توضیحات

ویرایش
پناهگاه حیات وحش دربند در شمال و شرق راور واقع شده است.
این منطقه از شمال به ارتفاعات کلاغ پر و کوه طبس، از غرب به ارتفاعات ملخ خورده و مارکش، از جنوب به ارتفاعات تیغه سیاه و غفار و از شرق به تپه‌های سنگ انداز و کویر لوت منتهی می‌شود.
نوع اقلیم آب و هوایی پناهگاه گرم و نیمه خشک می‌باشد.
ارتفاعات ساردوئیه، هزار دین، گیوران، گلواشتر و آسیا مکان و زیستگاه امنی برای حیات وحش منطقه محسوب می‌شوند. از چشم اندازهای منحصر به فرد منطقه می‌توان ارتفاعات مارکش، لکرکوه، کویر لوت و رودخانه شور را نام برد.
در داخل این منطقه تنها دو آبادی به نام‌های آبادی مکی و آبادی آبدرگان با حدود ۵ خانوار زندگی میکنند.
وابستگی عمده این دو آبادی به منطقه تنها به منظور کشاورزی، دامپروی و پرورش شتر می‌باشد. شغل و امرار معاش اکثر جوامع محلی داخل و خارج منطقه،عمدتا کشاورزی و دامپروری است.
کل و بز ، قوچ ومیش ، جبیر ، پلنگ ایرانی، یوزپلنگ، کاراکال، گربه پالاس ، روباه معمولی، شغال ، کفتار، گرگ ، خرگوش ، تشی و پرندگانی نظیر کبک، تیهو ، کبوتر چاهی ، باقرقره ، عقاب صحرائی، عقاب دو برادر و زاغ کویری گونه‌های جانوری شناسایی شده در پناهگاه حیات وحش دربند هستند.
به گفته کارشناسان در حدود ...مشاهده کامل متن ده الی پانزده قلاده یوز آسیایی در پناهگاه حیات وحش دربند راور وجود دارد. همچنین تعداد بسیار زیادی گور ایرانی نیز در گذشته ای نچندان دور در منطقه زندگی میکرده که در حال حاضر منقرض گردیده است.
پوشش گیاهی منطقه از نوع بوته ای (گیاهان یکساله)، درختچه و درختی میباشد.
بادام کوهی (نام محلی: الوک)، افدرا (نام محلی: هوم)، پسته وحشی (نام محلی: بنه)، کهکم، تنگس، تربیت، درمنه (نام محلی: جاز)، قیچ، گون، اسکنبیل، گز، ارس، تاغ، آلاله، بومادران، کلپوره، زیره سیاه، آویشن گونه‌های گیاهی این منطقه هستند.

منبع:
http://www.wildlife.ir/
http://zistboom.com/
http://www.iew.ir/
http://www.negahmedia.ir/
یخدان راور

یخدان راور

آدرس : راور، انتهای خیابان امام خمینی (ره)، جنب پمپ بنزین از هزاران سال پیش، یخ برای خنک کردن نوشیدنی ها، تهیه شربت و نگه داری مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در گذشته در فصل زمستان یخ در یخدان‌ها انبار می‌شد تا در چله تابستان مصرف گردد. یخ کالایی تجملی به شمار می‌رفت و از آنجا...

اطلاعات | نقشه
روستای طرز

روستای طرز

در دل شهرستان گرم و وسیع کرمان از توابع بخش مرکزی شهرستان راور، در 35 کیلومتری شمال غرب شهر راور به سمت کوهبنان روستایی بی نظیر ونمونه گردشگری به نام طرز قرار دارد. ارتفاع روستای طرز از سطح دریا 1800 متر است. آب و هوای آن در بهار و تابستان ملایم و معتدل و در زمستان‌ها سرد و خشک است. ...

اطلاعات | نقشه
تنگ رتیل

تنگ رتیل

تنگه رتیل عظیم‌ترین تنگه کویر ایران است که در فاصله ۱۳۰کیلومتری شهداد به سمت نهبندان ودر حاشیه خسک رود یا خشک رود قرار دارد و یکی از دیگر جاذبه‌ها و ناشناخته‌های این دشت برهوت می‌باشد. اکبر رشیدی محقق و پژوهشگر معروف کرمانی که سفر‌های زمینی و هوایی گوناگونی در فصول مختلف سال به کویر شه...

اطلاعات | نقشه
پناهگاه حیات وحش دربند

پناهگاه حیات و...

پناهگاه حیات وحش دربند در شمال و شرق راور واقع شده است. این منطقه از شمال به ارتفاعات کلاغ پر و کوه طبس، از غرب به ارتفاعات ملخ خورده و مارکش، از جنوب به ارتفاعات تیغه سیاه و غفار و از شرق به تپه‌های سنگ انداز و کویر لوت منتهی می‌شود. نوع اقلیم آب و هوایی پناهگاه گرم و نیمه خشک می‌باش...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب