توضیحات

ویرایش
هوراند یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی با مرکزیت هوراند می‌باشد. جمعیت بخش هوراند در سال هزار و سیصد و هشتاد و پنج خورشیدی بالغ بر سه هزار و هشتصد و هفتاد و شش نفر بوده‌است که از این تعداد، هزار و نهصد و چهل و شش نفر مرد و هزار و نهصد و بیست نفر زن بوده‌اند.
کل جمعیت شهرستان هوراند بیست و دو هزار نفر است و به عنوان بیست و یکمین شهرستان استان در مرداد ماه هزار و سیصد و نود و دو معرفی شد هم‌چنین تعداد خانوارهای این شهر، نهصد و هفت خانوار گزارش شده است.
قلعه پشتاب از آثار تاریخی روستای پشتاب، در نزدیکی هوراند می‌باشد.
ارتفاع این شهر از هزار و بیست و چهار متر در بلندترین نقاط شهر تا هشتصد و شصت متر در نقاط پست شهر متغیر است. استان آذربایجان شرقی دارای مساحتی حدود چهارصد و پنجاه هزار کیلومتر مربع می‌باشد که از این میزان صد و هشتاد و هشت هزار هکتار آن پوشیده از جنگل است.
از صد و هشتاد و هشت هزار هکتار جنگل، هصد و شصت و هشت هزار هکتار آن جنگل‌های بکر قره داغ یا ارسباران شامل مناطق اهر ، هوراند، کلیبر و خدآفرین شامل شده است.
همچنین سیزده هکتار از جنگل‌های منطقه قره داغ یا ارسباران در بخش مرکزی ...مشاهده کامل متن اهر و بخش هوراند واقع شده است. منطقه هوراند شامل کوههای بلند و درختان مختلفی می‌باشد که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می‌کند و همچنین زیستگاه جانورانی است که گاهی از نظر تنوع در جهان بی نظیر می‌باشند.
از جمله ، خرس قهوه‌ای، خوک وحشی، روباه، شغال، گرگ، سیاه گوش و.... ،و پرندگانی از قبیل :کبک، کبک چیل، جی جاق، کلاغ نوک قرمز و پرندگان شکاری چون عقاب طلایی، شاهین و ... همچنین از لحظ پوشش گیاهی دارای گونه‌های مختلف گیاهی و درختی منحصر به فرد سرخدار، ممرز، بلوط ، فندق، گردو و سماق و ... می‌باشد.
آب و هوای این منطقه معتدل کوهستانی بوده که در زمستان با یخبندان‌های کوتاه مدت و هوایی خنک و مطلوب و تابستان هایی نسبتاً گرم و نسیم‌های خنک و روح نواز همراه است.
هوراند به دلیل قرار گرفتن در موقعیت خاص جغرافیایی یکی از نقاط بکر و خوشایند برای شکارچیان و صیادان در فصل شکار می‌باشد. برخی از اماکن دیدنی منطقه این شهر را در ادامه برایتان معرفی می‌کنیم :
1-قلعه پشتو:
مطرح‌ترین اثر تاریخی هوراند ، قلعه پشتو یا پشتاب می‌باشد که در بلند‌ترین کوه حد فاصل روستاهای پشتاب و کوجان قرار گرفته است، روستای پشتاب در سمت شرقی قلعه و روستای کوجان در غرب آن واقع شده اند.
پشتاب در دوارده کیلومتری غرب هوراند و پنجاه کیلومتری اهر قرار گفته است. چهار کیلومتر راه این روستا مالرو، چهار کیلومتر جیپ رو و چهار کیلومتر آن شوسه‌است.
پشتاب هفتاد و شش خانوار را شامل می‌شود. این روستا بسیار محروم و عقب مانده‌است و تنها یک مدرسه و مسجد دارد و از امکانات رفاهی در آن خبری نیست.
این بنا در ارتفاع سه هزار متری ساخته شده و قدمت آن به دوره اورارتوها بر می‌گردد و تنها دارای یک ورودی بوده که مسیر آن دارای پله‌های سنگی است.حصارهای آن بسیار بلند و صخره‌ای می‌باشد و دورتا دورش را پرتگاه‌های عمیق در بر گرفته اند.
تنها راه ورودی به قلعه معبری است از سمت شمال با دویست و بیست پله سنگی.
در ساخت دیوارهای قلعه از سنگ‌های لاشه‌ای، ملات گل رس، ساروج و تعدادی آجر استفاده شده‌است. آثارکشف شده از درون قلعه که سفالهای بدون نقش و نگار قدیمی است، نشانگر این است که این قلعه در اوایل تسلط اسلام بر منطقه ارسباران و قره داغ ساخته شده‌است.
ازاین قلعه که شبیه قلعه بابک و شاید همزمان با آن بوده‌است به هنگام نبرد با اعراب حاکم بر منطقه استفاده نظامی می‌شده‌است.
2-روستای کوجان :
روستای کوچان با هوراند دوارده کیلومتر از طریق راه مالرو و جیپ رو فاصله داشته و فاصله آن تا اهر شصت و پنج کیلومتر می‌باشد. روستاهای پشتاب و کوجان در میان دره‌های کوهستانی پوشیده از درختان نیمه جنگلی و میوه‌ای مانند گیلاس، گردو، توت، انجیر و انار بنا شده‌اند.
راه روستاهای کوجان و پشتو یا پشتاب بسیار نامساعد و کوهستانی است و از کنار قهوه خانه‌ی اینجار و از جاده ارتباطی کلیبر، هوراند راه ارتباطی قلعه تاریخی جدا می‌شود.
جاذبه گردشگری این روستا مسیر دسترسی صعب العبور و زیبا و بکر آن و صخره‌های تند و بلندی است که بهشت صخره نوردان می‌تواند باشد.
3-قلعه قهقهه :
در نزدیکی روستای گنجویه و قره آغاجلو ، بر فراز کوهی مرتفع و صخره ای ، قلعه و زندان قهقهه ( کهن دژ ) بنا شده‌است. ارتفاع این قلعه از سطح دریا دو هزار و پانصد متر و دارای دیوارهای بلند طبیعی در میان صخره‌ها می‌باشد.
دور تا دور این قلعه پرتگاه خطرناک و عمودی شکل طبیعی بوده که گویی به دست بشر صخره‌ها پیرایش شده اند. از روستای گنجویه و قره آغاجلو تا دامنة قلعه قهقهه حدود سه کیلومتر راه کوهستانی می‌باشد .
در سمت شمالی این قلعه هفت برج و بارو بنا شده که با دیوارهای بلند و محکم محصور است . راه ورود به قلعه طوری ساخته شده که بیش از یک نفر نمی‌تواند از آن عبور کند .
سه طرف قلعه (جنوب ، شرق و غرب ) با دیوارهای بسیار بلند و صخره ای مشرف بر پرتگاههای طبیعی و خطرناک است . این قلعه درک دوره صفویه محل نگهداری مجرمین سیاسی بوده‌است.
4-جنگل تنباکولو :
جنگل طبیعی تنباکولو در هوراند قرار گرفته و به عنوان یکی از مناطق جنگلی ارزشمند رویشگاه گونه‌های متنوع گیاهی و یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری شهرستان محسوب می‌شود که سالانه پذیرای هزاران گردشگر می‌باشد.
منطقة تاریخی قوبول دره سی
قوبول دره سی، در یک کیلومتری غرب قریه چناب(چینو) از توابع هوراند، پشت کوه سنگی مرتفعی واقع شده‌است . در مقابل آن ، کوه هشت سر قرار دارد که بر اساس روایات مسکن اصلی بابک خرمدین بوده‌است .
تپه تاریخی اژدها داش در این دره قرار دارد . بر بدنه و بالای آن غارهایی وجود دارد که به گفته اهالی هر کدام گنجایش بیش از دو هزار نفر را دارا می‌باشد.
5-تپه باستانی اژدها داش :
در دشت لشگرگاه هوراند تپه بسیار کوچکی به شعاع تقریبی پانزده و ارتفاع حدود پنج متر وجود دارد که در اصطلاح محلی به اژدها داش ( سنگ اژدها ) معروف است .
از این تپه آثاری مختلف از قبیل قطعات سفال و سنگ چخماق مربوط به قرون اولیة هزاره اول قبل از میلاد به دست آمده‌است.
تپه باستانی آغامال تپه سی
در قریه شکرلو در سی کیلومتری شمال غربی هوراند و در کناره‌ی شرقی رود جین سو واقع شده‌است. این تپه به دوره اشکانیان و قرون اولیه اسلام منسوب است.
به دلیل تنوع آب و هوا، حاصلخیزی خاک و وجود سنت‌های کشاورزی در هوراند کشت غلات به صورت آبی و دیمی در کوهپایه‌های آن متداول است. محصول عمده‌ی این بخش، غلات، حبوبات، سیب زمینی، صیفی جات و تولید اقسام میوه‌است.
از میوه‌های درختان جنگلی (گردو،گیلاس،انار،توت)، نیز در سطح نسبتاً وسیعی بهره برداری می‌شود. کار اکثر مردم هوراند، کشاورزی، باغداری و دامپروری می‌باشدو همچنین جوانان و کودکان، به قالیبافی در کارگاه‌ها مشغول می‌باشند.
از صنایع دستی این بخش می‌توان از اقسام بافتنی نظیر: گلیم، جاجیم، قالیچه و قالی نام برد.

منابع :
http://fa.wikipedia.org/
http://www.jananloman.blogfa.com/
http://www.horat.blogfa.com/
http://www.hourand.blogfa.com/
http://www.farsnews.com/
آرامگاه شیخ شهاب‌الدین اهری - موزه ادب و عرفان اهر

آرامگاه شیخ شه...

شیخ شهاب‌الدین اهری از عارفان سدهٔ هفتم هجری است که آرامگاه وی در پارک شیخ شهاب‌الدین شهر اهر قرار گرفته‌است. پیشینهٔ این بنا که با شیوه اسلامی ساخته شده، به دورهٔ شاه عباس یکم صفوی می‌رسد؛ البته بعضی از بخش‌های تاریخی آن به پیش از این دوره و به‌طور عمده به دورهٔ ایلخانان مربوط می‌شو...

اطلاعات | نقشه
بازار اهر

بازار اهر

شهرستان اهر دارای بازار زیبایی است به طوریکه یکی از بهترین بازار‌های آذربایجان بعد از تبریز است . این بازار دارای تزئیناتی است که در بازار‌های شهر‌های دیگر کمتر دیده می‌شود . قسمت عمده آن ۲ طبقه و دارای راسته‌های مستقیم و دارای گنبد‌های تماما آجری است . پوشش سقف بازار به صورت کلمبو می...

اطلاعات | نقشه
آقداش

آقداش

در بالای کوههای جنوبی روستای بالان مرتعی زیبا و سرسبز قرار دارد این مرتع زیبا آقداش یا آغداش (Aqdash) نام دارد. نام دیگر آقداش توپخانه است در جنگهای روس-ایران توپخانه عباس میرزا در این محل مستقر شده بود به گفته اهالی ایل محمد خانلو توسط نیروهای ایل حاج علیلو، به فرماندهی امیر ارشد، د...

اطلاعات | نقشه
منطقه حفاظت شده یاری قاری

منطقه حفاظت شد...

یاری قاری نام منطقه کوهستانی با وسعت 71442 که در حوزه استحفاظی شهرستانهای اهر، سراب و هریس در شرق استان آذربایجان شرقی قرار دارد . متصل شدن منطقه حفاظت شده یاری قاری به منطقه شکارممنوع انزان و کوه سبلان در شرق، رشته کوههای بزقوش در جنوب و ارتباط اکولوژیکی آن با ذخیره گاه زیست کره ارسبا...

اطلاعات | نقشه
قله قوشاداغ

قله قوشاداغ

قوشاداغ از ارتفاعات مهم و قابل توجه ارسباران است که در شمال شهر هریس و غرب رشته کوه سبلان و جنوب غربى مشگین شهر قرار گرفته است. بلندترین قلهٔ آن در شمال هریس ۳۱۴۹ متر ارتفاع دارد. گردنهٔ معروف گؤیجه بئل که از زیباترین پدیده‌هاى طبیعى است، در محدودهٔ این کوهستان بر سر راه تبریز به اه...

اطلاعات | نقشه
تفرجگاه افیل شامی

تفرجگاه افیل ش...

در مسیر جاده اهر ـ مشگین شهر و در امتداد رود اهرچایی به سمت شرق مجموعه ای از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی و طبیعی به مرکزیت افیل شامی و در فواصل دور و نزدیک به آن وجود دارند که می‌توان نام آن را سایت گردشگری افیل شامی نام نهاد. در این مسیر علاوه بر کناره‌های رودخانه اهرچایی و باغات ایجاد ...

اطلاعات | نقشه
شیورداغی

شیورداغی

فراتر از دشت اهر، ارتفاعات قره داغ با کوه‌های جنوبی شروع می‌شود و شیور با ارتفاع ۲۶۵۰ متری در ۲۰ کیلومتری شمال اهر در جهت شرقی ـ غربی کشیده شده است. شیور با دو قله‌ی همدوش افسانه ای از اهر پیداست و این کوه در واقع یک توده باتولیتی است. در یک سمتش روستای مزرعه و جوبند و حاج علی بیگ کند...

اطلاعات | نقشه
قلعه پشتاب یا قلعه پشتو

قلعه پشتاب یا ...

این بنا در روستای پیشتاب از توابع بخش هوراند در ارتفاع 3000 متری ساخته شده است و متعلق به دوره اورارتوها می‌باشد و تنها دارای یک ورودی بوده که مسیر آن دارای پله‌های سنگی است. یکی از با ارزش‌ترین و جالب‌ترین آثار تاریخی بخش هوراند از توابع شهرستان اهر در استان آذربایجان شرقی، قلعه پشتاب...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
خیتاب

خیتاب

فصل بهار به شرط بارندگی مناسب، طبیعت اطراف اورمیه پر می‌شود از سبزی‌های کوهی ییلاقات و تپه‌های اطراف اورمیه روزهای تعطیل مملو از جمعیتی است که برای چیدن سبزی‌های کوهی و گذران لحظاتی مفرح در دل طبیعت می‌آیند. از اواخر اسفندماه تا اواخر اردیبهشت و به شرط بارندگی مناسب، انوع سبزی‌های کوه...

اطلاعات
اَریشته

اَریشته

"اَریشته" نام یکی از غذاهای مختص به اهر است که اغلب مردم این غذا را دوست دارند و معمولا یکی از غذاهای رایج آذربایجان به خصوص اهر محسوب می‌شود. مواد تشکیل دهنده‌ی این غذا بسیار ساده و مقوی است. قدیمها برنج زیاد در آذربایجان مرسوم نبود و بیشتر غذای مردم رو آرد گندم تشکیل میداد، برای د...

اطلاعات
نان اهری

نان اهری

طرز تهیه نان اهری آرد۶۰۰گرم (۶و۱/۴پیمانه) روغن مایع۱۸۰گرم (۱و۱/۴پیمانه) ماست پر چرب۱۶۰گرم (۱پیمانه) نثار۲۸۰گرم(۳پیمانه ) تخم مرغ۲عدد زنجبیل۲ق س وانیل۱/۸ق س آمونیاک۱ق م یا (پکینگ پودر۱ ق م سرکه سفید۱ق چ) مواد رویه:زرده۱عدد روغن مایع۱ق س دوشاب(شیره ان...

اطلاعات
ورنی بافی

ورنی بافی

ورنی یا سوماک، دست بافته ای است که از لحاظ تکنیک بافت بین گلیم و قالی قرار می‌گیرد بدین صورت که مانند گلیم یا قالی بر روی دار عمودی یا افقی بافته می‌شود و دارای پود ضخیم است و یکی از شاخص‌ترین رشته‌های صنایع دستی آذربایجان شرقی می‌باشد که در منطقه اهر و ارسباران به صورت وسیعی توسط زنان ...

اطلاعات
سماق

سماق

در دل طبیعت بکر و دست نخورده استان آذربایجان شرقی وجود کوه‌ها و جنگل‌های سربه فلک کشیده و رعنای ارسباران یکی از بی نظیرترین و با شکوهترین منابع رویشی و زیستگاه‌های انواع مختلف جانوری و گیاهی را به خود اختصاص داده است. به طوری که از وسعت کل 450 هزار کیلومتر مربع استان، بیش از 188 هزار ه...

اطلاعات
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب