توضیحات

ویرایش
زندگی عشیره‌ای و سنتی و پرورش دام برای تامین معیشت زندگی مردم منطقه ایلام، از دیر باز تاکنون موجبات استفاده از پشم و رشد و رونق صنایع دستی مرتبط با آن خصوصا قالی و گلیم ساده را فراهم آورده است.
خانم بافنده‌ای به نام "سحر چلانگر" ساکن روستای زنجیره ( از توابع شهرستان سرابله استان ایلام ) در قسمتی از گلیم بافت خود، موفق به اجرای نقشی برجسته، با استفاده از گره قالی می‌شود.

در گلیم نقش برجسته ایلام، زمینه بافتبه صورت گلیم ساده (صوفی‌بافی )و نقش‌های برجسته آن حاصل گره کامل قالی (گره ترکی )است. در اصل، به دلیل کاربرد گرهقالی در اجرای آن‌ها، به صورت برجسته بر سطح گلیم به چشم می‌خورند.

گلیم نقش برجسته بیشتر کاربرد تزیینی داشته و طبعا روی دیوار نصب می‌شود و از این رو سبکی وزن یک امتیاز قابل توجه برای آن به شمار می‌آید. در گلیم نقش برجسته که طبق نقشه بافته می‌شود، زیبایی تلفیق هنر گلیم بافی با فرش بافی وهماهنگی رنگ و طرح و تقارن نقوش در بافت بر ارزش‌های ...مشاهده کامل متن هنری آن می‌افزاید.
در این نوع بافته ، بایستی تعادل برقرار باشد. بدین معنی که، نیمه چپ و نیمه راست آن باید عینا مثل هم باشد. کیفیت و ثبات رنگ در گلیم نقش برجسته نیز اهمیت دارد.
گلیم نقش برجسته با شسته شدن، رنگ پس نمی‌دهد.

گره ترکی قالی، دو تار از چله را در بر می‌گیرد در نتیجه بافت آن درشت‌تر و محکم‌تر می‌شود.
گلیم برجسته ایلام به دلیل شیوه خاص در بافت اغلب به صورت تزیینی به کار می‌رود.

در یک تعریف کلی، گلیم دست‌بافی است که به عنوان زیرانداز، دیوار چادر عشایر، پرده، رختخواب پیچ، سجاده، خورجین، جوال، جل اسب، پشتی و سفره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از طرح‌های اصیل و بومی و، تراکم بالادر بافت از امتیازهای گلیم نقش برجسته ایلام نیز می‌باشد.

مراحل بافت :

چله کشی :

تعریف چله ( تار) : عبارت است از یک سری نخ‌های عمودی که به موازات هم روی سردار و زیردار (یا روی فندک و زیر دار) قرار می‌گیرند و در بیشتر موارد جنس آن از پنبه و در بعضی موارد از ابریشم و پشم است.
عمل بافت قالی بر روی چله انجام می‌شود. تعداد تارهای چله بر اساس گره‌های نقشه مورد نظر مشخص می‌شود.

روش محاسبه تعداد تارهای مورد نیاز برای چله کشی:

ابتدا خانه‌های بزرگ نقشه را می‌شماریم و در 10 ضرب کرده تا تعداد گره‌ها بدست آید ،سپس برای بدست آوردن تارها، گره‌ها را در 2 ضرب می‌کنیم تا تعداد تارهای مورد نیاز به دست آید.درضمن باتوجه به ابعاد فرش

برای هر طرف 2 الی 6 تا برای شیرازه در نظر گرفته می‌شود.
برای آن‌که چله کشی به طور یک‌نواخت انجام

شود از هر طرف دار کمی فاصله می‌گذاریم سپس بر روی سردار یا فندک و زیردار 7 سانتی‌مترعلامت گذاری کرده سپس تعداد تارها را به طور مساوی در این فاصله‌ها (7 سانتی‌متر) چله کشی می‌نماییم، لازم به ذکر است،

در چله کشی هرچه ضخامت نخ چله‌ها بیشتر باشد، فرش درشت بافت‌تر و هر چه تار ظریف‌تر باشد، فرش

ریز بافت‌تر می‌باشد، معمولا در کارگاه‌های قالی‌بافی از چله‌های 9 تا 16 لا استفاده می‌شود ، چله کشی به دو روش ترکی و فارسی انجام می‌شود.

چله کشی ترکی:

اولین مرحله بافت گلیم نقش برجسته، چله کشی و استقرار دارها بر روی دار است که تعداد تارها براساس تعداد خانه‌های نقشه مورد نظر تعیین می‌شود.
چله کشی توسط دو نفر انجام می‌شود به این صورت که دار را در وضعیت افقی روی چهار قطعه چوب مکعب شکل، به ارتفاع تقریبی 25 سانتی‌متر از سطح زمین قرارداده و چله کشی را انجام می‌دهند.
در ابتدا یک رشته طناب که در اصطلاح چله کشی زهوار نامیده می‌شود. به فاصله 30 سانتی‌متر به موازات زیردار بسته می‌شود ، سپس سرنخ پنبه‌ای که دارای ظرافت با ضخامت مورد نظر برای تار (چله) بوده و قبلا به صورت گلوله در‌آمده به منتهی الیه سمت راست یا چپ زیردار گره زده می‌شود.
آنگاه گلوله نخ را از پشت رشته طناب( زهوار) و از روی سردار به پشت آن می‌برند و از زیردار خارج می‌کنند ، با تکرار این عملیات و مخصوصا حرکت متناوب نخ چله از پشت و روی رشته طناب : نخ‌های تار به صورت یکی در میان قرار می‌گیرند.

چله کشی فارسی:

نوعی چله کشی است که سریع‌تر انجام می‌شود و در وقت و مصرف چله صرفه جویی می‌گردد، برای شروع کار ابتدا اندازه دار و نقشه را کنترل می‌کنیم تا نقشه و در نتیجه فرش بزرگ‌تر از طول تارهای چله نشود.
ابتدا دو نخ زهوار را در فاصله مناسبی به راست رو و چپ رو می‌بندیم، سپس نخ چله توپک شده را به چوب زیردار وصل می‌کنیم و از زیر زوار پایینی می‌گذاریم تا به روی زوار بالایی برسد.

نخ چله را به شکل ضرب‌در از روی زوار بالا رد می‌کنیم سپس همان نخ چله را از زیر فندک می‌گذرانیم، این عمل چله کشی انتهای نخ چله را به زیردار وصل می‌کنیم.

کوجی بستن:

چوب کوجی را در قسمتی که نخ زهوار بالایی قرار گرفته بر روی یک سری کوجی راست رو و چپ رو، محکم می‌بندیم، سپس یک نخ (نخ نزله) را به دو طرف چوب کوجی وصل می‌کنیم، سپس یک گلوله نخ را که از جنس نخ چله است، به نخ نزله گره می‌زنیم و از پشت اولین تار زیر رد کرده و به روی چوب کوجی می‌آوریم و یک حلقه روی نخ نزله ایجاد می‌کنیم.
این عمل را تا پایان چله‌ها یکی‌یکی بر روی تارهای زیری و نخ نزله انجام می‌دهیم . لازم به توضیح است که، در هنگام کوجی بستن یک تکه چوب کوچک در پشت چوب کوجی قرار دهیم تا عمل پودکشی راحت انجام شود، برای تنظیم نخ و جلوگیری از کجی کناره، بعد از بستن کوجی، چوب‌ها را هم برای زیر و رو کردن نخ‌ها جا می‌اندازیم.

زنجیره بافی:

به منظور ثابت نگه‌داشتن چله و استحکام انتهای فرش می‌باشد. برای این‌کار ابتدا نخ چله را به اولین تار چله کشی شده گره می‌زنیم و بعد نخ را از پشت تارها تا آخر عبور داده و تارهای چله کشی شده را دوتا دوتا یا چهارتا چهارتا با قلاب گرفته و به صورت زنجیره می‌بافیم.

گلیم بافی:

1 – به روش سوف: در این نوع گلیم بافی از دو نوع پود ضخیم یا نازک استفاده می‌کنیم. به این صورت که ابتدا پود ضخیم را به کمک سیخ از پایین زیگزاگ و از لای تارها عبور می‌دهیم و سپس پود نازک را از بالای زیگزاگ عبور می‌دهیم .تعداد رج‌های فوق از 10 تا 15 رج متفاوت است.

2- گلیم بافی به روش کرباس: در این نوع گلیم بافی که مخصوص دارهای کوجی‌دار می‌باشد فقط از یک نوع پود ضخیم که هم‌رنگ چله می‌باشد استفاده می‌شود، به این صورت که به بالا بردن چوب هاف از روی چوب کوجی و فشاردادن تارها به وسیله دست نخ پود را از لا تارها رد می‌کنیم و سپس با پایین آمدن چوب هاف بر روی کوجی پود ضخیم را از لای تارها رد می‌کنیم در این صورت تارها و پودها حالت پیدا می‌کنند و با کوبیدن شبیه کرباس می‌شود.

گره زدن:

عبارت است از : پیچیدن خامه به دور تار به صورتی که این گره تشکیل یک پرز را در فرش بدهد. روش‌های گره زدن عبارتند از فارسی و ترکی.


گره فارسی: مقداری از خامه مورد نی از را با قراردادن در بین انگشتان شست و اشاره به پشت تار زیر ببریم، سپس خامه را ازروی تار رو به پشت آن هدایت می‌کنیم و بعد خامه را از بین دو تار بیرون می‌کشیم که پس از پایین آوردن گره نخ اضافی را به وسیله چاقو کوتاه می‌کنیم.

گره ترکی: با کمک قلاب اولین تار را به جلو می‌کشیم و سر خامه را به وسیله انگشت شست و اشاره از پشت تار عبور داده و روی آن هدایت می‌کنیم، سپس با قلاب، تار بعدی را گرفته و به وسیله آن سر خامه را از بین دو تار به سمت بیرون می‌کشیم و یک گره ترکی به وجود می‌آوریم .

پودکشی در دارهای کوجی دار:

ابتدا چوب هاف را از روی کوجی بالا برده تا فاصله زیگزاگ از دم کار زیاد و سپس چله‌ها را در فاصله بین کوجی و هاف با دست فشار داده و با دست دیگر پود ضخیم را از لای تارهای زیر و رو عبور داده و سپس با دفتین می‌کوبند.

در این روش سیخ را از فاصله بین دم کار و پایین زیگزاگ به آرامی عبور داده و سرپود را به قلاب سر سیخ حلقه کرده و سیخ را به عقب می‌کشیم، درنتیجه پود را از بین تار عبور می‌دهیم و سپس آن را به پایین آورده و با دفتین می‌کوبیم

روش‌های انجام پود کردن:

1 – تخت بافت: در فرش‌های تخت بافت از یک پود استفاده می‌شود احتیاج به کوجی دارد و فاصله به اندازه قطر یک تار چله است.

2- نیم لول بافت: فاصله بین تارهای چله تقریبا نیم برابر نخ چله است، برای پودکشی از دو پود استفاده می‌شود و احتیاج به کوجی دارد.

3- لول بافت: در این روش تارها کاملا به هم چسبیده می‌باشد و برای پودکشی از دو پود استفاده می‌شود ، که در این بافت احتیاج به چوب کوجی نیست.

پرداخت اولیه (پیش کشی کردن) :

این عمل که پس از پودگذاری انجام می‌شود،عبارت است از کشیدن پرزها به سمت جلو است تا بخش اضافی پرزها برای چیدن مشخص شود با این عمل گره محکم‌تر می‌شود و نقش و نگاره‌ها جلوه بیشتری می‌کند و قسمت انتهای گره‌ها در پشت فرش صاف و یکنواخت می‌شود.

شیرازه بافی:

در هنگام چله کشی اضافه بر تعداد گره‌های نقشه 2 الی 6 تار در نظر گرفته می‌شود و بعد از بافت هر رج 3 الی 5 نخ رنگی را که معمولا به رنگ کناره فرش می‌باشد و دور این تارها می‌پیچانیم که این مجموعه شیرازه فرش را تشکیل می‌دهد .

انواع شیرازه:

شیرازه بافی متصل: در این روش شیرازه‌بافی در هنگام بافت پیچیده می‌شود. معمولا در کارگاه‌های قالی بافی بیشتر از شیرازه بافی به شکل متصل استفاده می‌شود.


شیرازه بافی منفصل: در این روش شیرازه بافی را پس از اتمام کار بافت فرش انجام می‌دهند و به فرش وصل می‌کنند.

پایین کشی:

عملی است که در حین بافت فرش انجام می‌گیرد و نیاز به مهارت زیادی دارد، در این روش چله‌ها به روش خاصی پایین کشیده می‌شود، ابتدا چله‌ها را به وسیله پیچ‌ها در دار فلزی یا گوه‌ها دارهای چوبی شل می‌کنیم، سپس قالی بافته شده را به صورتی که نظم چله‌ها به هم نخورد به وسلیه مهار و به سمت پایین می‌کشیم، که باعث می‌شود چله‌ها از پشت دار به روی دار منتقل می‌شود.
مرحله تراز نمودن چله‌ها و فرش را انجام می‌دهیم، به نحوی که فاصله دم کار تا زیر دار حدود 10 سانتی‌متر باشد.

سپس عرض چله‌ها روی سردار را، یک بار دیگر کنترل می‌کنیم تا از پخش صحیح چله‌ها اطمینان حاصل کنیم، پس از انجام مراحل فوق شروع به سقت کردن چله به وسیله پیچ‌ها یا ( گوه‌ها ) می‌کنیم.


نقش ورنگ:

طرح‌های گلیم برجسته اغلب ذهنی باف هستند همچنین از نقش‌ها و طرح‌هایی که با فرهنگ و باورهای منطقه عجین بوده مانند طرح‌های گلدانی، نقش‌های لچک ترنج، گل فرنگ، و هندسی، شکارگاهی، پرسپولیس، آیه‌ای، قوبا استفاده می‌شود.

ابزارها و لوازم مورد نیاز:

انواع دار:

1-دار افقی (دار زمینی یا دار خوابیده)

2_ دار عمودی

دار افقی: ساده‌ترین و قدیمی‌ترین دستگاه قالی بافی است که به راحتی نصب می‌شود و بیشتر در ایلات

و عشایر مورد استفاده قرار می‌گیرد.،

دار عمودی: این دار به صورت عمودی نصب می‌شود و به چهار نوع تقسیم می‌شود.

اجزا اصلی دار عبارتند از سر دار، زیر دار و راست روها که در دو طرف راست و چپ دار قرار می‌گیرد.

دار مورد استفاده در بافت گلیم برجسته ایلام دار عمودی و شبیه دار تبریزاست، به صورتی که تیر پایینی (زیردار) و درموارد هم تیر بالایی (سردار) قابلیت حرکتدارند و به وسیله پیچ ومهره تنظیممی‌شوند.

قلاب: این وسلیه از دسته، تیغه و قلاب تشکیل شده است. از قلاب، برای گرفتن تارها و از تیغه، برای بریدن پرزها استفاده می‌شود. از نکات مهم این است که قلاب را باید موازی چله‌ها نگاه داشت تا تیغه آن با چله‌ها تماس نداشته باشد و آن‌ها را پاره نکند.

قیچی: وسیله‌ای است فلزی که از دو قسمت دسته‌ها وتیغه‌ها تشکیل شده است و از آن برای چیدن اضافی سرریشه‌ها استفاده می‌شود واستفاده از آن نیاز به مهارت فراوان دارد، چون هرگونه بی دقتی در استفاده از آن باعث خراب شدن فرش می‌شود، همان قیچی خیاطی است که تیغه‌ای به قطر ارتفاع پرزها در یکی از لبه‌های آن لحیم می‌شود.

مواداولیه:

1_الیاف طبیعی (پشم، پنبه، ابریشم(

مواد اولیه این نوع گلیم، نخ پشمی ونخ پنبه‌ای است که از نخ پنبه‌ای برای تار (چله ) و از نخپشمی برای گره و پود استفاده می‌شود.

2_الیاف مصنوعی :

نخ‌هایی هستند که در کارخانه‌ها به طریق مصنوعی، به وسیله مواد شیمیایی ساخته می‌شود و در بافت قالی‌های ماشینی استفاده می‌شوند.

مراحل رنگرزی:

1_ابتدا پودر رنگزا به آب جوش اضافه می‌شود.

2_در مرحله بعد برای رسیدن به رنگ‌های مورد نظر پودرهای رنگی را با هم ترکیب کرده و هم می‌زنند.

3_سپس کلاف‌های پشمی را در محلول رنگی وارد می‌کنند.

4_پس از مدتی که کلاف‌ها درون ظرف باقی ماند، کلاف‌های پشمی را از دیگ‌های رنگرزی بیرون می‌آورند.

5_پس از شستشوی نهایی کلاف‌های پشمی رنگرزی شده را جهت خشک شدن آویزان می‌کنند.

به دلیل حاصل خیز بودن منطقه از نظر دامپروری و کشاورزی وبه دلیل بافت عشایری منطقه، مواد اولیه برای دستبافت‌ها از جمله گلیم‌بافی در خود منطقه تهیه می‌شود.
که از نظر اقتصادی حایز اهمیت است.

ازعواملی که در ارتباط با بقای بافت گلیم نقش برجستهمی‌توان شمرد، نوع معیشت مردم است چرا که برای بیشتر زنان بافت گلیم ودریافت دستمزد آن علاوه بر کمک به گذران زندگی، در ایجاد خودباوری نیز موثراست......

در حال حاضر در ایلام، بافندگان بسیاری به بافت گلیم نقش برجسته مشغول هستند. به همین دلیل این صنایع برای گسترش غنای فرهنگی منطقه و جذب گردش‌گر و در نتیجه رونق اجتماعی و اقتصادی استان ایلام، نقش قابل توجهی دارد.

منبع :http://vmic.ir/
تنگه رازیانه

تنگه رازیانه

تنگه رازیانه، دره باریک و ژرفی است که در 50کیلومتری جاده ایلام - دره شهر در نزدیکی روستای چنارباشی درمنطقه‌ای سرسبز واقع شده و درون آن رودی روان است روستای چنارباشی روستایی با 100 خانوار است که ناحیهٔ ان کوهستانی می‌باشد این تنگه یکی از پدیده‌های زمین‌شناسی در استان ایلام و در غرب ایر...

اطلاعات | نقشه
قلعه تاریخی چوارقلا

قلعه تاریخی چو...

قلعه‌ی تاریخی چوار (قلا)، در 12 کیلومتری غرب شهر چوار و20 کیلومتری شهر ایلام بر سر راه چوار به نواحی مرزی با کشور عراق واقع شده است. مجموعه‌ی بناهای این دژ بر فراز و دامنه‌های ناهمواری که حدود 300 متر از زمین‌های پیرامونی ارتفاع دارد،ساخته شده است. این قلعه به صورت دژی مستحکم ساخته...

اطلاعات | نقشه
پارک جنگلی چغاسبز

پارک جنگلی چغا...

پارک جنگلی چغاسبز یکی از فضاهای زیبا و دلنشین ایلام می‌باشد و شرایط طبیعی مناسبی را جهت گذران اوقات فراغت فراهم آورده است. این پارک با مساحت 4170هکتار، جنگلی طبیعی و بسیار بااهمیت و زیبا در کنار شهر ایلام به وجود آمده که در بخش قابل ملاحظه ای از آن، عملیات احیایی از قبیل جنگل کاری و ب...

اطلاعات | نقشه
تنگ ارغوان

تنگ ارغوان

هر ساله همزمان با فصل بهار و بخصوص اردیبهشت ماه دره ارغوان ایلام به اوج زیبایی رنگها در طبیعت تبدیل می‌شود زیرا ارغوانهای این دره و طبیعت بکر، زیبایی خاصی به منطقه بخشیده است. استان ایلام از آن دست استانهایی است که کمتر کسی اسم آن را برای مسافرت شنیده و مناظر طبیعی آن را دیده است اما ...

اطلاعات | نقشه
قلعه والی ایلام

قلعه والی ایلا...

قلعه والی یکی از بناهای مهم دوره قاجاریه در شهر ایلام است بر اساس سنگ نوشته‌ای که بر دیوار ورودی قلعه نصب شده، این بنا در عهد قاجار و به دستور غلامرضاخان ابوقداره والی لرستان در سال ۱۳۲۶ قمری در محله ای بنام حسین آباد فیلی که به ده بالا مشهور بود ,ساخته شده و معمار آنرا حاج درویش علی ...

اطلاعات | نقشه
عشایر لک ایلام

عشایر لک ایلام

لک‌ها جنوبی‌ترین گروه از طوایف کرد ایران هستند. و چون در آغاز پیدایی و تجمع خود حدودأ صد هزار خانه بوده‌اند، آنها را «لک»؛ یعنی، «صد هزار» نامیدند. ایلات و عشایر با قومیت و گویش لری در یک تقسیم بندی به دو بخش لر و لک تقسیم می‌شوند که از نظر لهجه، سنن، آداب و رسوم و برخی مسایل مذهبی با ی...

اطلاعات
غار بره زرد

غار بره زرد

غار بره زرد بر روی دیواره بره زرد در ارتفاعات سیوان بدره در فاصله‌ی 35 کیلو متری مسیر ایلام به دره شهرقرار دارد برای دستیابی به غار باید از طریق جاده خاکی مله پنجاب به باریکاب که فقط خودرو‌های کوهستان رو و شاسی بلند می‌توانند رفت و آمد کنند و در مقصد یعنی باریکاب ماشین پارک کنید و حدو...

اطلاعات | نقشه
کوه قالقیران

کوه قالقیران

کوه قلاقیران را به لحاظ جلوه‌ای طبیعی باید در زمره یکی از بهترین نقاط کوهستانی کشور به شمار آورد. به لحاظ مردم‌شناسی کوه قلاقیران در ایلام از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و به نوعی در ادبیات شفاهی نماد شهر ایلام به شمار می‌آید این کوه نماد طبیعی این استان است.کوه قلاقیران که به قولی معم...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
زبان و گویش مردم ایلام

زبان و گویش مر...

گویش کردی ایلام یکی از گویش‌های زبان کردی است و به عنوان گونه ای از گویش کردی جنوبی در کنار گونه‌های کلهری،سنجابی و لکی قرار دارد.این گویش را«فیلی» نیز می‌نامند و گویشوران آن عمدتاً در استان ایلام و نیز منطاق کردنشین جنوب شرقی عراق ساکن هستند. دستگاه واجی گویش کردی ایلام متشکل از 35 و...

اطلاعات
پلان بازی محلی ایلام

پلان بازی محلی...

بازیهای بومی و محلی ایلام با هدف سرگرمی، در گذشته به دلیل کمبود امکانات در مناطق چادرنشین و عشایر شکل گرفته است و در حال حاضر بعضی از این بازیها به نسلهای جوان منتقل شده است. یکی از بازیهایی که به تازگی در فهرست آثار ملی کشور نیز ثبت شده است "پلان" یا به قول کردها "په لان" است که افر...

اطلاعات
لباس محلی ایلام

لباس محلی ایلا...

ایلام اگر چه در قلمرو سیاسی فعلی و در گستره دنیای اطلاعات و اطلاع‌رسانی سرزمینی بسیار کوچک می‌نماید، اما هنوز هم شاهد تمایزات فراوانی با دیگر گروه‌ها از نظر آداب و رسوم، عرف‌ها و سنت‌ها در همین قلمرو کوچک هستیم. اگر چه لباس، خود بخشی از فرهنگ است، ولی به واسطه ارتباطات و تعاملات فرهنگ...

اطلاعات
کِلاورِوان ( کلاه پران - کلاه وروانک )

کِلاورِوان ( ک...

در این بازی بازیکنان به دوسته مساوی تقسیم شده وسپس روی زمین دایره ای به شعاع مناسب مشخص می‌نمایند و یک گروه به قید قرعه در درون دایره به حالت چهار دست وپا قرار می‌گیرند وهر کدام کلاهی به سردارند و دسته‌ی دوم بایستی بدون آنکه ضربه‌ی پای تیم مقابل خورده باشند یکی از کلاهها را برداشته وبه ...

اطلاعات
پایکوبی ایلامی

پایکوبی ایلامی

رقص ایلامی گره خورده با فرهنگ و تاریخ منطقه است و بیانگر عمق اصالت ایلامیان است . رقص ایلامی را می‌توان یکی از ریشه دار‌ترین رقص‌ها دانست . رقص ایلامی در گذشته تنها با هدف آماده سازی و تقویت نیروی جسمانی و روحی انجام می‌گرفت . رقص کردی در زمان‌های قبل از اسلام ذکری بود برای خداوند و...

اطلاعات
آیین سوگواری  ایلام

آیین سوگواری ...

ایلام سرزمین زاگرس نشین با بیش از 10 هزار سال قدمت و مملو از پتانسیل‌های سنتی در غرب نقشه ایران جای گرفته است. مردم این دیار ده هزار ساله پس از گذشت سالیان سال هنوز جذب مدرنیزه نشده‌اند، به همین خاطر است که همچنان جشن‌ها، عادات و رسم‌های اجتماعی و سنتی در این استان به قوت خود پا برجا اس...

اطلاعات
ضرب المثل‌های ایلامی

ضرب المثل‌های ...

دَلیا و گپ سَگ حَر’م نِیو دریا به دهن سگ حرام نمی‌شود منظور: با بدگویی کردن نسبت به فرد متشخصی از شخصیت و فضیلت او کاسته نمی‌شود دِما سگ سِخو وِرچِنَه به دنبال سگ استخوان جمع می‌کند منظور از طماع بودن است دو بهارو, طَنَی روزگارو دوغ بهاران, طعنه روز گاران منطور: انسان نباید بخ...

اطلاعات
پرسیاوشان

پرسیاوشان

یکی از گیاهان دارویی که در ایلام بسیار یافت میشود پرسیاوشان است. پرسیاوشان با نام علمی Adiantum capillus veneris گیاهی است علفی، سرخسی و پایا که در مناطق شمالی از جمله مازندران، گیلان و در تهران در مناطق شرق، غرب و جنوب غربی قابل مشاهده است. این گیاه زیبا و چند ساله معمولاً در نقاط مر...

اطلاعات
مشاهده تمامی آداب و رسوم
قالیبافی در ایلام

قالیبافی در ای...

قالیبافی از جمله هنرهای اصیل و ارزشمندی است که سابقه ای بس طولانی در ایران دارد.این هنر اصیل با فرهنگ کهنسال این مرز و بوم پیوندی ناگسستنی داشته و در گذر قرنها یکی از دستاوردهای مهم ایرانیان محسوب شده و در حال حاضر جزئی از زندگی و فرهنگ جامعه ایران اسلامی بشمار می‌آید. بدون تردید فرش ع...

اطلاعات
گلیم برجسته ایلام

گلیم برجسته ای...

زندگی عشیره‌ای و سنتی و پرورش دام برای تامین معیشت زندگی مردم منطقه ایلام، از دیر باز تاکنون موجبات استفاده از پشم و رشد و رونق صنایع دستی مرتبط با آن خصوصا قالی و گلیم ساده را فراهم آورده است. خانم بافنده‌ای به نام "سحر چلانگر" ساکن روستای زنجیره ( از توابع شهرستان سرابله استان ایلا...

اطلاعات
موسیقی آوازی هوره ایلام

موسیقی آوازی ه...

انسان‌ها در طول تاریخ، برای حیات زنده، پویا وسبز خویش به کارها ویا نوآوری‌هایی دست زده‌اند که برای ما شگفتی را به ارمغان آورده است. آواز، موسیقی و نواهای نخستین بشری و ابتدایی همانا کشف انسان برای التزاز و بهتر زیستن بوده است. از جمله نواها و آوازهای نخستین که گاه آن را به اهورا مزدا ...

اطلاعات
سیاه چادر

سیاه چادر

سیاه چادرهای عشایری که همیشه در نواحی استان‌های کهگیلویه، ایلام و چهارمحال و بختیاری و عشایر استان‌های همجوار آن بافته و پرداخته می‌شود، به عنوان یکی از صنایع‌دستی عشایری همواره مورد توجه دوستداران صنایع روستایی و عشایری بوده است، که حاصل سرانگشتان زنان هنرمند و اصیل عشایر است و عشایر ا...

اطلاعات
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب