توضیحات

ویرایش
مجتمع آبگرم معدنی بستان آباد در محل قدیمی آن که تا نیم قرن پیش گنبدی از آجر و سنگ ایجاد شده و نسبت آن را به میرزا نایب السلطنه فرزند فتحعلی شاه که در اوقات اقامت در عمارت چمن اوجان از آن به عنوان حمام استفاده می‌کرده است، می‌دهند، احداث و در طول سال پذیرای میلیون‌ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است.
بستان آباد چشمه‌های آبگرم معروف دیگری از جمله گوزسوی و قوتورسوی دارد که از جاذبه‌های گردشگری و زیبای این شهرستان است. آبگرم معدنی بستان آباد با خاصیت درمانی فراوان عامل اصلی حضور مسافران و میهمانان در این شهرستان است.
به دلیل نقش و تاثیر این آبگرم در بهبود بسیاری از بیماری‌ها و ناتوانی‌ها از جمله آکند، آرتریت، سوختگی، عضلانی، افسردگی، سردرد، اختلال خواب، درمان ناتوانی بیماران مبتلا به فلج و به خصوص سکته مغزی و ناراحتی‌های گوارشی، پوستی و کلیوی گردشگران جذب شهرستان بستان آباد می‌شوند.
تاریخچه آب درمانی یا ˈهیدروتراپیˈ که قدیمی‌ترین شیوه درمانی طبی نیز به حساب می‌آید، به تمدن‌های مصر - یونان و روم باستان بر می‌گردد، به طوری که درباریان مصر حوضچه هایی داشتند که به آب آنها گل ...مشاهده کامل متن و گیاه و روغن‌های خاص اضافه می‌کردند و تصور می‌کردند که چشمه‌های آبگرم با بهبود روند گردش خون می‌تواند برای سلامت انسان مفید باشد.
از روزگاران قدیم، بستان آباد به علت وجود آبگرم معدنی معروف و مشهور بوده است و همه ساله تعداد زیادی از مردم شهر‌ها و روستاهای مختلف جهت استفاده از آب آن به این شهر مسافرت می‌کنند و در اصل آبگرم معدنی باعث رونق یافتن صنعت توریسم در شهر بستان آباد گشته است.
منبع اصلی آب گرم بستان آباد در ارتفاعات شرقی و به فاصله تقریباً 500 متری آن است.و آب از آنجا از طریق مجرای زیر زمینی به ساختمان آبگرم معدنی هدایت میگردد و آبده چشمه آبگرم بستان آباد در حدود 8 لیتر در ثانیه است و این آب در ردیف آبهای معدنی کلرو بی کربناته کلسیک گاز دار و گرم است.حرارت آن 42 درجه در داخل آبگرم معدنی و 32 درجه در فضای آزاد است.رنگش زلال و مزه اش ملحی است مقدار آنیدرید کربنیک آزاد آب در داخل آبگرم معدنی بسیار کم ولی احتمال می‌رود مقدار این گاز در سرچشمه زیاد باشد.کلرور آن 2/1 گرم در لیتر (بر حسب cl.
حساب شده است) و بر حسب کلرور دو سدیم 210/3 گرم در لیتر و سولفات 029/0 گرم در لیتر(بر حسب so3 حساب شده است) مــانیزی 621/0 گرم در لیتر ( بر حسب mgo حساب شده است) کلسیم 584/0 گرم در لیتر(بر حسب c20 حساب شده است)و سنگینی آن تام 130 درجه و دائم 70 درجه می‌باشد.
آب بستان آباد را می‌توان در ردیف آبهای کانی و سولفاته مختلط قرار داد که در آن مقدار کمی بی کربنات‌ها وجود دارد از لحاظ ترکیب این چشمه متشابه چشمه‌های کانی سن ژروه(stgeivais) واقع در ایالت ساو واعلیا کشور فرانسه می‌باشد.
آب‌های نامبرده کانی دادای مقادیر بسیار ناچیز بر مور و املاح لی تی یوم است و احتمالاً آبگرم معدنی بستان آباد نیز دارای این املاح باشد و خاصیت رادیواکتیویت دارد در کشورهای اروپائی از این نوع آب‌ها برای آرام کردن و دفع یبوست و درمان بیماریهای از قبیل گوارش و چاقی کردن استفاده می‌شود.آب گرم معدنی بستان آباد نیز برای درمان بسیاری از بیماریهای یاد شده و نیز درد‌های مفصلی و استخوانی از قبیل پادرد،کمر درد،سر درد خیلی مفید و موثر می‌باشد.
ـ در محل آبگرم معدنی فعلی (آبدرمانی ) تا نیم قرن پیش گنبدی از آجر و سنگ وجود داشته که به عنوان حمام از آن استفاده می‌کردند و نسبت آن را به میرزا نایب السلطنه فرزند فتحعلی شاه داده اند که در اوقات اقامت در عمارت چمن اوجان از آن حمام استفاده می‌کر ده است و مخرو به‌های آن تا دها‌های گذشته در محل آبدر مانی فعلی باقی بود.
در سال 1889 میلادی سباستین نیت فرانسوی با تحریر کتاب (درمان با آب) روش درمان با آب را احیاء و پدر آب درمانی نوین نام گرفت.

منبع :
باتشکر از :کاوه ملک میرزایی
http://tabriz.irib.ir/
کتاب اوجان – تألیف: محمد باقر مدرس
http://www.tabrizcommerce.gov.ir
http://ahrabnews.com
تالاب قوریگل

تالاب قوریگل

تالاب قوریگل در 18 کیلومترى شمال باخترى بستان ‎آباد تبریز قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا 1890 متر است. دریاچه و آب راکد قوری گل، در کنار جاده ترانزیتی تبریز- بستان آباد در فاصله 45 کیلومتری شرق تبریز و 15 کیلومتری غرب بستان آباد، در میان کوهها و ارتفاعات شرقی گردنه شبلی در یک گودی وا...

اطلاعات | نقشه
پیست اسکی سهند

پیست اسکی سهند

پیست اسکی سهند از جاذبه‌های تفریحی آذربایجان شرقی می‌باشد این پیست در 39کیلومتری جنوب شرقی شهر تبریز است و حدود 40 دقیقه از این شهر دورتر است و از پلیس راه تبریز - تهران حدودا 27 کیلومتر فاصله دارد . علاقه مندان به اسکی در فصل زمستان از این منطقه استفاده می‌کنند و به ورزش و تفریح می‌...

اطلاعات | نقشه
دره سعیدآباد

دره سعیدآباد

سعیدآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سعید آباد بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. دره سعیدآباد یکی از مناطق ییلاقی استان آذربایجان شرقی است که در 2 کیلومتری جاده ترانزیتی تهران- تبریز قرار دارد . رودخانه سیدآوا چای از این دره عبور می‌کند، پوشش گیاهی...

اطلاعات | نقشه
منطقه حفاظت شده قوری گل

منطقه حفاظت شد...

این منطقه در سال 1354 به عنوان تالاب بین المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و در سال 1373 جزء مناطق شکار ممنوع بوده و در سال 1390 بدلیل اهمیت اکولوژیکی به منطقه حفاظت شده ارتقاء یافته است که این محدوده شامل بستر تالاب و ارتفاعات جنوب شرقی و شمال شرقی بوده که جزو حوضه آبریز دریاچه مح...

اطلاعات | نقشه
آبگرم معدنی بستان آباد

آبگرم معدنی بس...

مجتمع آبگرم معدنی بستان آباد در محل قدیمی آن که تا نیم قرن پیش گنبدی از آجر و سنگ ایجاد شده و نسبت آن را به میرزا نایب السلطنه فرزند فتحعلی شاه که در اوقات اقامت در عمارت چمن اوجان از آن به عنوان حمام استفاده می‌کرده است، می‌دهند، احداث و در طول سال پذیرای میلیون‌ها مسافر و گردشگر داخلی...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب