توضیحات

ویرایش
در ماه‌های فروردین و اردیبهشت در کوهستانهای کردستان لابلای برفها، دو نوع سبزی بهاری محلی از زیر برفها سر در می‌آورند که بسیار خوش خوراک و خوش طعم هستند به نامهای پیچکه و کنیوال و آنهای که این گیاه را می‌شناسند می‌گویند بسیار مفید است و خاصیت طبی دارد.با این سبزی‌ها در کردستان غذاهای متنوعی درست می‌کنند که یکی از آنها کلانه است که خیلی مورد علاقه آنها می‌باشد.
این سبزی را وسط خمیرکه با وردنه پهن وگرد ونازک شده می‌گذارند و خمیر را در تنور می‌پزند. اگر تنور نباشد از ساج استفاده می‌کنند که نوعی ظرف گرداست ومحلی‌ها و حتی کوچ نشینان برای پخت نان از آن استفاده می‌کنند.
طرز تهیه خمیر
یک کیلو آرد را در ظرفی گود میریزیم و وسط آنرا گود می‌کنیم یعنی آرد را کنار میگذاریم که وسط آن خالی شود. مایه خمیر را که قبلاً در آب حل کرده ایم به آن اضافه میکنیم.
کمی نمک می‌ریزیم و بعد به میزان لازم کم کم آب را اضافه می‌کنیم تاخمیر نرم و لطیفی بدست آید. خمیر را آنقدر ورز می‌دهیم تا دیگر به دست وظرف نچسبد. روی خمیر را با سلفون ...مشاهده کامل متن روکش غذا یا کیسه نایلون فریزر می‌پوشانیم وبعد پارچه تمیز و ضخیمی رویش می‌اندازیم که جایش گرم باشد و بعد آنرا کنار میگذاریم تا به مدت ۳ ساعت استراحت کند.
خمیر که ور بیاید باید حجم آن دوبرابر شده باشد. این خمیر را می‌توانیم به جای آب با شیر و دو عدد تخم مرغ هم درست کنیم که در این صورت نان کلانه طرد‌تر وخوشمزه‌تر خواهد بود.
اگر خواستید از تخم مرغ وشیر استفاده کنید بعد از اینکه مایه خمیر را اضافه کردید، ۲عدد تخم مرغ را هم می‌شکنید وبه آرد اضافه می‌کنید. کمی نمک هم اضافه می‌کنید و بعد شیر را کم کم ولی به اندازه داخل آرد میریزید.خمیرنرم ولطیفی بدست می‌آید.
اینجا هم خمیر را آنقدر ورز می‌دهید که بدست وظرف نچسبد .
توجه :
اگر خواستید با شیر و تخم مرغ درست کنید، بعضی‌ها کمتر شیر می‌ریزند و روغن حیوانی یا کره به خمیر اضافه میکنند. با این روش خوشمزه‌تر میشود ولی بخاطر اینکه این خمیر زیادی چرب میشود و برای سلامتی ممکن است مضر باشد، من این روش را توصیه نمی‌کنم.
طرز تهیه کلانه :
یک ماهی تابه بزرگ یا سینی فر را روی بزرگترین شعله گاز می‌گذاریم ومطمئن می‌شویم ماهی تابه یا سینی فرمان روی حرارت مناسب و خوب داغ شده است.
ولی آنقدر زیاد داغ نباشد که نان هایمان بسوزد.
بعد از اینکه خمیر ور آمد و اندازه آن دو برابر شد از پشت یک سینی گرد و نسبتا بزرگ و یا تخته آشپز خانه استفاده می‌کنیم. اول کمی آرد روی آن می‌پاشیم بعد یک گلوله خمیر به اندازه یک نارنگی در دستمان گرد می‌کنیم و روی سینی میگذاریم.
کمی آرد روی خمیر می‌پاشیم و با وردنه با دقت خمیر را پهن وگرد میکنیم تا ابعاد آن به ۳۰ در۳۰ سانتیمتر برسد. این خمیر باید تا می‌توانید نازک باشد ؛ تقریبا مثل نان لواش.
کمی از پیچکه و کنیوال را که قبلا خورد کرده بودیم را کمی نمک میزنیم ودر نصف خمیر به اندازه مساوی ومرتب میریزیم و نصف دیگر خمیر را روی آن بر می‌گر دانیم.
سپس لبه‌های خمیر را با انگشت به هم می‌چسبانیم و روی سینی فر که قبلا روی بزرگترین شعله گاز گذاشته بودیم و به اندازه مناسب داغ شده است میگذاریم.مراقب باشید دستتان به سینی داغ نخورد.
به آرامی خمیر را روی آن پهن کنید. وقتیکه کاملاً و به اندازه دلخواه پخته وبرشته شد آنرا برمی گردانیم تا روی دیگر آن هم پخته وبرشته شود. ولی مواظب باشیم نانها نسوزند.
بعد پشت و روی آنرا داغ داغ، روغن حیوانی یا کره می‌مالیم. این غذارادر کردستان بااشتها و لذت با دوغ یا ماست میل میکنند و به عنوان یک غذای کامل و لذیذ به حساب می‌آید.
امید وارم شماهم این نان را درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید.
درباره گیاه کنیوال :
به زبان مردم خوب کردستان :
کورایه، کنیوال، گیایەکی خۆڕسکی کوێستان و دەشتەکانە، لە تیرەی (Liliaceae)، وەک پیچکە و تامی لە پیاز دەچێ، بە کاڵی و بە کوڵاویش دەخورێ، بۆ دەرمانی زۆر دەردان دەرمانە، بەتایبەتی دژی کرمێ نێو گەدە و ریخۆڵەیە.
ترجمه :
کنیوال گیاهی است که در دشت‌ها و کوهستان می‌روید. ازتیره Liliaceae بوده و همانند پیچک و طعمی شبیه پیاز دارد. بصورت خام و پخته شده خورده می‌شود.
برای درمان اکثر بیماری‌های گوارشی ( روده ) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منبع :
http://www.piazche.com/
http://fa.wikipedia.org/
chibepazam.ir
روستای نژو

روستای نژو

نژو نام روستایی در شمال غرب بانه واقع در بخش مرکزی و فاصله 12 کیلومتری شهرستان است. طبیعت زیبای این روستا در بهار و تابستان باعث شده است که در سالهای اخیر بسیاری از مردم از شهر برای سپری کردن ساعاتی در دامان طبیعت، به مراتع و سبزه زار‌های این روستا بیایند. در سراسر خاک این روستا لوله...

اطلاعات | نقشه
سد بانه

سد بانه

بانه از شهرستان‌های کردستان است که از شمال و قسمتی از مغرب به آذربایجان غربی (شهرستانهای بوکان و سردشت )، قسمتی از مغرب و جنوب به خاک عراق (پیشرفتگی شیلر) و از مشرق به شهرستان سقز محدود است . دریاچه سد بانه در مسیر جاده سقز به بانه در ۱۰ کیلومتری شهر بانه قرار دارد و زیبایی خاصی به این...

اطلاعات | نقشه
کوه آربابا

کوه آربابا

کوه آربابا در شهر بانه کردستان واقع شده است که نماد زیبایی شهر بانه محسوب می‌شود. این کوه تنها کوهی در بانه است که به همت تمام کوهنوردان سال85 خورشیدی پناهگاهی روی قله فرعی آن بنا گردید تا مورد استفاده کوه نوردان عزیز واقع شود. این کوه 2220 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در جنوب بانه و...

اطلاعات | نقشه
روستای شوی

روستای شوی

شوی نام روستایی در 7 کیلومتری شمال غرب بانه است که از قدیمی‌ترین و پرجمعیت‌ترین روستا‌های بانه میباشد. شوی در داخل دشتی واقع شده است که دشت شوی خوانده می‌شود, این دشت بزرگترین دشت بانه است و نزدیک به 2000 هکتار مساحت دارد. روستای شوی از پر آب‌ترین روستاهای بانه است به همین سبب دارای م...

اطلاعات | نقشه
روستای مجسه

روستای مجسه

مجسه روستایی است که در 5 کیلومتری شمال شرقی شهر بانه قرار دارد و به دلیل قرار گرفتن در قسمت جنوبی سد بانه دارای طبیعت سرسبز و جنگل نسبتا انبوهی است. شهرت اصلی این روستا بیشتر به دلیل وجود استخر پرورش ماهی، و کباب ماهی تازه آن است. تعدادی طرح پرورش ماهی در فواصل مختلفی از شهر بانه به ا...

اطلاعات | نقشه
پارک پیرمراد

پارک پیرمراد

پارک پیرمراد از پارک‌های شهرستان بانه است که در دامنه کوه جنیره قرار دارد و قبلا به عنوان زیارتگاه بیشتر مشهور بود تا پارک جنگلی اما امروزه به عنوان یک پارک در میان اهالی و جوانان شناخته شده است. پارک دوکانان نیز نزدیک پارک پیر مراد قرار دارد که هر دو پارک جنگلی در دامنه کوههای آربابا...

اطلاعات | نقشه
دشت سورین

دشت سورین

سورین نام دشتی است که در 12 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان بانه قرار گرفته است و به نام روستای سورین نام گذاری شده است. این منطقه که در مسیر جاده بانه - مریوان قرار دارد به واسطه جنگل‌های انبوه آن و پوشش گیاهی آن به یکی از تفرجگاههای مردم بانه تبدیل شده است. طبیعت زیبای این منطقه در بهار...

اطلاعات | نقشه
روستای نجنه علیا

روستای نجنه عل...

روستای نجنه علیا در فاصله 38 کیلومتری جاده بانه به سردشت در محیطی جنگلی و کوهستانی واقع شده است و از روستاهای هدف گردشگری می‌باشد. برای رفتن به نجنه از بانه، باید تا روستای کوخان، در مسیر جاده بانه – سردشت حرکت کرده و از آنجا پس از عبور از روستا‌های نمشیر، نجنه سفلی وارد نجنه علیا خوا...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
کلانه

کلانه

در ماه‌های فروردین و اردیبهشت در کوهستانهای کردستان لابلای برفها، دو نوع سبزی بهاری محلی از زیر برفها سر در می‌آورند که بسیار خوش خوراک و خوش طعم هستند به نامهای پیچکه و کنیوال و آنهای که این گیاه را می‌شناسند می‌گویند بسیار مفید است و خاصیت طبی دارد.با این سبزی‌ها در کردستان غذاهای متن...

اطلاعات

کلانه
( هی وای من )
کَلانه (به کردی: که‌لانه kelane) نوعی نان است که در بسیاری از شهرهای کردستان مانند کامیاران، بانه و اورامانات مانند جوانرود، پاوه، روانسر و ثلاث باباجانی پخته می‌شود. در خمیر آن از آرد گندم با نوعی گیاه کوهی به نام پیچک پر می‌کنند و سپس بر روی ساج پخته و در روغن حیوانی سرخ ... ادامه مطلب

شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

فاطیما راد

فاطیما راد دوشنبه 5 مرداد 94 - 15:21

bah baaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah

اطلاعات بیشتر...

نظر شما درباره کلانه

برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب