توضیحات

ویرایش
طبر از روستاهای خوش آب و هوایی است که در پنجاه و پنج کیلومتری بجنورد واقع است ، این روستا از توابع بخش جلگه شوقان شهرستان جاجرم در استان خراسان شمالی است.
آثار تاریخی زیادی در این روستا وجود دارد که نشان از قدمت طولانی آن دارد.
شغل اکثر ساکنان آن کشاورزی و دامداری است ، در این روستا صنایع نیز از رونق خاصی برخوردارند .
روستاهای اطراف طبر عبارتند از محمدآباد طبرکه هم اکنون یکی از محله‌های روستا محسوب میگردد،برزانلوی طبر،گرمک،چهاربید،کلاته طبری،جوشقان ،پشت بام وشوقان.
طبر با داشتن باغات فراوان زردالو،گردو،گلابی و انگور بیشترین باغات منطقه را دارا است.
باغات رضوی معروف به لق لق در جنوب روستا،باغات دودرختی معروف به ترنقی در شمال روستا ، باغات راهبوم و کاریزدر غرب ،باغات محمد آباد درشرق،باغات چنارخونی کلاته قره در جنوب غربی ،باغات مقصود آباد در شمال غرب از جمله باغات روستا هستند که از زیبایی چشم گیری برخوردارند.
طبر با واقع شدن در وسط این باغات و قرار داشتن بر روی تپه از جلوه زیبایی خاصی بهره می‌برد.
قلعه کمرسفید ،قلعه سنگینه ، حمام عمومی ،چنار و چشمه واقع در مرکز روستا ،برجهای نگهبانی ،گورستان قدیمی روستا ،آسیاب آبی ،چندین بنای مسکونی ...مشاهده کامل متن ،بازرا قدیم روستا از جمله آثار تاریخی روستا محسوب می‌شوند.
سرچشمه لق لق نیز یکی از زیباترین مناطق دیدنی منطقه است .
کوه خانه دار :
بر روی این سخره عظیم که در طبر به کوه خانه دار مشهور است آثار یک قلعه قدیمی بادیوارها و خشتهای سفالی مشاهده میگردد.آثار زیادی از خمره و ظروف سفالی با نقشهای متعدد در آن یافت شده است .
حمام قدیمی طبر :
این حمام قدمت بیش از یک صد سال دارد و در کنار چنار و چشمه مرکز روستا از ساروج و آجر سفالی ساخته شده است.
معماری و ساخت آن بسیار هنرمندانه و طبق اصول علمی ساخته شده که بسیار جای شگفتی است ، این حمام کاملا در زیر زمین ساخته شده و سوخت فعلی آن نفت سیاه است که در قدیم از چوب درختان ارس کوه سالوک استفاده می‌شده است.
فقط قسمت گنبدی شکل سقف آن برای نورگیربیرون از سطح زمین ساخته شده است.
آب آن از همان چشمه وسط روستا تامین میگردد ، آب ابتدا به داخل آتش خانه هدایت شده و بعد از گرم شدن در لوله‌های مارپیچ(داش) به داخل مخزن آب(خزینه)که در کنار آتش خانه ساخته شده سرازیر میگردد.
دودکشهای آتشخانه از زیر خزینه و حمام عبور میکنند که این کار باعث گرم شدن حمام نیز میگردد.
این حمام ازچند قسمت که هریک بوسیله راهروهایی نسبتا تنگ به یکدیگر متصل گردیده اند تشکیل شده است ، هر شخص که وارد این حمام میشود ابتدا بعد از گذر از یک راهروی طولانی(حدود بیست متر) وارد رخت کن میشود ، بعد از رختکن راهرویی پنج متری و تنگ وجود دارد که متصل به گرمخانه حمام است ، گرمخانه یک اتاق هشت ضلعی است که اطراف آن را ساخته‌های دیگر حمام احاطه میکنند.
ضلع شرقی آن رخت کن ، ضلع غربی آن خزینه ، ضلع شمالی آن راهروی ورودی اصلی ، ضلع شمال غربی نمازخانه ، ضلع جنوب غربی جهت استحمام ، ضلع جنوب شرقی جهت تطهیر و فقط ضلع جنوبی تقریبا بسته است .
راهروهای حمام به گونه ای است که شخص بعد از خروج از گرمخانه وارد راهروی پنج متری گردیده و بعد از آن به داخل رختکن و بعد از عبور از راهروی بیست متری به خارج از حمام می‌رسد که در این مسیر بدن وی گرمای خود راکم کم از دست میدهد .
این حمام در حال حاضر نیز مورد استفاده قرار میگیرد و شایان ذکر است که یک حمام خزینه ای با قدمت بسیار طولانی‌تر از این حمام در کنار آن وجود داشت.

منبع:
http://tabarnews.blogfa.com/
http://tabar-village.blogfa.com/
http://hamshahrionline.ir/
http://www.iranvillage.ir/
مرقد علی ابن مهزیار

مرقد علی ابن م...

علی ابن مهزیار در سال ۱۸۰ هجری در دورق ( شادگان ) پا به عرصه وجود گذاشت و در سال ۲۵۴ هجری تقریبا در سن ۷۰ سالگی دار فانی را وداع گفت ودر محلی بنام خزعلیه (خرمکوشک) اهواز چشم از جهان فرو بست. کنیه ایشان ابوالحسن است، برخی معتقدند که وی اهل «هندیجان فارس» است.او در اهواز نشو و نما کرد و...

اطلاعات
مسجد جامع ایور

مسجد جامع ایور

مسجد جامع ایور در شهرستان جاجرم، بخش مرکزی، دهستان میاندشت روستای ایور واقع شده است. در کتیبه سنگی بنا بانی مسجد رحیم­بک و معمار آن قنبر علی آقا خراسانی ذکر شده است. مسجد جامع ایور مربوط به سده‌های متأخر دوران‌های تاریخی پس از اسلام - سدهٔ ۱۰ ه. ق است. مسجد با مصالح خشت و گل ساخته ش...

اطلاعات | نقشه
مسجد جامع جاجرم

مسجد جامع جاجر...

مسجد جامع جاجرم بنای مذهبی و زیباییست که در داخل شهر جاجرم و در فاصلة 200متری جنوب شرقی قلعة قدیم جاجرم واقع شده است .این بنا در جنوب شرقی تپه‌ی قلعه (نارین قلعه) واقع است. طبق گفته‌ها قدمت آن به اوایل اسلام و به روایتی 577هجری قمری بر می‌گردد . مسجد جامع جاجرم از نوع مساجد شبستانی ...

اطلاعات | نقشه
سرچشمه شوقان

سرچشمه شوقان

سرچشمه شوقان چشمه زیبا و معروفی است که با وسعت چهار هکتار در شهر شوقان در فاصله 5/1 کیلومتری از شمال غربی میدان امام خمینی این شهر قرار دارد شهر شوقان در فاصله 64کیلومتری شهر بجنورد مرکز استان خراسان شمالی قرار دارد این چشمه در مجاورت یک کوه واقع شده و آب آن از زیر چندین نقطه از شکا...

اطلاعات | نقشه
روستای طبر

روستای طبر

طبر از روستاهای خوش آب و هوایی است که در پنجاه و پنج کیلومتری بجنورد واقع است ، این روستا از توابع بخش جلگه شوقان شهرستان جاجرم در استان خراسان شمالی است. آثار تاریخی زیادی در این روستا وجود دارد که نشان از قدمت طولانی آن دارد. شغل اکثر ساکنان آن کشاورزی و دامداری است ، در این روستا ...

اطلاعات | نقشه
رباط قلی

رباط قلی

رباط قلی یکی از 11 کاروانسرا یا منزلگاهی است که در امتداد راه تاریخی جرجان به نیشابور - مشهد ساخته شده است. این بنا در پنج کیلومتری جنوب شرقی روستای قلی در بخش سنخواست از توابع شهرستان جاجرم واقع شده است. بیشتر رباط‌ها یا کاروانسراهای واقع در مسیر این راه باستانی در دوره ایلخانی و برا...

اطلاعات | نقشه
خانه شاه نشین خراشا

خانه شاه نشین ...

بنای معروف به «شاه نشین» یکی از آثار برجسته معماری اواخر دوره قاجار است که در روستای خُراشا، در جلگه سنخواست از توابع شهرستان جاجرم قرار گرفته است. این بنا در تاریخ ۲۸ اسفند سال 85 با شمارهٔ ثبت ۱۸۷۴۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. بر اساس کتیبه‌های موجود در بنای شاه نشین...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب