توضیحات

ویرایش
مسجد جامع اوز بر اساس نقشه‌های قدیمی در مرکز شهر، در جایی محصور در میان خانه‌ها و میدان اصلی شهر (لرد میری)، درخیابان طاهری واقع شده است. این مسجد را در جایی ساخته اند که سهل‌ترین راه و بیشترین امکان دسترسی مردم به آنجا وجود داشته است و دکانها و خانه هایی در اطراف آن بوده که حالا جز اسمی و خاطره ای، ردی از آنها باقی نمانده است.
بنای تاریخی مسجد جامع اوز از نوع مساجد با شبستان و ستون دار می‌باشد. این مسجد از گذشته‌های دور محل عبادت و برگزاری نماز جمعه در شهر اوز محسوب می‌شده است.
طبق مدارک و مستندات معتبر، ساخت بنای مسجد به سال هزار و صد و هفتاد و پنج هجری قمری یعنی به اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجاریه باز می‌گردد. تاریخ تعمیر بنا بر سردرب منبر مسجد حک شده است.
در آن زمان ساخت این مسجد از بزرگترین و باشکوهترین اماکن مذهبی در منطقه جنوب به شمار می‌رفته است.
مرحوم حاج شیخ محمد فقیهی مفتی فقید اهل سنت لارستان و امام جمعه اوز درباره ساخت این مسجد می‌گفت: "ساخت مسجد جامع قدیم اوز که یکی از عظیم‌ترین بناهای مذهبی در منطقه بود به مدت 5 سال طول کشید." طراحی و نقشه مسجد توسط تجار و بزرگان شهر اوز که در خارج از ایران به ویژه کشور هندوستان تجارت داشته ...مشاهده کامل متن اند به اوز آورده و اجرا شد.
مسجد جامع اوز از مصالح سنگ، گچ، خشت خام، ساروج و چوب ساخته شده و در تعمیرات بعدی مسجد سیمان نیز در آن به کار رفته است. معماری این مسجد منحصر به فرد و طبق گفته بزرگان و مطلعان، معماران اولیه از شیراز به اوز آمده و طبق نقشه ای که از هندوستان آورده شد بود و با تغییراتی که معمار شیرازی بر روی آن داده، در شهر اوز ساخته شد.
بنای مسجد در بهار 1175 هجری قمری آغاز و در همان ماه‌های بهار در سال 1180 هجری قمری پایان یافت و طی مراسمی که حتما مولود خوانی بوده است رسماً افتتاح و مورد استفاده قرار گرفت.
مجدداً طبق لوح نوشته شده در سردرب منبر مسجد در سال 1194 تعمیر اولیه شده است.
مسجد به گونه ای طراحی و ساخته شده است که در فصل گرما و سرما نمازگزاران می‌توانستند با خیالی آسوده به عبادت بپردازند. در طراحی و نقشه مسجد قسمت‌های مختلف مشاهده می‌شود که عبارتند از: صحن مسجد (محل ادای نماز)، حیاط، وضو خانه، انباری، و غیره.
از ویژگی‌های مهم این مسجد وجود حمام، غسالخانه و دستشوئی بوده که در بیرون و به فاصله 100 متری از مسجد در لرد میری قرار داشته است. سالن نماز خانه (صحن مسجد) از جمله بناهای ارزشمند و تاریخی مسجد به شمار رفته که به صورت مستطیل می‌باشد که 6 ستون قطور در 4 ردیف قرار گرفته است.
این صحن زیبا که هنر معماری را در دوران زندیه در منطقه جنوب به اوج خود رسانده است در ضلعهای مختلف شمالی، شرقی و غربی توسعه یافته است و فقط در ضلع جنوبی، به خاطر کمبود فضا، کوچه کم عرض، منزل مردم و وجود محراب و منبر، از آن زمان تا کنون دست نخورده باقی مانده است.
سقف مسجد جامع که بسیار بلند و ارتفاعی حدود 5 متر را دارد به وسیله تیرهای چوبی محکم که در محل به آن فرست می‌گویند، گرفته شده است. مرحوم امام جمعه فقید اوز می‌گفت بسیاری از در و پنجره و چوبهای این مسجد نیز از هندوستان و از طریق بندر چارک به اوز آورده شده است.
در صحن مسجد، طاق‌های بسیار زیبا که گچ بری‌های بسیار شکیل، آن را زیباتر ساخته، رنگ آمیزی در قسمتهایی از سقف باعث شده تا محل عبادت مردم جذاب، زیبا و دلنشین باشد.
وجود دریچه‌های چوبی، به خنک شدن و تعویض هوای صحن مسجد کمک شایانی می‌کند.
محراب نقاشی شده در کنار منبر چوبی که بر روی آن عبارت « لا الله الا الله، محمد رسول الله» با خط بسیار خوش نوشته شده است حال و هوای دیگری به مسجد جامع می‌دهد.
در این مسجد تعمیرات و تغییرات بسیاری رخ داده است. از جمله در حیاط مسجد، ایوانی ساخته شده و درب اصلی مسجد که از سوی لرد میری به آن باز می‌شد تغییر کرد و در قسمت غرب مسجد نیز به طور کلی تغییر اساسی یافته و قسمت شمالی که آخرین تغییرات آن در طبقات همکف و اول است بسیار مشهود است.
البته این تغییرات با موافقت میراث فرهنگی انجام گرفته و لطمه ای به ساختمان اصلی وارد نکرده ولی در نمای اصلی آن تغییرات بسیاری حاصل شده است. آنچه قابل توجه است این است که منبر چوبی فعلی مسجد جامع قدیم اوز، از روستای برزگو به اوز آورده شده است و دارای قدمت بسیار بوده و ارزشمند است.

منابع :
http://asreevaz.blogfa.com/
http://fa.wikipedia.org/
http://marbooti.blogfa.com/
http://khorasannews.com/
http://aftabe-larestan.blogfa.com/
تنگ ترمان

تنگ ترمان

تنگ ترمان از مراکز دیدنی روستای ترمان از توابع دهستان ترمان شهرستان لامرد در جنوب فارس است ,این منطقه گردشگری در فاصله 12 کیلومتری غرب لامرد واقع شده است این منطقه دارای مناظر زیبای درختان و آب‌های جاری در نهرها و پوشش گیاهی نخل و لیمو است ,یک آسیاب آبی به‌نام ترمان در ورودی این تنگه ...

اطلاعات | نقشه
مسجد علی­خان

مسجد علی­خان

مجموعه تاریخی علی خان از جاذبه‌های گردشگری شهرستان لامرد است, این مجموعه مربوط به دوره قاجاریه است که توسط علی خان اشکانی بنا شده است و شامل حمام، مسجد، قلعه و آب انبار می‌باشد. مسجد تاریخی حاج علی در خیابان لطفعلی خان زند ، ضلع شرقی مدرسه خان ، محله گود عربان شیراز واقع است و بیش از ...

اطلاعات | نقشه
امامزاده شاه فرج‌الله

امامزاده شاه ف...

بقعه امام زاده شاه فرج الله یکی از مهمترین زیارتگاه‌های شهرستان لامرد به شمار می‌رود که در جنوب روستای کهنویه ودرفاصله ۱۰ کیلومتری شهر علامرودشت قرار دارد که با مرکز شهرستان ۸۰ کیلومتر فاصله دارد و در طبیعت زیبایی از چشمه‌های آب و قنوات،درختان خرما و مرکبات قرار دارد. جاده این امامزاد...

اطلاعات | نقشه
قلعه سفید اشکنان

قلعه سفید اشکن...

قلعه عظیم سفید اشکنان مقر حکومت خوانین اشکنان در دوره قاجار بوده که روزگاری نه چندان دور حاکم قسمت جنوبی استان فارس بوده اند و بر اساس مدارک موجود مسئولیت دریافت مالیات از بخش عمده ای از استان هرمزگان، بخش شیبکوه فعلی و جزایر تابعه از جمله کیش نیز بر عهده ایشان بوده است. این قلعه بزرگ...

اطلاعات | نقشه
مسجد اوز

مسجد اوز

مسجد جامع اوز بر اساس نقشه‌های قدیمی در مرکز شهر، در جایی محصور در میان خانه‌ها و میدان اصلی شهر (لرد میری)، درخیابان طاهری واقع شده است. این مسجد را در جایی ساخته اند که سهل‌ترین راه و بیشترین امکان دسترسی مردم به آنجا وجود داشته است و دکانها و خانه هایی در اطراف آن بوده که حالا جز اسم...

اطلاعات | نقشه
پل آب بر اهل

پل آب بر اهل

پل آب بر اهل در شهرستان لامرد قرار دارد. این اثر با توجه به نوع ساختار به دوره اسلامی متأخر تعلق دارد. از آنجایی که کاربری اثر خدماتی بوده و برای انتقال آب از شهر اهل به پاقلات ساخته شده است، به پل "آب بر اهل" شهرت دارد. این پل بر روی دیواری به ارتفاع حدود ده متر عبور می‌کند. مسیر پل ...

اطلاعات | نقشه
آسیاب آبی پسبند

آسیاب آبی پسبن...

آسیاب آبی پسند از آثار تاریخی دوران اسلامی در شهرستان لامرد استان فارس است که در فاصله 63 کیلومتری جنوب شرق شهر لامرد و در جنوب غربی روستای پسبند قرار دارد. این محوطه در بخش کوهپایه واقع شده است و آثار آن را آسیابی تشکیل می‌­دهد که بخشی از تنوره، با دو متر قطر و چهار متر ارتفاع اتاق زی...

اطلاعات
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب