توضیحات

ویرایش

مجموعه سلطنتی پاسارگاد مجموعه‌ای از آثار باستانی باقی مانده از دوران هخامنشی می‌باشد که در فاصله صد و سی و پنج کیلومتری شمال شیراز در منطقهٔ پاسارگاد استان فارس قرار دارد.
این مجموعه شامل بنا هایی مانند کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، استحکامات دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، آرامگاه کوروش بزرگ، محوطهٔ مقدس و تنگه بلاغی می‌باشد.
این مجموعه، پنجمین مجموعهٔ ثبت‌شده در فهرست آثار میراث جهانی در ایران است که طی جلسه یونسکو که در تیرماه سال هزار و سیصد و هشتاد و سه در چین برگزار شد به علت دارا بودن شاخص‌های فراوان با صد در صد آرا در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.
این مجموعه در مرکز پاسارگاد قرار گرفته‌است و از تعدادی کاخ تشکیل شده که در اصل در محدوده مجموعهٔ باغها قرار دارند (معروف به چهار باغ). بدنهٔ اصلی کاخ‌ها از سالن‌های ستون‌دار تشکیل شده‌است.
تالار عمومی (کاخ S) حدوداً در سال ۵۳۹ پیش از میلاد ساخته شده. تالار ستون‌دار آن دو ردیف چهار ستونی دارد. پایهٔ ستونها از سنگ سیاه هستند (۱٫۴۳×۱٫۴۳ متر)، و بدنهٔ آن‌ها از سنگ آهکی سفید است.
پایه ستون‌ها ۱٫۰۴ متر و بدنهٔ ستون‌ها ۱۲٫۰۶ متر ارتفاع دارند. سرستون‌ها از سنگ سیاه بوده‌است. شواهدی موجود است که سرستون‌ها یک شیر مرکب، شاخ‌دار و یال‌دار، را نشان می‌داده‌، کاخ یک سرسرا در هر طرف داشته‌است.
برخی از نقوش برجستهٔ درگاه‌ها حفظ شده‌اند، که پیکر انسان و دیوها را نشان می‌دهند. کاخ مسکونی کوروش دوم (کاخ P) بین سالهای ۵۳۰ تا ۵۳۵ پیش از میلاد بنا شده‌است.
سالن ستون‌دار این کاخ (۳۱٫۱×۲۲٫۱ متر) پنج ردیف ستون و در هر ردیف شش ستون دارد، و سرسرای پر اباهت آن در جنوب شرقی به ابعاد ۷۵٫۵×۹٫۳ متر است.
کاخ دروازه در حدود شرقی محوطهٔ اصلی قرار دارد و شامل یک تالار ستون‌دار با نقشهٔ چهار ضلعی و ابعاد ۲۵٫۵×۲۸٫۵ متر است. این تالار ۸ ردیف ستون داشته و دو در ورودی اصلی در محور طولی کاخ و دو در فرعی در محور عرضی کاخ دارد.
در یکی از چار چوب‌های دروازه، یک نقش برجستهٔ مشهور از یک پیکر انسان مانند که بال‌هایی دارد دیده می‌شود. این طرح که تنها نقش باقی مانده در کاخ دروازه است، مردی را نشان می‌دهد که با ریش انبوه و چهار بال، رو به مرکز تالار دارد.
کوشک‌های (پاویلیون‌ها) A و B که در شرق و جنوب باغ شاهی قرار دارند، احتمالاً دو ورودی به باغ سلطنتی بوده‌اند. از این دو، کوشک B بهتر حفظ شده‌است. این کوشک با ابعاد ۱۱٫۷×۱۰٫۱ متر از یک سکوی چهارضلعی از سنگ‌های آراسته تشکیل شده‌است.
کاخ بارعام یا کاخ پذیرایی کوروش:
وسعت این کاخ ۲۴۷۲ متر مربع است که در محور شمال غربی ـ جنوب شرقی ساخته شده است. این کاخ شامل یک تالار گسترده مرکزی با هشت ستون است که وسعت آن ۷۰۵ متر مربع است.
چهار ایوان در چهار سمت کاخ با ستونهایی کوچکتر و دو اتاق، دیگر قسمت‌های اصلی بنا را تشکیل می‌­دهد. ارتفاع تالار کاخ به گونه‌ای بوده که چند متر از سقف ایوان‌های اطراف بالاتر بوده است.
از هشت ستون این تالار تنها یک ستون آن پابرجاست که ارتفاع کنونی این ستون به ۱۰/۱۳ متر می‌رسد. زیر ستون‌ها و سر ستون‌های تالار مرکزی از سنگ سیاه و قلمه ستون‌ها از سنگ سفید ساخته شده‌است.
دیگر ستون‌های تالار، در زمان اتابکان برای ساختن مسجدی در اطراف آرامگاه کوروش به آنجا منتقل شده بود که هم اکنون به جای اصلی بازگردانده شده‌است. تالار مرکزی از چهار درگاه به چهار ایوان کاخ ارتباط دارد.
درگاه‌ها و ستون‌های ایوان‌ها از سنگ سیاه بوده است. درگاه شمال غربی، با نقش پای انسان و عقاب به ایوان ۱۶ ستونی شمال غربی ارتباط دارد و درگاه شمال شرقی نیز به بزرگترین ایوان کاخ، که ۴۸ ستون داشته ارتباط دارد.
درگاه جنوب شرقی با نقش ترکیبی انسان، ماهی و گاو به یک ایوان ۱۶ ستونی راه دارد. درگاه جنوب غربی با نقش پای انسان و حیوان به ایوانی ۲۸ ستونی راه دارد.
ظاهراً این نقوش درگاه‌ها از سنن آشوری و دیگر ملل الهام گرفته‌است، اما ایرانیان به آنها معانی متناسب با روحیات و باورهای خود داده‌اند.
در دو سوی این ایوان، دو اتاق وسیع قرار داشته‌است.
در این کاخ قسمت هایی از سه جرز سنگی باقی‌مانده که بر بلندای جرز جنوبی یکی از کهن‌ترین سنگ نبشته‌های میخی بر آن حک شده‌است. این سنگ نبشته به سه زبان پارسی باستان، ایلامی و بابلی نوشته شده و متن آن چنین است:
«آدم کوروش خشایثی یه هخامنشی یه»
«من کوروش شاه هخامنشی (ام)»
کاخ بار عام کوروش مکانی است که در آن شاه از میهمانان و مقامات ملل مختلف که زیر چتر امپراتوری هخامنشی قرار داشتند پذیرایی می­کرده و در مورد مسائل مختلف با یکدیگر بحث و گفتگو می­کرده‌اند.
تالار بارعام نخستین مقر سازمان ملل است که در بیست و پنج قرن پیش اندیشه‌های والای انسانی، حقوق بشر و آزادی و برابری انسانها در آن مطرح شد و به تمامی جهان آن روز گسترش یافت.

منابع :
http://www.yjc.ir/
http://tnews.ir/
http://aryazamyn.com/
http://ravid2.blogfa.com/
http://ayine-mehr.persianblog.ir/

پاسارگاد

پاسارگاد

شهر پاسارگاد نخستین پایتخت امپراتوری هخامنشی، مجموعه‌ای از سازه‌های باستانی برجای‌مانده از دوران هخامنشی است که در ۷۰ کیلومتری شمال تخت جمشید، در جاده آسفالته شیراز – آباده در فاصله سه کیلومتری جاده واقع است. این شهر توسط کوروش کبیر ساخته شد و تا اواخر حکومت هخامنشیان تاج گذاری پادشاه...

اطلاعات | نقشه
آرامگاه کوروش کبیر

آرامگاه کوروش ...

آرامگاه کوروش کبیر در 138 کیلومتری شهر شیراز ، در جاده آسفالته شیراز به آباده ، کمی دورتر از جاده امروزی ، ( حدود 3 کیلومتر)در دشتی به نام مرغاب واقع است که مساحت تقریبی این دشت تقریباً 15×20 کیلومتر است. رودی به نام پلور که در عهد باستان به آن مِدوس می‌گفتند در آن جریان دارد و در کل ...

اطلاعات | نقشه
مقبره کمبوجیه ( زندان سلیمان )

مقبره کمبوجیه ...

مقبره کمبوجبه در حاشیه شمالی محوطه کاخ‌ها (مجموعه پاسارگاد) در سلطه ویرانه‌ها دیواره ( برج ) در امتداد راه اصلی هخامنشی که ناحیه کاخ‌ها و بوستان پاسارگاد را به تل تخت (تخت سلیمان) متصل می‌کند قرار دارد و از سمت شمال به آثار یک برج سنگی معروف به زندان سلیمان مشرف است. آن چه از این بنا ب...

اطلاعات | نقشه
تنگ بلاغی

تنگ بلاغی

تنگ بلاغی یا تنگه هخامنشی پوشیده از درختان گوناگون و کهنسالی است که قدمت گونه­ای از آنها همانند درخت بنه به چند هزار سال می­رسد، در جنوب غربی مجموعه میراث جهانی پاسارگاد قرارگرفته است و نزدیک به 18 کیلومتر طول دارد این تنگه به عنوان یکی از قدیمی­ترین گذرگاه­های فارس به شمار می­آید. در...

اطلاعات | نقشه
تل تخت

تل تخت

تل تخت یا دژ داریوش، که به تخت مادر سلیمان هم شهرت دارد، یکی از بناهای محوطه پاسارگاد می‌باشد. داریوش، چهارمین پادشاه هخامنشی (با احتساب بردیای دروغین) که تخت جمشید را بنیان نهاد در حاشیه بنای پاسارگاد، دژ تل تخت را بنا کرد که این بنا محدوده‌ای به وسعت دو هکتار را در بر می‌گیرد. تل ت...

اطلاعات | نقشه
مجموعه سلطنتی پاسارگاد

مجموعه سلطنتی ...

مجموعه سلطنتی پاسارگاد مجموعه‌ای از آثار باستانی باقی مانده از دوران هخامنشی می‌باشد که در فاصله صد و سی و پنج کیلومتری شمال شیراز در منطقهٔ پاسارگاد استان فارس قرار دارد. این مجموعه شامل بنا هایی مانند کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبو...

اطلاعات | نقشه
محوطه مقدس پاسارگاد

محوطه مقدس پاس...

محوطه مقدس مربوط به دوره هخامنشی است و در شهرستان پاسارگاد، بخش هخامنش، شمال مجموعه پاسارگاد واقع شده است. این محوطه در فاصله تقریبا هزار و دویست متری شمال غربی مجموعه پاسارگاد و پشت تپه ماهوری‌‌های سنگی مشرف به دشت واقع شده است که دو سکوی سنگی سفید رنگ و یک تپه مستطیل شکل پله‌ای را شا...

اطلاعات | نقشه
کاروانسرای مظفری

کاروانسرای مظف...

کاروانسرای مظفری در نزدیکی آرامگاه کوروش ساخته شده است. این بنا شامل حیاتی به مساحت دویست و هشت مترمربع می‌باشد که به شکل نامنظم از سنگ‌های سپید منتقل شده از کاخ‌های پاسارگاد ساخته شده و همچنین ایوانی به پهنای سه متر و سی سانتیمتر با جرزهای سنگی نامنظم و چهار گوش با اتاق‌های کوچک و بزرگ...

اطلاعات | نقشه

باغ‌های ایرانی ثبت شده در میراث جهانی یونسکو

نخستین باغ ایرانی در پاسارگاد مرکز شاهنشاهی کورش هخامنشی در ۱۳۵ کیلومتری شیراز قرار داشت. با توجه به شبکه منظم مسیر سنگفرش آب‎روها می‎توان ادعا نمود که شکل چهار باغ و نظم چهار قسمتی در اینجا به ظهور رسیده است و در دوران پس از اسلام منشاء باغ‌های چهار قسمتی اسلامی بوده است. شکل باغ ایرانی شامل انتظام آب، انتظام گیاه و انتظام معماری است. عناصر و شاخص‌های این سبک، بر هنر‌های مرتبط با باغ و طراحی باغ‌ها در دیگر سرزمین‌ها نظیر هند و اسپانیا تاثیر و نفوذی آشکار داشته است.
در سال ۲۰۱۱ باغ‌های ایرانی پاسارگاد، ارم، چهلستون، فین، عباس‌آباد، شازده، دولت‌آباد، پهلوان‌پور و اکبریه به عنوان میراث جهانی به ثبت رسیدند.
درگزارش یونسکو آمده است: این باغ‌ها از نظر طراحی به چهار بخش مجزا تقسیم می‌شوند که آب در تمامی این باغ‌ها هم از نظر تصویرسازی و هم از نظر تزیینات و آرایه‌های معماری نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. باغ ایرانی اساسا از طریق این سبک طراحی درعین حال که چهار عنصر اصلی در آیین زرتشت یعنی آسمان، زمین، آب و گیاهان را در خود دارد، به نحوی می‌کوشد که تصویری از باغ بهشت را القا کند. ... ادامه مطلب
باغ‌های ایرانی ثبت شده در میراث جهانی یونسکو

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب