده و پوشیده از تارهای خشن است. گلهای آن به رنگ آبی، سفید و بنفش می‌باشد. معروف‌ترین اسم محلی این گیاه گل گاو زبان است. از نام‌های معروف دیگر محلی می‌توان از نا...

اطلاعات
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب