توضیحات

ویرایش
روستای بزوجیق یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان هشترود و دهستان قرانقو (استان آذربایجان شرقی) است. روستا تقریباً در40کیلومتری شهرستان هشترود قرار دارد.
این روستا از شمال با روستای دربند از جنوب با روستای گنج آباد از غرب با روستای تمتراب و از شرق با روستای قزللو هم مرز است.
روستای بزوجیق (به قول قدیمی‌های روستا،قبلاً به نام سارای بوده، که گویا بعد از یک زلزله به نام بزوجیق تغییر نام داده شده است) تقریباً در منتها الیه غرب شهرستان هشترود و در دامنه جنوب شرقی سهند با صلابت قرار دارد.
این روستا در میان سه رودخانه : قرانقو،آلمالو چای و دربند چای واقع شده است،که البته هر سه رودخانه در طول سال جریان دارند.
جاهای دیدنی:
برکه‌ی بزوجیق ، قوری گول ، قطر داش ، ساری داش ، باللی قیه ، دامنه‌های سر سبز ، بافت قدیم روستا ، غارها(مغاک) ، دره‌های سرسبز ، آب و هوای لطیف ، گیاهان طبی و دارویی و سد سهند.
...مشاهده کامل متن href="/touritem/4030/روستای-بزوجیق">روستای بزوجیق در نزدیکی سد سهند قرار گرفته و به این دلیل این روستا از بهترین مناطق گردشگری استان آذربایجان شرقی به شمار میرود.
برکه‌ی بزوجیق:
این برکه در نزدیکی روستا قرار دارد،ازجمله ویژگی‌های این برکه می‌توان به عمیق بودن آن اشاره کرد ،تا حدی که هیچ کس نمی‌داند که چقدر عمق دارد.
به گفته‌ی کهنسالان روستا این برکه در طول خشکسالی‌های پی در پی هیچگاه خشک نشده است. البته در کنار این نباید از جلوه زیبایی که به روستا بخشیده چشم پوشی کرد.
این برکه نیازهای روستاییان را تا حد زیادی برآورده می‌کند.در این برکه ماهی هم وجود دارد و این امر کافیست تا شاهد پرندگان متنوعی باشیم.
قوری گل:
قوری گل کمی از روستا فاصله دارد. در تابستان به دلیل گرمای هوا شروع به خشک شدن می‌کند و بیشتر تابستانها دیگر اثری از آب به چشم نمی‌خورد. و به دلیل شوری اندک آب، اثری از ماهی نمی‌توان دید.
قوری گل بر خلاف اسمش دارای خواص درمانی است. آب این برکه در درمان پا درد وکمر دردهای مزمن کار آیی به سزایی دارد. این تالاب به عنوان یکى از ۴ تالاب ارزشمند و غنى هشترود است.
قطر داش:
قطر داش کنار جاده‌ی منتهی به روستا قرار دارد. در واقع قطر داش از سنگ هایی تشکیل شده که به صورت متوالی و مثل قطار پشت سر هم قرار گرفته اند. در میان این سنگها چند سنگ وجود دارد که از نظر شکل و ظاهر با بقیه متفاوتند.
از آن جمله می‌توان به گلین داش اشاره کرد. این سنگ از بقیه سنگ‌ها فاصله دارد و شکلی شبیه به جام جهانی دارد.
غار (مغاک):
روستای بزوجیق علاوه بر طبیعت زیبا،قدمت تاریخی نیز دارد. در این میان می‌توان به غارها اشاره کرد که دست ساز بشر بوده اند این غارها به وسیله درزهای در مانند به یکدیگر راه ارتباطی دارند برای کندن این غارها زحمتهای زیادی کشیده شده است.
در گذشته از این غارها برای نگه داری احشام و غله و زندگی در زیر زمین استفاده می‌شده است. قابل ذکر این که، این غارها در زمستان به دلیل گرم بودن و در تابستان به دلیل خنکی نیازهای مردم را برای تامین زندگی تا حد زیادی تامین می‌کرده است.

منبع :
rostayebezojig.blogfa.com
http://irtourism-marketing.blogfa.com/
قلعه ضحاک

قلعه ضحاک

قلعه ضحاک (آژدهاک) یا داش قلعه در شهرستان هشترود، بخش مرکزی، دهستان علی آباد، ۵ کیلومتری جنوب روستای عربلو قراردارد. این دژ تاریخی، احتمالاً از دوران اشکانیان، یا معبدی زردشتی و یا محلی برای پادگان نظامی محلی بوده‌است. مهمترین نگاره‌ها موجود در این قلعه، شاهینی است که پنجه بر پشت گ...

اطلاعات | نقشه
بقعه شیخ بایزید بسطامی

بقعه شیخ بایزی...

بقعه شیخ بایزید بسطامی یکی از جاذبه‌های گردشگری استان آذربایجان شرقی شهرستان هشترود می‌باشد. این بقعه در شمال غربی مرکز شهرستان هشترود و در مجاورت اتوبان زنجان – تبریز و در روستای عزیز کندی واقع است. این روستا دارای 85 خانوار و حدود 450 نفر جمعیت است و از حیث اقتصاد معیشتی ساختار روست...

اطلاعات | نقشه
تالاب یانیق هشترود

تالاب یانیق هش...

تالاب یانیق از تالاب‌های زیبای هشترود است که در35کیلومتری جنوب غربی این شهرستان و در کنار جاده آسفالته هشترود - مراغه، واقع شده است. این تالاب از ۲ بخش مجزا به فاصله ۱‎/۵ کیلومتر از همدیگر، تشکیل شده است. یکى از ۲ تالاب یانیق که به عنوان استخر طبیعى آبیارى مورد استفاده کشاورزان قرار م...

اطلاعات | نقشه
روستای آتش بیگ

روستای آتش بیگ

روستای آتش بیگ از توابع بخش نظرکهریزی شهرستان هشترود واقع در استان آذربایجانشرقی، یکی از قدیمی‌ترین روستاهای آذربایجان شرقی است که در طول تاریخ، وقایع بسیار مهمی در آن اتفاق افتاده است. رودخانه ­ها و چشمه­‌ها در روستای آتش­‌بیگ دو رودخانه اصلی با نام­های قرّانقو و جبیید وجود دارندT ک...

اطلاعات | نقشه
تالاب ذوالبین

تالاب ذوالبین

این تالاب در 34 کیلومتری غرب هشترود بین روستاهای ذوالبین، قوپوز و قلعه جوق واقع و در اراضی زراعی دیم زار روستای ذوالبین محصور شده است. مساحت این تالاب حدود 10 هکتار بوده که در سال‌های کم باران به مقدار قابل توجهی از وسعت آن کاسته و اغلب به مانداب تبدیل می‌شود. این تالاب بیضی شکل بوده و...

اطلاعات | نقشه
روستای بزوجیق

روستای بزوجیق

روستای بزوجیق یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان هشترود و دهستان قرانقو (استان آذربایجان شرقی) است. روستا تقریباً در40کیلومتری شهرستان هشترود قرار دارد. این روستا از شمال با روستای دربند از جنوب با روستای گنج آباد از غرب با روستای تمتراب و از شرق با روستای قزللو هم مرز است. روستای بزو...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب